3.6.2015

Koeajo: jämäkkä BMW 118dA

Uusi keula ja uudet moottorit. Hyvää: Ajettavuus, vaihteisto. Huonoa: Varustelun hinnoittelu.

BMW:n 1-sarjan kasvojenkohotus muokkaa auton ilmettä poikkeuksellisen paljon. Perinteisesti baijerilaisten mallipäivitykset ovat erittäin hillittyjä, joten uudistukseen lienee ollut todellinen tarve. lmeisesti auton hieman mulkosilmämäisestä keulasta haluttiin eroon.

Ykkössarjan uusi keulailme on lainattu 2-sarjan takavetoisista sisarmalleista. Ilme on nyt vähän vinosilmäinen, mutta huomattavasti aiempaa sirompi. Auton perä ei kärsinyt keulan tapaisista estetiikkaongelmista, mutta harmia aiheutti yhdennäköisyys Volkswagen Polon kanssa. Nyt se on korjattu jatkamalla takavaloja hieman keinotekoisesti takaluukkuun.

Sisätiloihin ei muutoksessa ole juuri koskettu. Kokonaisuus on edelleen toimiva, vaikka tiettyä esteettistä sekavuutta sinne tänne vedetyissä linjoissa esiintyykin. Ergonomiaa muotoilu ei heikennä. Kytkimet löytyvät odotetuista paikoista ja käyttötuntuma on laadukas, joten autoon kotiutuu nopeasti.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tukevat urheiluistuimet

Sisustan paras puoli löytyy takapuolen alta. Koeajoauton M Sport -varustepaketin tuomat urheiluistuimet ovat erinomaisen tukevat ja mukavat – mikäli ruumiinrakenne mahtuu runsaiden sivutukien säätövaroihin.

M Sport -paketin ansiosta BMW:n käytös on suurta hupia mutkatiellä. Jämäkän alustan ansiosta auto pysyy tiukasti tiessä kiinni suuremmissakin heitoissa, ja loistavien istuinten ansiosta auton aikeet välittyvät kuljettajalle selkeinä.

Auton ohjaus on huomattavasti BMW:n keskitasoa parempi ­– kenties urheiluvarustelun tuoman matalaprofiilirengastuksen vuoksi. Keskialue erottuu selvästi, ja ohjaus jäykkenee luonnollisesti enemmän kääntäessä. Ohjauksen ansiosta 118dA M Sport on moottoritiellä huomattavasti vaivattomampi ajettava kuin lähes samanaikaisesti koeajettu 220iA Cabriolet.

Mukavuutta vaiko ajettavuutta?

Mainio ajettavuus ja urheilullinen rengastus verottavat mukavuutta. BMW:n jousitus on mielipiteestä riippuen sopivan jämäkkä tai epämukavan kova. Epämukavuuteen auttaa valinnanvara. M Sport –paketin voi tilata ilman urheilujousitusta, tai paketin voi jättää kokonaan pois. Varusteet nostavat hintaa huomattavan paljon.

Muutoksia on tapahtunut myös konepellin alla. Valtaosa moottoreista on korvattu uudella moottoriperheellä, johon BMW:n uusimmat kolme-, neljä-, ja kuusisylinteriset voimanlähteet perustuvat. Ensimmäisenä kolmisylinteriset bensiini- ja dieselmoottorit asennetaan 116d ja 116i –malleihin, joista jälkimmäinen uupuu Suomen tuontiohjelmasta.

Lähtöhinnaltaan 33 000 euroa maksava nelisylinterinen 118d tarjoaa hyvän yhdistelmän taloudellisuutta ja vaivattomuutta. Uusi moottori tarjoaa 150 hevosvoimaa aiemman 143 sijaan. Vääntömomentin huippu on edelleen 320 newtonmetriä, mutta lukema saavutetaan aiempaa laajemmalla kierroslukualueella. Moottorin luonteessa tai yhteistyössä kahdeksanvaihteisen automaatin kanssa ei löydy moitittavaa.

Kasvonsa ja moottorinsa uusinut 1-sarjan BMW on edelleen erittäin toimiva auto. Laaja moottorivalikoima ja joustava varustelu mahdollistavat auton räätälöinnin sopivaksi. Mutkissa mainio, mutta taloudellisesti kulkeva 118dA M Sport ei ole lainkaan huonompi vaihtoehto.

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

BMW 118dA M Sport

Hinta alkaen

41 649 €

Moottori

Dieselmoottori 1 995cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, takaveto.

Teho

110 kW (150 hv), 4000 r/min

Vääntö

320 Nm (1500–3000 r/min)

Vääntö

320 Nm (1500–3000 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

8,1 s

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 4,2 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

110 g/km

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

2 vuotta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat