29.8.2017 Ajoneuvot Koeajo: ytimekäs ylistyslaulu – Volvo XC60 D4 AWD Business aut Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kun auto, kuten uusi Volvo XC60, on erittäin hyvä, siitä kertova koeajojuttukin jää lyhyeksi. Hyvää: tilat, käytännöllisyys, ajettavuus. Huonoa: pieni suksiluukku. Jo Barcelonassa ajetussa alkukesäisessä ensitutustumisessa aavistimme, että uusi Volvo XC60 saattaa olla myös Suomi-koeajossa varsin valmis tuttavuus. Nyt, kun tämäkin työrupeama on maalissa, näkemyksiä ei ole syytä tarkistaa.Tästä kieli myös kotimaisilla teillä syntyneiden muistiinpanojen vähyys. Yleensä moitteita kertyy kehuja enemmän, ja kun ensin mainittuihin on kovin vähän sijaa, älypuhelimen nauhurin kokonaisminuuttimäärä jäi poikkeuksellisen alhaiseksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKevyesti hyväMikä uudessa XC60:ssa sitten on niin hyvää? Lyhyesti sanottuna oikeastaan kaikki – niin ajettavuus, istuimet, tilat, suorituskyky, muotoilu kuin yleinen käytettävyys…Useasti parjaamamme nyky-Volvojen alustan pintakovuuskin vaikuttaisi olevan paremmin mallillaan: hermostunutta tärinää ei 90-sarjan mallien tapaan juuri tunnu. Mukavuutta voi vielä eräissä versioissa parantaa neljän pyörän ilmajousituksella. Vaivattomuutta lisää myös nurkka-ajossa höyhenenkevyt ohjaus, joka kyllä jäykistyy nopeuden myötä.Jos tahtoo jotain kritiikkiä hakea, se kohdistuu lähinnä aavistuksen viivyttelevään voimalinjaan nopeasti risteyksistä kiihdytettäessä. Tämä on aika monen nykyaikaisen dieselautomaatin pikkukiusa, jonka kanssa oppii varmasti elämään.Osuvat pohjatOsa uuden XC60:n ansioista eittämättä kuuluu erittäin suositulle edeltäjämallille, jonka perusominaisuudet eivät vielä yhdeksän vuoden iässäkään olleet erityisen vanhentuneet. Kun lähtökohta on hyvä, ei sitä ole Göteborgissa myöskään lähdetty pilaamaan.Vanhaan XC60:een nähden uusi ei juuri eroa etutiloiltaan. Kuljettajan olo on yhtäläisen turvallinen ja tukeva, mutta silti edelleen väljä ja ilmava. Eniten on kehittynyt käyttöjärjestelmä: nappulaviidakkoa hallinnoidaan nyt suuren kosketusnäytön välityksellä.Takatiloissa evoluutio on selvempää. Paitsi, että polvitilat ovat väljemmät, myös sivuttaissuuntaista tilaa on entistä enemmän. Vanhassa mallissa oviverhoilun ja alas lasketun kyynärnojan välissä oli tuntuvasti kapeammat oltavat.Tavaratila on niin ikään yksiselitteisen erinomainen. Se on selkeän muotoinen, täynnä fiksuja yksityiskohtia, ja laajennus asettuu vaateriin. Kauneusvirheen, pikkuruisen suksiluukun, voisi korvata monen kilpailijan tapaisella aidosti kolmeen osaan taittuvalla selkänojalla.Neljästä syystäHinnasto paljastaa D4-perusdieselin järkevimmäksi XC60-vaihtoehdoksi. Esimerkiksi ladattava T8-bensiinihybridi jää, ystävällisestä verokohtelusta huolimatta, toistakymmentä tuhatta euroa kalliimmaksi – olkoonkin, että esimerkiksi ilmajousitus on siinä vakiona.D4 turvaa pitkän toimintamatkan, ja voima piisaa ruotsalaismaasturin vaivattomaan liikutteluun meikäläisillä nopeusrajoituksilla. Edellismallin viiden sylinterin karisma on poissa, mutta vastineeksi niin nelikon melutaso kuin polttonestetalous ovat paremmat.Ja jos sattuu jostain syystä haluamaan XC60:n manuaalivaihteisena, sekin järjestyy juuri tämän moottoriversion yhteydessä. Käytännön perustelut hyvin toimivan automaattilaatikon sivuuttamiseen ovat kuitenkin löyhät – vajaan 3 000 euron hintaedusta huolimatta.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Roman RazinkovLisätietoja: www.volvocars.com/xc60 Volvo XC60 D4 AWD Business aut Hinta alkaen 57 671 € Koeajetun auton hinta varusteineen 67 244 € Moottori Dieselmoottori 1 969 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 140 kW (190 hv), 4250 r/min Vääntö 400 Nm (1750–2500 r/min) Vääntö 400 Nm (1750–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,4 s Huippunopeus 205 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 140 g/km Mitat pituus 4688 mm, leveys 1902 mm, korkeus 1658 mm, akseliväli 2865 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 19.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniperin” Euroopan tuotanto on jo alkanut Berliinin Gigafactoryssa, tietää saksalaislehti 18.1.2025 Ajoneuvot Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojakin jo paalattaviksi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 17.1.2025 Ajoneuvot Audi A6 E-Tron ennätti Suomeen aloittamaan Audin tämän vuoden uutuusrumban 16.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 R Turini – R niin kuin raaseri 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: onko siihen viereiseen parkkiruutuun pakko änkeä? 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa