1.3.2014 Ajoneuvot Koeajo: Porsche Macan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Taitavasti yhdistetty urheiluauto ja maasturi – ilman liikoja kompromisseja. Hyvää: suorituskyvyn ja kulutuksen suhde, ajettavuus, monikäyttöisyys. Huonoa: hinta, puutteellinen vakiovarustus. Hämmentynyt kuvaa ehkä parhaiten suhtautumista Porsche Macaniin ennen sen koeajoa.Uutuus perustuu Audi Q5:een, mikä ei ole huono asia, mutta voiko tuolta pohjalta rakentaa aidon Porschen? Urheiluautovalmistaja pyrkii kattamaan yhä laajemmin henkilöauto- ja katumaasturimarkkinat.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPelko poisPorsche myöntää avoimesti, miltä perustalta Macania on ryhdytty suunnittelemaan. Samaan hengenvetoon muistutetaan, että kaksi kolmasosaa osista ja rakenteista on Porschen suunnittelemia.Edes Audin nelivetoratkaisu ei kelvannut Porschelle, vaan sekin on kehitetty heidän vaatimuksiaan vastaavaksi.Macan on helppo tunnistaa Porscheksi. Mittasuhteet ovat silmää miellyttävät. Vaikka ulkonäköä ei pitäisi makuasiana arvostella, niin Macan on sopusuhtainen.Porschen edustajat kertoivat linjoista löytyvän runsaasti yhtymäkohtia 911-mallisarjaan. Esimerkiksi konepellin keskikohouma ja lippa etusäleikön ylle ovat aitoa Porschea ja sivulinja on coupémainen.Urheiluauton elkeitäUrheiluauton elkeitä löytyy ohjaamosta ainakin kuljettajan paikalta. Virtalukko on valmistajalle tyypilliseen tyyliin ohjauspyörän vasemmalla puolella ja käyntinopeusmittarin on Porschessa oltava komeasti keskellä.Ajoasennon saa helposti urheiluautoista tuttuun tapaan vähän makaavaksi ja hallintalaitteet ovat melkein kuin uusimmasta 911-mallista.Ero moneen valmistajan muuhun mallisarjaan löytyy takapenkiltä. Se on kuin missä tahansa perheautossa tai katumaasturissa. Tilaa on mukavasti pitkällekin matkustajalle.Asiat ovat siis paremmin kuin monessa kilpailijassa. Samaa voidaan sanoa 500 litran vetoisesta tavaratilasta, joka laajenee 1 500 litran kokoiseksi.Pääosassa dieselEsittelyvaiheessa Macaniin voi valita mieleisen kolmesta moottorista. Bensiinivaihtoehdot ovat Macan S:n kolmilitrainen tuplaturbo, joka kehittää 340 hevosvoimaa.Mikäli tuo vaikuttaa vaatimattomalta, kannattaa ostaa Macan Turbo. Sen 3,6-litraisesta niin ikään kahdella ahtimella varustetusta moottorista otetaan irti 400 hevosvoimaa ja samalla auton vakiovarustus kohenee aivan uudelle tasolle.Viritysaste ei ole vielä kovin korkea, ja tehtaalla olikin peitteen alla piilossa Macan, jossa oli huomattavan kookkaat pakoputket. Eräs tehtaan edustajista kertoikin, että Macan Turbo S on tulossa ja siinä on voimaa 450–500 hevosvoimaa.Suomessa neljä viidestä Macanin ostajasta päätyy maahantuojan mukaan kolmilitraiseen V6-turbodieseliin. Se on tuttu monen Audin ja Volkswagenin keulalta, mutta esimerkiksi Q5:een verrattuna tehoa on vähän enemmän eli 258 hevosvoimaa.Ajossa voi iloita muhkeasta 580 Nm vääntömomentista, joka on käytettävissä moottorin tärkeimmällä käyntinopeusalueella.Vaihteiston suhteen ei ole valinnanvaraa, sillä ainoa vaihtoehto on seitsenvaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto, joka toimii todella miellyttävästi. Vain äärimmäisissä täyskaasukiihdytyksissä tuntuu vähän nykäisyjä, varsinkin jos kiihdytyksen keskeyttää. Myös neliveto on vakiona.Muihin katumaastureihin Macan tekee eroa maastoajo-ohjelmalla, joka toimii nappia painamalla.Se toimii alle 80 km/h nopeudessa pitäen huolen, että voimalinja varmistaa kaiken aikaa parhaan mahdollisen pidon. Jos autossa on lisävarusteinen ilmajousitus, nousee auto napin painalluksella 40 millimetriä, jonka jälkeen maavara on 23 senttiä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRadalle ja maastoonMacania sai koetella myös rata-ajossa ja kohtuullisen vaikeassa maastossa. Macan kulkee kuin kiskoilla yli 200 km:n tuntinopeuksissa. Radalla se tuntuu kokoaan pienemmältä ja kevyemmältä. Ja maastossa se möyrii vakiorenkainkin eteenpäin hämmästyttävällä tarmokkuudella.Kaiken kauniin ja hyvän jälkeen on pakko pysähtyä ikävien tosiasioiden eteen. Porsche Macan maksaa halvimmillaankin yli 80 000 euroa. Eikä hinta vielä sisällä kaikkea mitä voisi odottaa, vaan jopa etuistuimien lämmittimet on tilattava erikseen lisähintaan.Jos rahaa on käytettävissä riittävästi, kannattaa pitää kiirettä.Puolet Suomen Macan-kiintiöstä oli myyty jo ennen auton ensiesittelyä ja toimitukset venyvät muutamissa malleissa vuoden 2015 puolelle. Saksassa tilanne on vielä pahempi, sillä siellä asiakkaille puhutaan jo vuodesta 2016.Porsche Macan on mainio auto, josta on hintaa lukuunottamatta vaikea löytää mitään moitittavaa. Se nostaa luokkansa standardin tasolle, jolle kilpailijoiden on yllettävä mikäli ne haluavat menestyä.Teksti ja kuvat: Toni Jalovaara Porsche Macan Hinta alkaen 82 035 € Ajoneuvovero 149 €/ v Käyttövoimavero 522 €/ v Moottori 2 967 cm³, V6-turbodiesel edessä pitkittäin, 24 venttiiliä, neliveto, 7-vaihteinen PDK-kaksoiskytkinvaihteisto. Teho 190 kW (258 hv), 4000-4250 r/min Vääntö 580 Nm (1750-2500 r/min) Vääntö 580 Nm (1750-2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,3 s Huippunopeus 230 km/h Kulutus l/ 100 km 6,7 (kaup.) / 5,7 (maant.) / NEDC-kulutus 6,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 161 g/km Mitat pituus 4681 mm, leveys 1923 mm, korkeus 1624 mm, akseliväli 2807 mm Tavaratila: 500-1500 l Omamassa: 1880 kg Matkanjatkamispalvelu 2 vuotta Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 9.10.2024 Koeajo Koeajo: Seres 5 – uutuusmerkki luksusjahdissa 7.10.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz – Rellun keihäänkärki numero 2 7.10.2024 Ajoneuvot McLaren W1 jatkaa F1:n ja P1:n ajatusta 2020-luvulla – avainlukuina 1 275 hevosvoimaa ja 1 000 kilon downforce 6.10.2024 Ajoneuvot Hyundai on valmistanut 100 miljoonaa autoa 57 vuodessa – niistä puolet tehtiin vain 11 vuodessa 6.10.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Aceman – ovela välimalli 5.10.2024 Ajoneuvot Ihan kohta täällä: Toyota Proace Maxilla voi olla uudeksi automalliksi vähän ikää, mutta ostat sen joka tapauksessa 5.10.2024 Koeajo Koeajo: BMW X3 – Münchenin myyntimaasturin muodonmuutos 3.10.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot E-5008 Allure Launch Edition – leijonaperheen suurin 3.10.2024 Ajoneuvot Fiatilla on meneillään puolentoista kuukauden tauko täyssähköauto 500e:n valmistuksessa – syynä pohjamudissa laahaavat myyntimäärät Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 9.10.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tässä on upouusi Nissan Patrol, josta Mitsubishi olisi kovasti halunnut tehdä upouuden Pajeron 9.10.2024 Uutinen Voiko taksikyyti maksaa vain 8,5 euroa? 9.10.2024 Koeajo Koeajo: Seres 5 – uutuusmerkki luksusjahdissa 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 3.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon