29.8.2017 Ajoneuvot Koeajo: ytimekäs ylistyslaulu – Volvo XC60 D4 AWD Business aut Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kun auto, kuten uusi Volvo XC60, on erittäin hyvä, siitä kertova koeajojuttukin jää lyhyeksi. Hyvää: tilat, käytännöllisyys, ajettavuus. Huonoa: pieni suksiluukku. Jo Barcelonassa ajetussa alkukesäisessä ensitutustumisessa aavistimme, että uusi Volvo XC60 saattaa olla myös Suomi-koeajossa varsin valmis tuttavuus. Nyt, kun tämäkin työrupeama on maalissa, näkemyksiä ei ole syytä tarkistaa. Tästä kieli myös kotimaisilla teillä syntyneiden muistiinpanojen vähyys. Yleensä moitteita kertyy kehuja enemmän, ja kun ensin mainittuihin on kovin vähän sijaa, älypuhelimen nauhurin kokonaisminuuttimäärä jäi poikkeuksellisen alhaiseksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kevyesti hyvä Mikä uudessa XC60:ssa sitten on niin hyvää? Lyhyesti sanottuna oikeastaan kaikki – niin ajettavuus, istuimet, tilat, suorituskyky, muotoilu kuin yleinen käytettävyys… Useasti parjaamamme nyky-Volvojen alustan pintakovuuskin vaikuttaisi olevan paremmin mallillaan: hermostunutta tärinää ei 90-sarjan mallien tapaan juuri tunnu. Mukavuutta voi vielä eräissä versioissa parantaa neljän pyörän ilmajousituksella. Vaivattomuutta lisää myös nurkka-ajossa höyhenenkevyt ohjaus, joka kyllä jäykistyy nopeuden myötä. Jos tahtoo jotain kritiikkiä hakea, se kohdistuu lähinnä aavistuksen viivyttelevään voimalinjaan nopeasti risteyksistä kiihdytettäessä. Tämä on aika monen nykyaikaisen dieselautomaatin pikkukiusa, jonka kanssa oppii varmasti elämään. Osuvat pohjat Osa uuden XC60:n ansioista eittämättä kuuluu erittäin suositulle edeltäjämallille, jonka perusominaisuudet eivät vielä yhdeksän vuoden iässäkään olleet erityisen vanhentuneet. Kun lähtökohta on hyvä, ei sitä ole Göteborgissa myöskään lähdetty pilaamaan. Vanhaan XC60:een nähden uusi ei juuri eroa etutiloiltaan. Kuljettajan olo on yhtäläisen turvallinen ja tukeva, mutta silti edelleen väljä ja ilmava. Eniten on kehittynyt käyttöjärjestelmä: nappulaviidakkoa hallinnoidaan nyt suuren kosketusnäytön välityksellä. Takatiloissa evoluutio on selvempää. Paitsi, että polvitilat ovat väljemmät, myös sivuttaissuuntaista tilaa on entistä enemmän. Vanhassa mallissa oviverhoilun ja alas lasketun kyynärnojan välissä oli tuntuvasti kapeammat oltavat. Tavaratila on niin ikään yksiselitteisen erinomainen. Se on selkeän muotoinen, täynnä fiksuja yksityiskohtia, ja laajennus asettuu vaateriin. Kauneusvirheen, pikkuruisen suksiluukun, voisi korvata monen kilpailijan tapaisella aidosti kolmeen osaan taittuvalla selkänojalla. Neljästä syystä Hinnasto paljastaa D4-perusdieselin järkevimmäksi XC60-vaihtoehdoksi. Esimerkiksi ladattava T8-bensiinihybridi jää, ystävällisestä verokohtelusta huolimatta, toistakymmentä tuhatta euroa kalliimmaksi – olkoonkin, että esimerkiksi ilmajousitus on siinä vakiona. D4 turvaa pitkän toimintamatkan, ja voima piisaa ruotsalaismaasturin vaivattomaan liikutteluun meikäläisillä nopeusrajoituksilla. Edellismallin viiden sylinterin karisma on poissa, mutta vastineeksi niin nelikon melutaso kuin polttonestetalous ovat paremmat. Ja jos sattuu jostain syystä haluamaan XC60:n manuaalivaihteisena, sekin järjestyy juuri tämän moottoriversion yhteydessä. Käytännön perustelut hyvin toimivan automaattilaatikon sivuuttamiseen ovat kuitenkin löyhät – vajaan 3 000 euron hintaedusta huolimatta. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Roman Razinkov Lisätietoja: www.volvocars.com/xc60 Volvo XC60 D4 AWD Business aut Hinta alkaen 57 671 € Koeajetun auton hinta varusteineen 67 244 € Moottori Dieselmoottori 1 969 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 140 kW (190 hv), 4250 r/min Vääntö 400 Nm (1750–2500 r/min) Vääntö 400 Nm (1750–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,4 s Huippunopeus 205 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 140 g/km Mitat pituus 4688 mm, leveys 1902 mm, korkeus 1658 mm, akseliväli 2865 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 14.5.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen T-Cross – perheen pienin siirtyi digiaikaan 13.5.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric 48 kWh – vähemmälläkin pärjää 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 12.5.2024 Ajoneuvot Suomen autokanta – millä Suomi oikeasti ajaa? 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä – sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 11.5.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Speed 400 – Vanha kikka suorituskyvyn parantamiseksi 10.5.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Bionicon Wyatt 2 – lupaa vauhtia ja menohaluja Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 - muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 13.5.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric 48 kWh – vähemmälläkin pärjää 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä - sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 10.5.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Mikä tämä kulmikas ilmestys on? 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe