6.8.2022 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen Polo GTI – Kankeaa pallottelua Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen Polo GTI on paperilla houkutteleva kokonaisuus. Kilpakumppanit ja Golf GTI hoitavat kuitenkin samat lokerot tuntuvasti paremmin. Hyvää: suorituskyky, tyyli, laatuvaikutelma. Huonoa: alusta ja ohjaus, vaihteisto. Ideana Volkswagen Polo GTI on hyvä. Kompaktiauto on perusmallina mukava, kohtuullisen tilava ja sopivasti hinnoiteltu. Varmastikin sama resepti pikkusporttina on tasapainoinen kokonaisuus?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVäärä vaihtoPaperilla Volkswagenin tuttu parilitrainen EA888 kuulostaakin mainiolta yhdistelmältä pieneen autoon. Päivitysten myötä Polo GTI:ssä on käytössä 152 kilowatin (207 hv) ja 320 newtonmetrin versio voimanlähteestä. Auton kokoon nähden voimaa onkin kuin pienessä kylässä ja 0–100 km/h taittuu komeasti 6,5 sekunnissa. Sporttiajotilojen myötä tulee myös urheiluhenkistä pörinää, joka ei tosin ole kovin kaunissointista.Vaihteisto on toinen tarina. Volkswagen Polo GTI on varustettu 7-vaihteisella kaksoiskytkinautomaatilla, joka jahkailee ja pähkäilee asioita melkoisesti Selkeän korostettujen vaihtotapahtumien lisäksi ongelmana on vaihtojen määrä ja ajoitus, sillä auto reagoi kaasupolkimen painalluksiin ailahtelevasti. Totuttelulla ja manuaalivaihtamisella ongelmaa voi lieventää. Kankeat treenitSporttihengessä Polo GTI on alustaltaan selkeän napakka, mutta ainakaan auto ei rämise tai kolahtele. Säädettävä lisävarusteinen Sport Select -alusta tarjoaa jonkin verran säätövaraa, joskin skaala voisi olla laajempikin. Alusta ja ohjaus eivät tarjoa palkintoa vauhdikkaammassa ajossa, joten GTI kannustaa ajamaan kuin… noh, Poloa. Makunystyröistä riippuen autolta kaipaisi joko sivistyneempää tai leikkisämpää otetta, lopputuloksen jäädessä kompromissiksi. Myös ergonomisesti Volkswagen Polo GTI on kankea. Ruutukuosiin verhoillut penkit ovat mainiot, mutta hipaisupainikkeilla toteutettu ohjauspyörä on lähes kelvoton. Ajotilapainike on vaihdekepin vieressä ja ajotilojen välillä loikkiminen vaatii joko painikkeen naputtelua tai kosketusnäytön käyttöä. Erikoisesti myös vanhantyylinen tietoviihdejärjestelmä on saatu paikoin valtavan verkkaiseksi. Jopa ajotilojen vaihto voi olla hetkellisesti liikaa prosessoitavaa. Katse muihin liigoihinVolkswagen Polo GTI putoaa erikoiseen kompromissiasemaan, jossa perus-Polosta on tehty kovan sporttinen, mutta muutosten palkinto jää lähinnä puuttumaan. Omassa mallistossa Golf GTI on sekä hauskempi että tarpeen tullen sivistyneempi.Kilpakumppaneista hauskaa pikkusporttia etsivän kannattaa tähyillä edelleen mainion Ford Fiesta ST:n tai räväkän Hyundai i20 N:n suuntaan, jotka palkitsevat ajamisesta innostuneita.Ja jos Škoda tuo uudesta Fabiasta täysiverisen RS:n, voi se osoittautua ottelupalloksi.Teksti ja kuvat Aake KinnunenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaKoeajo: Volkswagen Golf GTI:n pahin kilpailija tulee historiasta Koeajo: kuljettajan nuorentaja – Ford Fiesta ST Koeajo: Hyundai i20 N ja pikkuveljen kovat otteet Volkswagen Polo GTI 2.0 TSI 152 kW Hinta alkaen 35 070 € Koeajetun auton hinta varusteineen 42 135 € Moottori Bensiinimoottori 1 984 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Teho 152 kW (207 hv), 4600–6000 r/min Vääntö 320 Nm (1500–4500 r/min) Vääntö 320 Nm (1500–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,5 s Huippunopeus 240 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 7,0 (yhd.) CO2-päästöt 159 g/km Mitat pituus 4074 mm, leveys 1751 mm, korkeus 1431 mm, akseliväli 2549 mm Tavaratila: 287–1 078 l Omamassa: 1361 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1200 / 680 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti