17.12.2015 Ajoneuvot Koeajo: tällainen on vuoden autoksi Suomessa valittu Opel Astra Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Viimeisen päälle saksalainen. Hyvää: ajettavuus, viimeistely, hinnoittelu. Huonoa: Intellilux-valojen toiminnassa hiottavaa Ulkomailla saadut ensitunnelmat vahvistuvat kotimaan koeajossa: uusi Opel Astra on loistava auto. Sukupolvenvaihdos on parantanut autoa lähes joka osa-alueella. Suurimpia yksittäisiä syitä on uusi perusrakenne, jonka myötä auto on laihtunut yli sata kiloa – ja on nyt samalla viivalla kilpailijoidensa kanssa. Opel Astra valittiin ansioituneesti Vuoden Autoksi Suomessa 2016!Ajettavuutta voi kehua saksalaiseksi. Alusta on jämäkkä, mutta silti suuret heitot ylittyvät mukavasti. Tarkka ja luonnollinen ohjaus tekee ajosta niin maantiellä kuin mutkissa miellyttävää. Hyvän ajettavuuden viimeistelee sulava vaihteensiirto ja helppokäyttöinen kytkin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLaatuvaikutelma kunnossaSisustan laatuvaikutelma ja muotoilu miellyttää silmää. Edeltäjämallin pystysuorin linjoin muotoiltu kojelauta näytti massiiviselta runsaine nappuloineen. Nyt linjat kulkevat vaakasuoraan, ja valtaosaa auton toiminnoista ohjataan seitsentuumaisen kosketusnäytön kautta. Navigaattori tuo näyttöön lisätuuman.Muun muassa älypuhelimen näytön peilaukseen kykenevä järjestelmä on käyttöliittymältään helpohko. Onneksi radion pikavalinnat ja äänenvoimakkuus sekä lämmityslaitteen säädöt hoituvat omista perinteisistä napeista. Sähköisen käsijarrun käyttökytkin on turhan pieni.Istuinmukavuus yllättääAstran kaupankäyntiä vauhditetaan aggressiivisella hinnoittelulla – Volkswagenin ahdingosta otetaan kaikki mahdollinen hyöty. Koeajettu 150 hevosvoimainen bensiiniturbo pykälän paremmalla Innovation-varustetasolla maksaa 24 518 euroa. Varustetasoon kuuluvat esimerkiksi liikennemerkit tunnistava kamera, kaista- ja katvevahti sekä lämmitettävän takaistuin.Kirjoitushetkellä Opel tarjoaa koeajoautoon 608 eurolla varustepaketin, joka sisältää navigaattorin, pysäköintitutkat ja erinomaiset nahkaverhoillut ja jäähdytetyt etuistuimet. Kuljettajan istuimesta löytyy myös sähkösäädöt ja hieronta.Opel tunkeilee arvomerkkien tontille ajovaloissa. Koeajoauto oli varusteltu vain 977 euroa maksavilla matriisi-led -ajovaloilla, jotka ovat tuttuja esimerkiksi Audin ja Mercedes-Benzin huippumalleista.Valojen yksittäisiä led-elementtejä sytytellään ja sammutellaan liikennetilanteen mukaan, joten kaukovalot eivät enää häikäise edellä ajavia tai vastaantulevia. Käytännössä Opelin valokuvio on hivenen laikukas, ja jyrkemmissä mutkissa jää kaipaamaan kääntymistoimintoa. Koeajon aikana valot myös luulivat muutamaa heijastimella varustettua postilaatikkoa vastaantulijaksi, mikä häkellytti valokuviota.Suurempaa moitetta Astrasta on vaikea löytää. K-sukupolven Astra ei ole täydellinen auto, mutta kovatasoinen autoluokka on saanut vahvan kilpailijan.Teksti ja kuvat Lauri Ahtiainen Opel Astra 1.4 Turbo ecoFLEX Innovation Hinta alkaen 26 924 € Moottori 1 399 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 110 kW (150 hv), 5 000 r/min Vääntö 245 Nm (2000–3500 r/min) Vääntö 245 Nm (2000–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,5 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 117 g/km Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 6.9.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV TRS Urban 1.1 – seikkailupyörästä on moneksi 6.9.2024 Koeajo Koeajo: Toyota Yaris Hybrid – kaupunkisukkula pihistelee 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä 5.9.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N on ehkä markkinoiden hauskin täyssähköauto 4.9.2024 Koeajo Koeajo: Lexus LBX 200h Launch Edition Cool – pientä luksusta 3.9.2024 Koeajo Koeajo: Audi S3 – hienostunut raikulipoika 2.9.2024 Ajoneuvot Lexus RZ 300e laajentaa näköaloja etuvedolla ja pidemmällä toimintamatkalla 1.9.2024 Ajoneuvot Päivän tarina: uusi Škoda Kodiaq ja Simply Clever -niksejä viikon jokaiselle päivälle 1.9.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz Vito – koppihoitoa johtotähdelle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 6.9.2024 Koeajo Koeajo: Toyota Yaris Hybrid – kaupunkisukkula pihistelee 6.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Scania esitteli sähkökäyttöisen puutavara-auton 7.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Messujen veteraanikalusto – näillä autoilla ja koneilla saatiin puu liikkumaan 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 31.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Airbus rakensi jo 500. koneensa USA:ssa - eurooppalainen lentokonevalmistaja ei ole enää lainkaan tae valmistuksesta Euroopassa 31.8.2024 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Ninja 7 Hybrid – uteliaisuus tappoi Ninjan 2.9.2024 Esittely Koeistuttu: Audi Q5 – paljon uutta, jotain vanhaa 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta