19.1.2016 Ajoneuvot Koeajo: uudet kasvot, uusi sydän – Toyota Avensis Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Paljon uutta, mutta myös sitä samaa vanhaa. Hyvää: sivistynyt moottori, helposti lähestyttävä kokonaisuus. Huonoa: ajoasento, kova jousitus, tunnoton ohjaus. Vaikka Toyota puhuu neljännen sukupolven Avensiksesta, hiljattain myyntiin tullut Toyota Avensis on vain uudistettu painos vuonna 2008 esitellystä kolmannesta polvesta. Silti tätä voi pitää pikemminkin kasvojenvaihtona kuin -kohennuksena, sen verran paljon keulan muotoja on muokattu. Moottorivalikoiman suurin uutuus, Aurisiin kesällä esitelty 1,2-litrainen bensiiniturbo ei ikävä kyllä tule tarjolle Avensikseen. On siis tyytyminen vanhoihin 1,6-, 1,8- ja 2,0-litraisiin vapaasti hengittäviin kierroskoneisiin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pehmeää Weisswurstia… Tuoretta moottoria kannattaakin hakea dieselpuolelta, missä japanilaismoottorit on syrjäytetty BMW:n 1,6- ja kaksilitraisilla voimanlähteillä. Ensimmäisenä Toyotana baijerilaisnakuttajasta pääsi nauttimaan tila-auto Verso jo toissa keväänä. Koeajossa on dieseleistä pienempi. Se, kuten isoveljensäkin, on tarjolla vain manuaalivaihteistolla. Automaattidiesel, joka pitkän odotuksen jälkeen saatiin Avensikseen edellisessä malliuudistuksessa, on siis jälleen siirtynyt taksikuskien toivelistalle. Muuten siinä, että Toyotan moottori on peräisin Saksasta, ei ole mitään pahaa. Bemareissa ja Mineissä mylly on osoittautunut sivistyneeksi, ja sama on havaittavissa myös Avensiksen keulalla. Meno on värinätöntä, hiljaista ja riittävän voimakasta. Kuusivaihteisen laatikon välitykset ovat hyvin pitkät: todellisessa 80 km/h vauhdissa kierroksia on suurimmalla vaihteella vain 1 200 r/min. Jyrinätön veto vaatiikin yhdeksänkympin ajonopeutta. Moottoritiellä alemmat kierrokset tuovat tietysti pelkkää säästöä. ...ja puoliraakaa riisiä Sisälläkin on tapahtunut tyyliharppauksia. Kojelauta on uuden muotoinen ja selkeän harmoninen. Kosketusnäyttöä on sujuva käyttää ja mikä parasta, tekstit ovat selvällä Suomen kielellä. Lisäkiitos oikeista apunappuloista näytön molemmin puolin. Ajoasentoon ei tämänkaltainen malliuudistus pysty paljon vaikuttamaan, mittasuhteet ovat ne mitkä aikanaan on korirakenteen yhteydessä päätetty ottaa käyttöön. Niinpä kuljettajan jalat jäävät edelleen koukkuun samalla kuin kädet ovat turhan suorina. Alusta on kutakuinkin ennallaan, siis 18-tuumaisilla kitkarenkailla suorastaan epämukava. Tässä on menty vähän metsään, sillä Avensista harva mieltää erityisen sporttiseksi. Auton rauhallista luonnetta alleviivaa melko tunnoton ohjaus. Uusi lainamoottori on Avensiksen paras puoli. Itse auto jää turhan paljon kilpailijoistaan, vaikka aiempaa tyylikkäämpi onkin. Paatunutta Toyota-miestä tai -naista tämä ei haittaa: tärkeintä on tunne siitä, että auto käy ja kukkuu. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Lauri Ahtiainen Toyota Avensis 1.6 D-4D Active Sedan Hinta alkaen 29 385 € Moottori Dieselmoottori 1 598 cm³, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 82 kW (112 hv), 4000 r/min Vääntö 270 Nm (1750–2250 r/min) Vääntö 270 Nm (1750–2250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,4 s Huippunopeus 185 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 108 g/km Mitat pituus 4750 mm, leveys 1810 mm, korkeus 1480 mm, akseliväli 2700 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?