1.3.2014 Ajoneuvot Koeajo: Porsche Macan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Taitavasti yhdistetty urheiluauto ja maasturi – ilman liikoja kompromisseja. Hyvää: suorituskyvyn ja kulutuksen suhde, ajettavuus, monikäyttöisyys. Huonoa: hinta, puutteellinen vakiovarustus. Hämmentynyt kuvaa ehkä parhaiten suhtautumista Porsche Macaniin ennen sen koeajoa.Uutuus perustuu Audi Q5:een, mikä ei ole huono asia, mutta voiko tuolta pohjalta rakentaa aidon Porschen? Urheiluautovalmistaja pyrkii kattamaan yhä laajemmin henkilöauto- ja katumaasturimarkkinat.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPelko poisPorsche myöntää avoimesti, miltä perustalta Macania on ryhdytty suunnittelemaan. Samaan hengenvetoon muistutetaan, että kaksi kolmasosaa osista ja rakenteista on Porschen suunnittelemia.Edes Audin nelivetoratkaisu ei kelvannut Porschelle, vaan sekin on kehitetty heidän vaatimuksiaan vastaavaksi.Macan on helppo tunnistaa Porscheksi. Mittasuhteet ovat silmää miellyttävät. Vaikka ulkonäköä ei pitäisi makuasiana arvostella, niin Macan on sopusuhtainen.Porschen edustajat kertoivat linjoista löytyvän runsaasti yhtymäkohtia 911-mallisarjaan. Esimerkiksi konepellin keskikohouma ja lippa etusäleikön ylle ovat aitoa Porschea ja sivulinja on coupémainen.Urheiluauton elkeitäUrheiluauton elkeitä löytyy ohjaamosta ainakin kuljettajan paikalta. Virtalukko on valmistajalle tyypilliseen tyyliin ohjauspyörän vasemmalla puolella ja käyntinopeusmittarin on Porschessa oltava komeasti keskellä.Ajoasennon saa helposti urheiluautoista tuttuun tapaan vähän makaavaksi ja hallintalaitteet ovat melkein kuin uusimmasta 911-mallista.Ero moneen valmistajan muuhun mallisarjaan löytyy takapenkiltä. Se on kuin missä tahansa perheautossa tai katumaasturissa. Tilaa on mukavasti pitkällekin matkustajalle.Asiat ovat siis paremmin kuin monessa kilpailijassa. Samaa voidaan sanoa 500 litran vetoisesta tavaratilasta, joka laajenee 1 500 litran kokoiseksi.Pääosassa dieselEsittelyvaiheessa Macaniin voi valita mieleisen kolmesta moottorista. Bensiinivaihtoehdot ovat Macan S:n kolmilitrainen tuplaturbo, joka kehittää 340 hevosvoimaa.Mikäli tuo vaikuttaa vaatimattomalta, kannattaa ostaa Macan Turbo. Sen 3,6-litraisesta niin ikään kahdella ahtimella varustetusta moottorista otetaan irti 400 hevosvoimaa ja samalla auton vakiovarustus kohenee aivan uudelle tasolle.Viritysaste ei ole vielä kovin korkea, ja tehtaalla olikin peitteen alla piilossa Macan, jossa oli huomattavan kookkaat pakoputket. Eräs tehtaan edustajista kertoikin, että Macan Turbo S on tulossa ja siinä on voimaa 450–500 hevosvoimaa.Suomessa neljä viidestä Macanin ostajasta päätyy maahantuojan mukaan kolmilitraiseen V6-turbodieseliin. Se on tuttu monen Audin ja Volkswagenin keulalta, mutta esimerkiksi Q5:een verrattuna tehoa on vähän enemmän eli 258 hevosvoimaa.Ajossa voi iloita muhkeasta 580 Nm vääntömomentista, joka on käytettävissä moottorin tärkeimmällä käyntinopeusalueella.Vaihteiston suhteen ei ole valinnanvaraa, sillä ainoa vaihtoehto on seitsenvaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto, joka toimii todella miellyttävästi. Vain äärimmäisissä täyskaasukiihdytyksissä tuntuu vähän nykäisyjä, varsinkin jos kiihdytyksen keskeyttää. Myös neliveto on vakiona.Muihin katumaastureihin Macan tekee eroa maastoajo-ohjelmalla, joka toimii nappia painamalla.Se toimii alle 80 km/h nopeudessa pitäen huolen, että voimalinja varmistaa kaiken aikaa parhaan mahdollisen pidon. Jos autossa on lisävarusteinen ilmajousitus, nousee auto napin painalluksella 40 millimetriä, jonka jälkeen maavara on 23 senttiä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRadalle ja maastoonMacania sai koetella myös rata-ajossa ja kohtuullisen vaikeassa maastossa. Macan kulkee kuin kiskoilla yli 200 km:n tuntinopeuksissa. Radalla se tuntuu kokoaan pienemmältä ja kevyemmältä. Ja maastossa se möyrii vakiorenkainkin eteenpäin hämmästyttävällä tarmokkuudella.Kaiken kauniin ja hyvän jälkeen on pakko pysähtyä ikävien tosiasioiden eteen. Porsche Macan maksaa halvimmillaankin yli 80 000 euroa. Eikä hinta vielä sisällä kaikkea mitä voisi odottaa, vaan jopa etuistuimien lämmittimet on tilattava erikseen lisähintaan.Jos rahaa on käytettävissä riittävästi, kannattaa pitää kiirettä.Puolet Suomen Macan-kiintiöstä oli myyty jo ennen auton ensiesittelyä ja toimitukset venyvät muutamissa malleissa vuoden 2015 puolelle. Saksassa tilanne on vielä pahempi, sillä siellä asiakkaille puhutaan jo vuodesta 2016.Porsche Macan on mainio auto, josta on hintaa lukuunottamatta vaikea löytää mitään moitittavaa. Se nostaa luokkansa standardin tasolle, jolle kilpailijoiden on yllettävä mikäli ne haluavat menestyä.Teksti ja kuvat: Toni Jalovaara Porsche Macan Hinta alkaen 82 035 € Ajoneuvovero 149 €/ v Käyttövoimavero 522 €/ v Moottori 2 967 cm³, V6-turbodiesel edessä pitkittäin, 24 venttiiliä, neliveto, 7-vaihteinen PDK-kaksoiskytkinvaihteisto. Teho 190 kW (258 hv), 4000-4250 r/min Vääntö 580 Nm (1750-2500 r/min) Vääntö 580 Nm (1750-2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,3 s Huippunopeus 230 km/h Kulutus l/ 100 km 6,7 (kaup.) / 5,7 (maant.) / NEDC-kulutus 6,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 161 g/km Mitat pituus 4681 mm, leveys 1923 mm, korkeus 1624 mm, akseliväli 2807 mm Tavaratila: 500-1500 l Omamassa: 1880 kg Matkanjatkamispalvelu 2 vuotta Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?