10.8.2016 Liikenne Autoilija, hellää kaasua, pikkuväki tulee! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Koulujen alku tuo omatoimista kulkemista harjoittelevat lapset lukuisina liikenteeseen. Turvallinen koulutie on myös autoilijoiden vastuulla. Erityisen tärkeätä olisi suojateiden kunnioitus. Liikenneturvan tuoreessa kyselyssä osa autoilijoista myöntää ajavansa joskus riskialttiisti. Autoilijoista 6 prosenttia tunnusti kyselyssä ajavansa ainakin joskus niin, että jalankulkijoiden liikenneturvallisuus vaarantuu. Moni vaaratilanteista syntyy jalankulkijan ylittäessä suojatietä. Viime vuonna suojatieonnettomuuksissa menehtyi 9 ja loukkaantui 256 ihmistä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Autoilijan annettava tilaa Autoilijan vastuulle kuuluu liikennesääntöjen ja nopeusrajoitusten noudattaminen. Aivan erityisen tärkeätä on kunnioittaa suojateitä. Suojatiellä ajoneuvon kuljettajan on lain mukaan annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille. Tämän säännön rikkomista piti vakavana tai erittäin vakavana rikkomuksena 75 prosenttia vastaajista. – Suojatiesääntöjen noudattaminen on erittäin tärkeä osa turvallisia tienylityksiä etenkin lapsille. On kuitenkin pettymys, että vain 75 prosenttia vastaajista piti rikkomusta vakavana, Liikenneturvan koulutuspäällikkö Satu Tuomikoski kummastelee. Lapsi on lapsi Alakouluikäiset lapset havainnoivat liikennettä vielä puutteellisesti. Esimerkiksi auton nopeuden tai etäisyyden arviointi on vielä vaikeaa 7–8-vuotiaille, Tuomikoski muistuttaa. Samoin liikenteen vaaratilanteiden tunnistaminen kehittyy vasta iän myötä. Vielä 9–10-vuotiaillakaan lapsilla riskien havaitseminen ei ole kehittynyt aikuisen tasolle. Tuomikosken mukaan on ihan tyypillistä, että lapsen tarkkaavaisuus herpaantuu helposti. Tutkimusten mukaan vielä 7–11-vuotiaatkin lapset jättävät lähestyvän liikenteen tarkistamatta liikkuessaan aikuisen seurassa. Itsenäisesti liikkuessaan 7–11-vuotiaat eivät kuitenkaan pidä itseään aikuisia osaamattomampina. Lasten liikennekasvatuksesta on syytä huolehtia vielä koulujen alun jälkeenkin, lapsen ikäkausi huomioiden. – Turvallisen liikkumisen perusteita pitää käydä läpi joka vuosi. Liikenneturva kampanjoi koulujen alkaessa autoalan järjestöjen ja poliisin kanssa suojateiden turvallisuuden puolesta Sinä teet suojatien -kampanjalla. Pieni jää varjoon – On tärkeää, että ajoneuvojen kuljettajat tiedostavat lasten pienen koon. Lapsi jää helposti piiloon pensaiden tai toisten autojen taakse, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen tähdentää. Pieni koko vaikeuttaa myös lapsen omaa havainnointia. Maailma näyttää aivan erilaiselta lapsen silmin – alhaalta havainnoituna. Myös pysäköidyt autot ja pensaat, joiden yli aikuisella on mahdollisuus nähdä ongelmitta, vaikeuttavat lapsen havainnointia. Lapsi ei esimerkiksi näe kadun reunaan pysäköidyn auton yli kurkistamatta sen takaa tielle. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Säntäily voi yllättää Vesalainen muistuttaa, että lapsen keskittymiskyky on rajallinen. Klassinen esimerkki on tilanne, jossa pallo vierii pihasta tielle ja hieman myöhemmin portista ryntää lapsi. Lapsi saattaa myös säntäillä. Kaverin näkeminen tien toisella puolella voi johtaa helposti siihen, että alkuperäinen kulkusuunta muuttuu varoittamatta. – Jos tien molemmilla puolilla on lapsia, on kuljettajan oltava erityisen tarkkana ja varauduttava siihen, että jommaltakummalta puolelta joku saattaa halutakin toiselle puolelle. Kuva: Liikenneturva / Nina Mönkkönen Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku