17.12.2015 Ajoneuvot Koeajo: tällainen on vuoden autoksi Suomessa valittu Opel Astra Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Viimeisen päälle saksalainen. Hyvää: ajettavuus, viimeistely, hinnoittelu. Huonoa: Intellilux-valojen toiminnassa hiottavaa Ulkomailla saadut ensitunnelmat vahvistuvat kotimaan koeajossa: uusi Opel Astra on loistava auto. Sukupolvenvaihdos on parantanut autoa lähes joka osa-alueella. Suurimpia yksittäisiä syitä on uusi perusrakenne, jonka myötä auto on laihtunut yli sata kiloa – ja on nyt samalla viivalla kilpailijoidensa kanssa. Opel Astra valittiin ansioituneesti Vuoden Autoksi Suomessa 2016!Ajettavuutta voi kehua saksalaiseksi. Alusta on jämäkkä, mutta silti suuret heitot ylittyvät mukavasti. Tarkka ja luonnollinen ohjaus tekee ajosta niin maantiellä kuin mutkissa miellyttävää. Hyvän ajettavuuden viimeistelee sulava vaihteensiirto ja helppokäyttöinen kytkin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLaatuvaikutelma kunnossaSisustan laatuvaikutelma ja muotoilu miellyttää silmää. Edeltäjämallin pystysuorin linjoin muotoiltu kojelauta näytti massiiviselta runsaine nappuloineen. Nyt linjat kulkevat vaakasuoraan, ja valtaosaa auton toiminnoista ohjataan seitsentuumaisen kosketusnäytön kautta. Navigaattori tuo näyttöön lisätuuman.Muun muassa älypuhelimen näytön peilaukseen kykenevä järjestelmä on käyttöliittymältään helpohko. Onneksi radion pikavalinnat ja äänenvoimakkuus sekä lämmityslaitteen säädöt hoituvat omista perinteisistä napeista. Sähköisen käsijarrun käyttökytkin on turhan pieni.Istuinmukavuus yllättääAstran kaupankäyntiä vauhditetaan aggressiivisella hinnoittelulla – Volkswagenin ahdingosta otetaan kaikki mahdollinen hyöty. Koeajettu 150 hevosvoimainen bensiiniturbo pykälän paremmalla Innovation-varustetasolla maksaa 24 518 euroa. Varustetasoon kuuluvat esimerkiksi liikennemerkit tunnistava kamera, kaista- ja katvevahti sekä lämmitettävän takaistuin.Kirjoitushetkellä Opel tarjoaa koeajoautoon 608 eurolla varustepaketin, joka sisältää navigaattorin, pysäköintitutkat ja erinomaiset nahkaverhoillut ja jäähdytetyt etuistuimet. Kuljettajan istuimesta löytyy myös sähkösäädöt ja hieronta.Opel tunkeilee arvomerkkien tontille ajovaloissa. Koeajoauto oli varusteltu vain 977 euroa maksavilla matriisi-led -ajovaloilla, jotka ovat tuttuja esimerkiksi Audin ja Mercedes-Benzin huippumalleista.Valojen yksittäisiä led-elementtejä sytytellään ja sammutellaan liikennetilanteen mukaan, joten kaukovalot eivät enää häikäise edellä ajavia tai vastaantulevia. Käytännössä Opelin valokuvio on hivenen laikukas, ja jyrkemmissä mutkissa jää kaipaamaan kääntymistoimintoa. Koeajon aikana valot myös luulivat muutamaa heijastimella varustettua postilaatikkoa vastaantulijaksi, mikä häkellytti valokuviota.Suurempaa moitetta Astrasta on vaikea löytää. K-sukupolven Astra ei ole täydellinen auto, mutta kovatasoinen autoluokka on saanut vahvan kilpailijan.Teksti ja kuvat Lauri Ahtiainen Opel Astra 1.4 Turbo ecoFLEX Innovation Hinta alkaen 26 924 € Moottori 1 399 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 110 kW (150 hv), 5 000 r/min Vääntö 245 Nm (2000–3500 r/min) Vääntö 245 Nm (2000–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,5 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 117 g/km Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen