11.4.2023 Autoilu Autoilija, tiedätkö mitkä pyyhkijänsulat sopivat omaan autoosi? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Varaosaliikkeistä löytyvät asianmukaiset luettelot tai hakukoneet siitä, mikä sulkamalli soveltuu mihinkin autoon. Sulkavalitsimia on kattavasti tarjolla myös verkossa. Pyyhkijänsulkakaupoilla on olennaista, että sulkien pituus on oikea ja että niissä olevat kiinnityssysteemit mahdollistavat kiinnityksen juuri siihen autoon, mihin sulat on tarkoitus asentaa. Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen tähdentää, että varaosaliikkeissä on asianmukaiset luettelot siitä, mikä sulkamalli soveltuu mihinkin autoon. Yhä useammassa liikkeessä nämä luettelot alkavat olla sähköisiä, mikä helpottaa hakuprosessia ja asiointia. Sulkavalitsimia löytyy myös netistä. Sulkaa etsittäessä olennaiset tiedot ovat auton merkki, malli, vuosimalli, korimalli sekä se, onko kyseessä kuljettajan vai matkustajan puoleinen etusulka vai kenties takasulka. Osassa liikkeitä haku on mahdollista tehdä myös auton rekisterinumeron perusteella. – Oikeiden sulkien valinta on tärkeää, koska vain tietyn mittainen sulka toimii suunnitellusti juuri kyseisen automallin tietyllä paikalla. Liian pitkä sulka nousee pois lasilta, jolloin se ei pyyhi suunnitellusti, kuluu nopeammin ja vaurioittaa maalipintaa. Lisäksi liian pitkä sulka saattaa takertua kiinni toiseen pyyhkijänsulkaan tai -varteen vaurioittaen niitä ja pahimmassa tapauksessa myös pyyhkijöiden moottoria, Vesalainen varoittaa. – Liian lyhyt sulka puolestaan jättää tuulilasia puhdistamatta, jolloin havainnointi autosta ulos vaikeutuu. Sulan pituuden lisäksi kannattaa ennen ostopäätöstä vielä varmistaa, esimerkiksi usein sulkapaketin takana olevasta asennusohjeesta, että kyseinen sulka on kiinnitettävissä juuri oman auton pyyhkijänvarsiin. Varmistus edellyttää, että autoilija tietää oman autonsa kiinnityssysteemin - valitettavasti saman automallin eri yksilöissäkin voi olla eroja. Osassa sulkapakkauksia saattaa olla mukana sovitekappaleita, joita vaihtamalla kiinnittäminen omaan autoon mahdollistuu. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Näin käy sulkien vaihtaminen Kun sulkaa ryhtyy vaihtamaan, on syytä tutustua sekä auton käyttöohjekirjaan että sulkapaketin ohjeisiin. Osassa autoja tuulilasinpyyhkimet ovat osittain konepellin reunan alla, jolloin niiden irti nostaminen lasin pinnasta ei onnistukaan normaalisti. Tällaiset pyyhkijät onkin käännettävä huoltoasentoon ennen sulkien vaihtoa. Huoltoasentoon kääntäminen tehdään eri autoissa eri tavalla. Huoltoasento on usein valittavissa auton valikosta tai sitten sulat saadaan siihen painamalla tai nostamalla pyyhkijöiden viiksikatkaisinta heti auton sammuttamisen jälkeen. Vastaavasti sulat saadaan palautettua takaisin ajoasentoon, autosta riippuen, esimerkiksi auton valikosta tai painamalla pyyhkijöiden viiksikatkaisinta virran kytkemisen jälkeen. – Monella sulkavalmistajalla on myös YouTube -videoita, joissa asennustavat erilaisiin pyyhkijänvarsiin on esitetty huomattavasti havainnollisemmin ja selvemmin kuin sulkapaketin mustavalkoisissa ohjekuvissa. Sulan oikean kiinnityksen lisäksi on tärkeää huomioida sen oikea asennussuunta, jotta sulka pysyy kiinni lasin pinnassa ja pyyhkii suunnitellusti, Vesalainen vinkkaa. Mikäli vaihtotyö tuntuu hankalalta ja epäröit tehdä sen itse, kannattaa sulat vaihdattaa varaosaliikkeessä tai korjaamolla. Sulkien käyttöikään voi vaikuttaa Sulkien käyttöikään pystyy vaikuttamaan monella tapaa: Olennaista on huolehtia siitä, ettei pyyhkijöitä tulisi liikuteltua kuivalla lasilla. Tämä kuluttaa paitsi sulkia – myös naarmuttaa tuulilasia. – Lasinpesunestettä ei siis kannata säästellä, Vesalainen painottaa. Valitettavasti pyyhkijänsulkien huoltoasentoa käytettäessä kuivaa lasia tulee kuitenkin väistämättä pyyhittyä. Tämän vuoksi en itse nostakaan omien autojeni pyyhkijänvarsia ylös talviöinä sulkien jäätymisen ehkäisemiseksi – sen sijaan sellaisilla autoilla, joissa pyyhkijänvarret ovat nostettavissa pystyyn suoraan lepoasennostaan, tämä on varsin järkevä toimenpide: irti tuulilasista nostetut pyyhkijänsulat eivät jäädy lasin pintaan. – Paras tapa irrottaa tuulilasiin kiinni jäätyneet pyyhkijänsulat on sulattaa ne irti esimerkiksi tuulilasinlämmittimen, polttoainetoimisen lisälämmittimen tai auton sisätilanlämmittimen avulla – siis lämmittämällä auton sisätilat ja siinä samalla myös tuulilasia. Mikäli tämä ei ole mahdollista, kannattaa lasiin kiinni jäätyneet sulat irrottaa varovaisesti jääskravan avulla, Vesalainen neuvoo. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 18.4.2024 Autoilu Vakuuttamattomien autojen määrä laskussa 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 13.4.2024 Autoilu Autoilun verotuksen rasitustaso ei ole itseisarvo, muistuttaa Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 5.4.2024 Autoilu VTT: näistä kahdesta sähköautoilun tuesta ei tulisi luopua! 5.4.2024 Autoilu Pienemmillä teillä sallitut ajonopeudet ylittyvät herkästi 4.4.2024 Autoilu Jos tuulilasi säröytyy, niin se tietää jopa yli tuhannen euron vaihtokuluja 3.4.2024 Autoilu Kesänopeudet käyttöön 3.4. alkaen – paikallisten olosuhteiden mukaisesti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku