19.10.2019

Autoliitto ohjeistaa – muista nämä asiat renkaanvaihdon yhteydessä

Renkaanvaihdossa on hyvä muistaa muutama perusasia, vaikka renkaat vaihdattaisi ja säilöisi rengasliikkeessä, Autoliitto muistuttaa.

Taas se aika vuodesta on käsillä, kun kesärenkaat on siirrettävä auton alta säilöön ja autoon asennettava pohjoismaiden talvisiin olosuhteisiin sopivat kumit. Ovatko kaikki renkaiden vaihtoon kuuluvat osa-alueet muistissa? Autoliiton ohjeissa kerrataan muutama helposti unohtuva kohta tästä puolivuosittaisesta rutiinista.

Rengassarjan tasaisen kulumisen takaamiseksi renkaiden paikkaa tulisi vaihtaa akselittain pyörimissuuntaa muuttamatta. Vetävälle akselille asennetut renkaat kuluvat nopeammin kuin vapaasti pyörivät, joten tällä keinolla pienennetään akselien välisiä renkaiden kulumiseroja.

Renakat on hyvä merkitä esimerkiksi rengastussilla tai teipinpalalla, jotta renkaiden paikat menevät oikein seuraavalla vaihtokerralla. Rengasliikkeessä tätä merkintää ei usein tehdä, jos asiakas ei muista sitä itse pyytää. Alle laitettaessa asiakkaan on myös syytä varmistaa, että haluaa edellistalven takarenkaat asennettavan eteen ja eturenkaat taakse.

renkaan vaihto

– Jos renkaiden paikkaa ei vaihda, kaksi rengasta kuluu vaihtokuntoon huomattavasti nopeammin. Taloudellisempaa ja turvallisempaakin olisi, jos renkaat kuluisivat samaan tahtiin, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen huomauttaa.

Ulkopuoliseen säilöön jätettävistä vanteista on hyvä ottaa omat kuvat ja merkitä niille asennettu rengasmerkki ja -malli muistiin. Tällä voi varmistaa, että autoon on vaihdettu varmasti omat renkaat alle, sillä virheitä sattuu myös rengastyöntekijöille etenkin rengassesongin aiheuttamassa kireessä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vanhat uusittava vaikka pintaa olisi

Myös urasyvyys on hyvä ottaa itselleen ylös, jotta seuraavan ajokauden alussa muistaa ovatko renkaat vielä ajokuntoisia, vai pitääkö ne uusia ennen alle laittamista. Talvirenkaassa kulutuspintaa on lain mukaan oltava vähintään kolme millimetriä ja kesärenkaissa 1,6 mm.

Kulutuspinta ei ole ainoa mittari renkaiden kunnolle. Käytännössä etenkin talvirenkaat tulee uusia yleensä renkaan vanhenemisen ja nastojen irtoamisen vuoksi.

­– Renkaan järkevä enimmäiskäyttöikä on kymmenen vuotta valmistusajankohdasta tai kuusi vuotta sen käyttöönotosta, riippuen siitä, kumpi tulee ensin vastaan, Vesalainen ohjeistaa.

Jälkikiristys ja rengaspaineet

Noin 150–200 kilometrin ajon jälkeen alle vaihdetuille renkaille on suoritettava jälkikiristys, jolla varmistetaan etteivät pyörät ole löystyneet mahdollisten hiekanmurujen tai muiden epäpuhtauksien murennuttua vanteen ja pyörännavan välissä. Myös rengaspaineet on syytä tarkistaa, riippumatta onko renkaat vaihdettu itse vai vaihdatettu ulkopuolisella.

– Liian alhaiset paineet kuluttavat niin rengasta kuin polttoainettakin. Rengaspaineiden tarkastaminen on helppoa, eikä maksa mitään, joten se kannattaa ehdottomasti tehdä, Vesalainen kertoo.

Autoliitto suosittelee käyttämään talvirenkaissa 0,2 baria auton ohjearvoja korkeampia rengaspaineita. Yksityiskohtaiset Autoliiton ohjeet rengaspaineiden tarkastamiseen huoltoasemalla allaolevalla videolla.

Lähde ja video: Autoliitto Kuvituskuvat: Moottorin arkisto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat