6.6.2014

Koeajo: Nissan X-Trail

Nissanin uudistunut X-Trail rantautuu Suomeen alkusyksystä. Hyvää: Tilat, käytännöllisyys. Huonoa: Moottorin suorituskyky.

Nissanin Qashqain ja Pathfinderin väliin sijoittuva X-Trail on saatavana nyt ja tulevaisuudessa etu- ja nelivetoisena.

Uutuus rakentuu Nissan–Renault-allianssin uudelle pohjalevylle. Uudet perustukset kasvattavat akseliväliä, pituutta, korkeutta, maavaraa ja raideleveyttä.

Mittojen kasvusta huolimatta auto on 90 kiloa edeltäjäänsä kevyempi. Esimerkiksi takaluukku on nyt pääosin muovia.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Jaksaminen koetuksella

Uuden mallin yhteydessä paljastuu myös se, miten moottoriteknologin downsizing-filosofia puree. Syksyllä-Suomeen saapuva ensierä on varustettu 1,6-litraisella turbodieselillä.

Ensi vuoden puolella rinnalle saadaan 1,6-litraiset bensiinimoottorit.

Pikkudieselillä ohituskiihtyvyyttä haetaan pienillä vaihteilla. Hyvät edellytyksen pieneen kulutukseen on helppo tuhota polkemalla moottori äärirajoilleen.

Kun saatavana on myös seitsenpaikkanen versio, herää kysymys, miten moottori jaksaa täydellä kuormalla.

Hyvä ajotuntuma

Ajossa ensihavainto on, että järeät A-pilarit ja korkea konepelti peittävät melko paljon näkyvyyttä. Mittojen hahmottaminen on melko vaikeaa.

Ohjaus on kevyt, mutta ajotuntuma on silti hyvä. Alusta on pehmeähkö. Rajua kallistelua ei vaihtelevalla koeajolenkillä ole kuitenkaan havaittavissa.

Pieni pätkä karkealla asvalttipinnalla paljastaa, että ainakin koeajoauton 19-tuumaisilla pyörillä rengasmelu tunkeutuu matkustamoon.

Reilut jalkatilat

Takana on jalkatilaa reilusti. Istumakorkeus on miellyttävä ja pääntilaa hyvin. Kolmannessa rivissäkin voi istua, vaikkakin hieman jalat koukussa.

Istuinten sijoittelussa on sovellettu porrastusta, joten takaakin näkee edessä istuvien yli.

Tavaratilaa voi kasvattaa siirtämällä keskimmäisiä istuimia kiskoilla eteenpäin. Liikuteltavat istuimen kuuluvat kaikkiin varustetasoihin. Kolmas istuinrivi on lisävaruste.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Merkittäviä lisävarusteita

Ulkonäön ohella varustelussa on merkittäviä uudistuksia. Niistä merkittävimpiä on kattavaan kamerajärjestelmään pohjautuva pysäköintiavustin.

Turvajärjestelmä sisältää esimerkiksi peräänajovaroittimen automaattisella hätäjarrutuksella, ajajan vireystilan valvonnan ja kaistavahdin.

Parhaiten varusteltuun Teknaan turvavarusteet kuuluvat vakiona, muihin ne ovat saatavana lisävarusteena.

Hinnat myöhemmin

Ainoa hintatieto ensiesittelyn yhteydessä on etuvetoisen dieselin ja keveimmin varustellun mallin lähtöhinta. Nissan X-Trailin hinnasto alkaa 31 890 eurosta.

Moottorivalikoima keskittyy ensimmäisessä aallossa vain koeajettuun pikkudieseliin. Näköpiirissä ei ole isompia ja tehokkaampia dieseleitä.

Se on perävaunun vetäjille huono uutinen. Myöhemmin tarjolle tuleva tehokkaampi bensiinimoottori korjaa tilannetta.

Teksti ja kuvat: Jari Kohonen

Nissan X-Trail 1.6 dCi 130

Moottori

Dieselmoottori poikittain, turboahdin, neliveto, iskutilavuus 1461 cm³.

Teho

96 kW (130 hv), 4000 r/min

Vääntö

320 Nm (1750-2500 r/min)

Vääntö

320 Nm (1750-2500 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

11,0 s

Huippunopeus

168 km/h

Kulutus l/ 100 km

6,2 (kaup.) / 4,7 (maant.) / NEDC-kulutus 5,3 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

139 g/km

Mitat

pituus 4634 mm, leveys 1820 mm, korkeus 1695 mm, akseliväli 2706 mm
Tavaratila: 550 l
Omamassa: 1580 kg

Muu tieto

Tavaratila 7 istuimella 135 l, perävaunumassa jarruin 2 000 kg.

Matkanjatkamispalvelu

3 vuotta / 100 000 km

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat