19.1.2016 Ajoneuvot Koeajo: uudet kasvot, uusi sydän – Toyota Avensis Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Paljon uutta, mutta myös sitä samaa vanhaa. Hyvää: sivistynyt moottori, helposti lähestyttävä kokonaisuus. Huonoa: ajoasento, kova jousitus, tunnoton ohjaus. Vaikka Toyota puhuu neljännen sukupolven Avensiksesta, hiljattain myyntiin tullut Toyota Avensis on vain uudistettu painos vuonna 2008 esitellystä kolmannesta polvesta. Silti tätä voi pitää pikemminkin kasvojenvaihtona kuin -kohennuksena, sen verran paljon keulan muotoja on muokattu.Moottorivalikoiman suurin uutuus, Aurisiin kesällä esitelty 1,2-litrainen bensiiniturbo ei ikävä kyllä tule tarjolle Avensikseen. On siis tyytyminen vanhoihin 1,6-, 1,8- ja 2,0-litraisiin vapaasti hengittäviin kierroskoneisiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPehmeää Weisswurstia…Tuoretta moottoria kannattaakin hakea dieselpuolelta, missä japanilaismoottorit on syrjäytetty BMW:n 1,6- ja kaksilitraisilla voimanlähteillä. Ensimmäisenä Toyotana baijerilaisnakuttajasta pääsi nauttimaan tila-auto Verso jo toissa keväänä.Koeajossa on dieseleistä pienempi. Se, kuten isoveljensäkin, on tarjolla vain manuaalivaihteistolla. Automaattidiesel, joka pitkän odotuksen jälkeen saatiin Avensikseen edellisessä malliuudistuksessa, on siis jälleen siirtynyt taksikuskien toivelistalle.Muuten siinä, että Toyotan moottori on peräisin Saksasta, ei ole mitään pahaa. Bemareissa ja Mineissä mylly on osoittautunut sivistyneeksi, ja sama on havaittavissa myös Avensiksen keulalla. Meno on värinätöntä, hiljaista ja riittävän voimakasta.Kuusivaihteisen laatikon välitykset ovat hyvin pitkät: todellisessa 80 km/h vauhdissa kierroksia on suurimmalla vaihteella vain 1 200 r/min. Jyrinätön veto vaatiikin yhdeksänkympin ajonopeutta. Moottoritiellä alemmat kierrokset tuovat tietysti pelkkää säästöä....ja puoliraakaa riisiäSisälläkin on tapahtunut tyyliharppauksia. Kojelauta on uuden muotoinen ja selkeän harmoninen. Kosketusnäyttöä on sujuva käyttää ja mikä parasta, tekstit ovat selvällä Suomen kielellä. Lisäkiitos oikeista apunappuloista näytön molemmin puolin.Ajoasentoon ei tämänkaltainen malliuudistus pysty paljon vaikuttamaan, mittasuhteet ovat ne mitkä aikanaan on korirakenteen yhteydessä päätetty ottaa käyttöön. Niinpä kuljettajan jalat jäävät edelleen koukkuun samalla kuin kädet ovat turhan suorina.Alusta on kutakuinkin ennallaan, siis 18-tuumaisilla kitkarenkailla suorastaan epämukava. Tässä on menty vähän metsään, sillä Avensista harva mieltää erityisen sporttiseksi. Auton rauhallista luonnetta alleviivaa melko tunnoton ohjaus.Uusi lainamoottori on Avensiksen paras puoli. Itse auto jää turhan paljon kilpailijoistaan, vaikka aiempaa tyylikkäämpi onkin. Paatunutta Toyota-miestä tai -naista tämä ei haittaa: tärkeintä on tunne siitä, että auto käy ja kukkuu.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Lauri Ahtiainen Toyota Avensis 1.6 D-4D Active Sedan Hinta alkaen 29 385 € Moottori Dieselmoottori 1 598 cm³, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 82 kW (112 hv), 4000 r/min Vääntö 270 Nm (1750–2250 r/min) Vääntö 270 Nm (1750–2250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,4 s Huippunopeus 185 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 108 g/km Mitat pituus 4750 mm, leveys 1810 mm, korkeus 1480 mm, akseliväli 2700 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 18.1.2025 Ajoneuvot Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojakin jo paalattaviksi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 17.1.2025 Ajoneuvot Audi A6 E-Tron ennätti Suomeen aloittamaan Audin tämän vuoden uutuusrumban 16.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 R Turini – R niin kuin raaseri 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 17.1.2025 Autoilu Ladattavien hybridien suosio vakaata – mutta kuinka kauan? 16.1.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akkuongelmaan saatiin softapäivitys 17.1.2025 Ajoneuvot Audi A6 E-Tron ennätti Suomeen aloittamaan Audin tämän vuoden uutuusrumban 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti