Chicco-turvakaukalo – Chicco Kiros

Liikenne Uutinen 16.4.2021

Autoliitto: lasten Chicco-turvakaukalo vaarallinen turvaistuintestissä

Lasten Chicco-turvakaukalo irtosi sekä etu- että sivutörmäystestissä Isofix-telakasta. Vaarallinen tilanne näkyy myös Autoliiton julkaisemalta videolta.

Chicco-turvakaukalo epäonnistui pahasti Euroopan eri maiden autoliittojen ja kuluttajajärjestöjen yhteistyössä toteuttaman turvaistuintestin kolaritestivaiheessa. Tästä johtuen Autoliitto päätti tiedottaa asiasta jo ennen testin muiden osioiden valmistumista. Video on katsottavissa jutun lopusta tai Autoliiton YouTube-kanavalta.

Kyseessä on tarkemmin lapsille tarkoitettu Chicco Kiros -turvakaukalo. Kyseinen turvakaukalo irtosi sekä etu- että sivutörmäystestissä Isofix-telakasta. Autoliiton mukaan istuimen käyttäminen voi aiheuttaa vakavan vaaran.

Chicco-turvakaukalo

Kiros on i-Size-tyyppihyväksytty turvakaukalo 40-78 cm:n pituisille lapsille eli vastasyntyneestä noin 13 kilogrammaan saakka. Turvakaukalo irtosi isofix-telakasta sekä etu- että sivutörmäystestissä, kun kaukalossa oli 11 kilogramman painoinen törmäystestinukke (Q1.5). Irtoaminen aiheuttaisi tositilanteessa erittäin suuren riskin vakavaan loukkaantumiseen.

Kolaritestien jälkeinen analyysi osoitti, että kaukalon ja telakan välinen lukitusmekanismi ei rikkoutunut, vaan jostain syystä se vain avautui törmäysten aikana. Chiccoa on informoitu asiasta ja he ovat ilmoittaneet vetävänsä kyseiset telakat markkinoilta. Chiccon mukaan telakoita on toimitettu viime vuoden heinäkuusta alkaen vajaat 2000 kappaletta, joista suurin osa Ranskaan. Telakan tunnistaa hyväksyntämerkistä, jossa on numerosarja 030059. Telakat on valmistettu 23.11.2019 ja 19.11.2020 välisenä aikana.

– Viallisia telakoita ei ole Chiccon mukaan toimitettu Suomeen. Turvaistuimia on kuitenkin helppo tilata netistä ja sitä tehdään jatkuvasti, joten katsoimme tärkeäksi tiedottaa asiasta jo tässä vaiheessa, toteaa Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen.

Jos jollakin on jo Chicco Kiros -kaukalo, on tärkeää, ettei sitä käytetä telakan kanssa, vaan se pitää kiinnittää valmistajan ohjeita noudattaen tiukasti auton turvavöillä.

 

Kuva ja lähde: Autoliitto

Jaa artikkeli

Keskustelu