17.12.2015 Ajoneuvot Koeajo: tällainen on vuoden autoksi Suomessa valittu Opel Astra Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Viimeisen päälle saksalainen. Hyvää: ajettavuus, viimeistely, hinnoittelu. Huonoa: Intellilux-valojen toiminnassa hiottavaa Ulkomailla saadut ensitunnelmat vahvistuvat kotimaan koeajossa: uusi Opel Astra on loistava auto. Sukupolvenvaihdos on parantanut autoa lähes joka osa-alueella. Suurimpia yksittäisiä syitä on uusi perusrakenne, jonka myötä auto on laihtunut yli sata kiloa – ja on nyt samalla viivalla kilpailijoidensa kanssa. Opel Astra valittiin ansioituneesti Vuoden Autoksi Suomessa 2016!Ajettavuutta voi kehua saksalaiseksi. Alusta on jämäkkä, mutta silti suuret heitot ylittyvät mukavasti. Tarkka ja luonnollinen ohjaus tekee ajosta niin maantiellä kuin mutkissa miellyttävää. Hyvän ajettavuuden viimeistelee sulava vaihteensiirto ja helppokäyttöinen kytkin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLaatuvaikutelma kunnossaSisustan laatuvaikutelma ja muotoilu miellyttää silmää. Edeltäjämallin pystysuorin linjoin muotoiltu kojelauta näytti massiiviselta runsaine nappuloineen. Nyt linjat kulkevat vaakasuoraan, ja valtaosaa auton toiminnoista ohjataan seitsentuumaisen kosketusnäytön kautta. Navigaattori tuo näyttöön lisätuuman.Muun muassa älypuhelimen näytön peilaukseen kykenevä järjestelmä on käyttöliittymältään helpohko. Onneksi radion pikavalinnat ja äänenvoimakkuus sekä lämmityslaitteen säädöt hoituvat omista perinteisistä napeista. Sähköisen käsijarrun käyttökytkin on turhan pieni.Istuinmukavuus yllättääAstran kaupankäyntiä vauhditetaan aggressiivisella hinnoittelulla – Volkswagenin ahdingosta otetaan kaikki mahdollinen hyöty. Koeajettu 150 hevosvoimainen bensiiniturbo pykälän paremmalla Innovation-varustetasolla maksaa 24 518 euroa. Varustetasoon kuuluvat esimerkiksi liikennemerkit tunnistava kamera, kaista- ja katvevahti sekä lämmitettävän takaistuin.Kirjoitushetkellä Opel tarjoaa koeajoautoon 608 eurolla varustepaketin, joka sisältää navigaattorin, pysäköintitutkat ja erinomaiset nahkaverhoillut ja jäähdytetyt etuistuimet. Kuljettajan istuimesta löytyy myös sähkösäädöt ja hieronta.Opel tunkeilee arvomerkkien tontille ajovaloissa. Koeajoauto oli varusteltu vain 977 euroa maksavilla matriisi-led -ajovaloilla, jotka ovat tuttuja esimerkiksi Audin ja Mercedes-Benzin huippumalleista.Valojen yksittäisiä led-elementtejä sytytellään ja sammutellaan liikennetilanteen mukaan, joten kaukovalot eivät enää häikäise edellä ajavia tai vastaantulevia. Käytännössä Opelin valokuvio on hivenen laikukas, ja jyrkemmissä mutkissa jää kaipaamaan kääntymistoimintoa. Koeajon aikana valot myös luulivat muutamaa heijastimella varustettua postilaatikkoa vastaantulijaksi, mikä häkellytti valokuviota.Suurempaa moitetta Astrasta on vaikea löytää. K-sukupolven Astra ei ole täydellinen auto, mutta kovatasoinen autoluokka on saanut vahvan kilpailijan.Teksti ja kuvat Lauri Ahtiainen Opel Astra 1.4 Turbo ecoFLEX Innovation Hinta alkaen 26 924 € Moottori 1 399 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 110 kW (150 hv), 5 000 r/min Vääntö 245 Nm (2000–3500 r/min) Vääntö 245 Nm (2000–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,5 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 117 g/km Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 14.2.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G6 – tehty myös Teslan kiusaksi 13.2.2025 Koeajo Koeajo: Ford E-Transit Custom Trend – valttina ajettavuus 12.2.2025 Koeajo Koeajo: Audi RS e-tron GT Performance laittaa ihmiskehon koetukselle 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 9.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C4 X – uudistunut sähkösedan ei yllätä 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 7.2.2025 Koeajo Maistiainen: BYD Atto 2 – kilpailu kiristyy kompakteissa sähköcrossovereissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 14.2.2025 Yleinen Tiedätkö mikä on Suomen yleisin autoverotettu ajoneuvo? 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 13.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Arrofoil 25 Cabin - tämä ruotsalainen hydrofoilivene säästää sähkön sijasta rutkasti bensaa 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 10.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 3-ovinen Mercedes-Benz 300 GE, jota kauneusleikkaus on koittanut nuorentaa 22 vuodella 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle