23.10.2018 Liikenne Autoliitto: kuusi turvaistuinta reputti tuoreessa testissä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoliiton julkaisemassa syksyn turvaistuintestissä annettiin 15 hyvää ja kolme tyydyttävää kokonaisarvosanaa. Kuusi istuinta ei läpäissyt testin kaikkia osa-alueita ja sai heikon yleisarvosanan. Euroopan eri maiden autoliittojen ja kuluttajajärjestöjen yhteistyössä toteuttamassa turvaistuintestissä oli mukana 19 istuinta. Viisi istuinta on mahdollista hankkia sekä telakan kanssa että ilman, minkä takia istuimet on testattu kummallakin vaihtoehdolla. Nämä istuimet ovat saaneet omat erilliset arvosanansa. Testissä annettiin siis yhteensä 24 kokonaisarvosanaa. Istuinkohtaiset arviot on koottu Autoliiton verkkosivuille. Turvaistuintesti asettaa istuimet huomattavasti tyyppihyväksyntävaatimuksia kovemmalle koetukselle monipuolisten testikriteerien sekä ankarampien törmäystestien takia. Tästä syystä testissä 15 hyvän ja 3 tyydyttävän arvosanan saanutta istuinta ovat joiltakin osin selvästi lakisääteisiä vaatimuksia turvallisempia. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Yksi petti etutörmäyksessä Yksi istuimista, Foppapedretti Uniko i-Size, ei kestänyt etutörmäystestiä 15 kilon painoisella koenukella, vaan istuimen takaosa irtosi telakasta ja istuin kellahti eteenpäin. Tästä johtuen etutörmäystestin arvosanaksi tuli heikko. Tämän lisäksi Foppapedrettin päällyskankaassa oli liikaa naftaleenia, mikä olisi myös johtanut heikkoon kokonaisarvosanaan. Liikaa kemikaaleja löytyi myös Jané Koos i-Size -istuimesta telakan kanssa ja ilman sekä Hy5 TT:sta, Graco Turn2Reachesta ja Osann Foxista. Janéssa ja Hy5:ssa oli liikaa naftaleenia ja Gracossa ja Osann Foxissa palonsuoja-aineita. – Vaikka Jané pärjäsi mainiosti sekä etu- että sivutörmäystestissä, se reputti testin liiallisen kemikaalikuormituksen takia. Jos istuin saa yhdelläkin testin osa-alueella heikon arvosanan, saa se heikon kokonaisarvosanan, Autoliiton viestintäpäällikköJukka Tolvanen sanoo. Monen tekijän summa Autoliiton turvaistuintestissä on neljä eri tavoin painotettavaa osa-aluetta, jotka jakautuvat pienempiin osiin. Puolet testin painotuksesta on turvallisuusarvosanalla, joka sisältää etutörmäystestin, sivutörmäystestin, vöiden reitityksen arvioinnin sekä istuimen vakauden autossa. Käyttöominaisuuksilla, johon kuuluu muun muassa väärinasennuksen riski, on 40 prosentin painotus ja istuinmukavuudella 10 prosenttia. Kemikaalikuormitus huomioidaan testiarvioinnissa vain silloin kun istuimissa havaitaan liiallisia pitoisuuksia. – Meiltä kysytään välillä miksi esimerkiksi käyttöominaisuudet vaikuttavat arvosanaan. On kuitenkin selvää, että jos istuin on vaikea asentaa oikein, on suuri riski, että se ei suojaa lasta sille suunnitellulla tavalla onnettomuudessa. Sama koskee kemikaalipitoisuuksia. Tuskin kukaan haluaa kuljettaa lastaan istuimessa, jossa on havaittu leludirektiivin pitoisuusrajat ylittäviä määriä myrkkyjä. Oli istuin kolaritilanteessa kuinka turvallinen tahansa, Tolvanen toteaa. Lähde ja kuvitus: Autoliitto Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen 21.3.2024 Uutinen Lentovuosi 2023: Kaupallisen lentoliikenteen historian toiseksi turvallisin vuosi – kukaan ei kuollut suihkukoneessa! 20.3.2024 Uutinen Suomalaiset: teiden kunto paremmaksi, alkolukko käyttöön Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia - "järjettömän tehokas" EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt