24.10.2021

Kylmiltään kisaan – Moottori osallistui EV-Challenge -taloudellisuusajoon käyttötesti-Hyundailla

Kuva Mikko Autio ja Petri Munukka
EV-Challenge

Uusi käyttötestiautomme Hyundai Ioniq 5 joutui ensimmäisenä ajotehtävänään EV-Challenge sähköautojen taloudellisuusajokilpailuun.

Hyundailla on pärjätty kyseisessä kisassa ennenkin mainiosti, joten kestotestiauton luovutusta seuraavaan viikonloppuun osuneeseen kilpailuun oli helppo lupautua. Osallistumiseen innosti myös muiden innokas osanotto. Osallistujia oli peräti 45 kappaletta. Itselle taloudellisuusajoon osallistuminen oli kiehtovampaa, kun liruteltiin bensiini- ja dieseltankkeja piripintaan. Silloin kisaajien määrä vain tuppasi ehtymään kymmenen hujakoille. Sähkö on halpaa ja saasteettomampaa, miksi kilpaileminen nyt kiinnostaa useampia?

EV-Challenge

Kilpailutapahtuma on ainakin helpompi, kun tankkaustapahtumiin ei kulu aikaa. Itse asiassa kilpailumatkakin on lyhyempi, jotta pienempiakkuisilla sähköautoilla voi osallistua. Ajaminen sinällään ei ole muuttunut niinkään paljon. Sähköautoilla energiaa saa talteen alamäistä ja jarrutuksista, mutta edelleen parhaaseen tulokseen pääsee pitämällä nopeudenmuutokset vähäisinä välttäen suurimpia nopeuksia. Keskinopeus on kuitenkin reipas ja aikatarkastusasemille on tultava minuutilleen. Kilpailun seuraaminen reitin varrella olisi (ei siellä ketään näkynyt) varmasti puuduttavaa. Tien auetessa körötellään vähän alle nopeusrajoituksen, vauhdikkaalta meno näyttää vain risteyksissä keskinopeutta pudottavaa hidastusta välttäen. Tällä kertaa reitti oli melko kovavauhtinen sisältäen moottoritiepätkänkin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tien päällä totuttelua

Ioniq 5:llä kaasupolkimen herkkyys vaati totuttelua kaasun annosteluun. Ero moottorijarrutuksen ja rullauksen välillä löytyi kuitenkin matkan edetessä. Mittaristossa hetkellisen kulutuksen palkki voisi olla tarkempikin. Osamatka- ja kulutusmittareita on mukavasti kolme, kaksikin riittäisi, toisessa koko kisan kulutus ja toisessa aikatarkastusasemien välimatkat. Itse asiassa myös kilpailukulutus katsotaan auton ajotietokoneen näytöltä, koska lataamalla mittaaminen on mahdotonta niin latauslaitteiden määrän kuin käytettävän ajankin puitteissa.

EV-Challenge

Tällä kertaa kilpailun sääntöjä oli muutettu aiempaan verrattuna. Ennen kisassa mitattuun kulutukseen tehtiin painokorjaus, jotta pienin ja kevein auto ei olisi aina voittanut. Nytkään absoluuttisesti pienimmällä kulutuksella ei voittanut, sillä nyt kisattiin auton hyväksynnässä mitattua WLTP-kulutuslukemaa vastaan. Voittajaksi julistettaisiin kuljettajapari, joka pääsee prosentuaalisesti eniten WLTP-lukeman alle. Uuden säännön vuoksi voittajaa oli mahdotonta päätellä etukäteen.

EV-Challenge

Kilpailuun osallistui erilaisia autoja pikkuruisesta Fiat 500:sta aina jättimäiseen Mercedes EQS:ään asti, itse asiassa suurin taisi sittenkin olla Maxus e-Deliver9 –pakettiauto. Määrällisesti eniten taisi olla Tesloja, Hyundaita ja Mercedeksiä. Ylivoimaiseen voittoon ylsivät kuitenkin Tommi ja Sophie Lilja Nissan Leafilla. He käyttivät vain 12,9 KWh/100km, vaikka virallinen lukema on 20,6. Hyundaimme kulutti 13,8 kWh/100km WLTP:n ollessa 16,8 kWh/100km. Sillä sijoituimme neljänsiksi parin Teslan kiilatessa väliin – ei huono. Kilpailukulutuksella Hyundain toimintamatkaksi muodostuisi 526 kilometriä.

Teksti: Petri Munukka Kuvat: Mikko Autio ja Petri Munukka

Lisää aiheesta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat