27.11.2023 Autoilu Dieselautoilija: nykyaikainen auto järkevä vielä vuosia, mutta käyttövoimavero kurittaa Teksti Marko Jokela Kuva Moottorin Arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Farmarikorista dieselautoa tarvitseva: ”Osa meistä on joka tapauksessa pakotettuja ajamaan polttomoottoriautoilla vielä pitkään.” Liikenteen sähköistyessä on käynnissä käyttövoimamurros, jonka vuoksi moni pohtii henkilöauton polttoaineratkaisuja yhä tarkemmin – oman käyttötarpeensa mutta myös autoilun ympäristöystävällisyyden näkökulmasta. Dieselautoilijat saattavat kokea itsensä ahtaaseen rakoon työnnetyiksi autonsa käyttövoiman vuoksi. Todennäköisesti aivan valtaosalla kotitalouksista auton valinnassa painavat vahvasti myös taloudelliset tekijät. Moni varmasti haikailee uudempaa autoa, jopa täysin uutta autoa ja myös polttomoottoriautoja yhä selvästi kalliimpaa täyssähköautoa, mutta autonvaihtoon ei ole taloudellisia mahdollisuuksia. Omasta nykyisestä autosta saatava hinnan ja maksettavaksi jäävän välirahan yhtälö voi olla tekemätön paikka – etenkin kun autorahoituksen tasoon vaikuttaa korkojen nousu. Oman haasteensa kokonaisuuteen tuo se, että autonvaihtajan eli tavallisen kuluttajan on tässä käyttövoimien muutosvaiheessa ja uudenlaisen ajoneuvotekniikan esiinmarssissa entistä vaikeampi hahmottaa autoilun todellisia kustannuksia niin ajon aikaisten kilometrikustannusten kuin jälleenmyyntiarvon kehittymisen ja mahdollisten korjauskustannusten näkökulmastakaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy ”Tarvitsen dieselfarmarin” Moottoriin yhteyttä ottanut dieselautoilija esittää lukuisia järkeenkäypiä perusteluja omalle autovalinnalleen. Hän tarkoittaa uudehkoa dieselautoa, jonka päästöt täyttävät kunnianhimoiset Euro6-päästövaatimukset. Tällaisena autona hän ottaa esiin esimerkiksi nelivetoisen Volvo V60 Cross Country -mallin. Autoilijan mukaan ”tämäntyyppisiä autoja on jo olemassa, valmistettuina, ehjinä ja vähäpäästöisinä.” ”Voimakasta dieselfarmaria” käyttöautokseen tarvitseva autoilija listaa autoilutarpeitaan ja liikkumisen aiheuttamia vaikutuksia. ”Koska ajan vähän, päästöjäkin syntyy vähän enemmän ajaviin verrattuna. Hankintani olisi mielestäni ajattelevainen, hyvä, ympäristöystävällinen ja kierrätyshenkinen.” Hän kertoo ajavansa vuosittain maksimissaan 10 000 kilometriä. Polttiksilla ajetaan vielä pitkään Mitä uudempi automalli, keskimäärin sen pihimpi ja vähemmän haitallinen se on päästöjensä puolesta. Moottoriin yhteyttä ottanut autoilija tuo esiin, ettei kaikilla ole varaa ostaa uutta hybridiautoa tai täyssähköautoa. ”Ja vaikka olisi, niitä ei edes riittäisi meille kaikille. Osa meistä on joka tapauksessa pakotettuja ajamaan polttomoottoriautoilla vielä pitkään.” Yhteydenottaja on ihan oikeassa: suomalaiset liikkuvat vielä pitkään polttomoottorien voimin, sillä suomalaisten autot ovat erittäin iäkkäitä – ja noin 2,75 miljoonan henkilöauton autokannasta ladattavia on edelleen hyvin pieni osa. Dieselien keski-ikä 11,3 vuotta Vuoden 2022 lopussa liikennekäytössä olevien dieselautojen keski-ikä oli noin 11,3 vuotta, bensiiniautojen keski-ikä noin 14,4 vuotta. Ladattavien hybridien keski-ikä oli vuoden 2022 lopussa noin 3,3 vuotta, täyssähköautojen keski-ikä noin 1,9 vuotta ja kaasuautojen keski-ikä noin 6,9 vuotta. Autoalan Tiedotuskeskuksen henkilöautokantatilastoista selviää paljon kiinnostavaa. Marraskuun alussa 2023 oli liikennekäytössä – henkilöautot sekä matkailuautot yhteensä – 713 231 dieselajoneuvoa eli 25,5 prosenttia autokannasta. Vertailun vuoksi täyssähköautoja oli 77 783 eli 2,8 prosenttia autokannasta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Käyttövoimavero = rangaistus Autoilijaa kismittää dieselautoilijoita kurittava käyttövoimavero, jonka hän kokee rangaistukseksi näinä kalliina dieselin litrahintojen aikoina. Hän peräti kokee, ettei mikään taho pidä hänen kaltaistensa autoilijoiden puolia. Kuten Moottori on aiemmin uutisoinut, Autoliiton mielestä olisi syytä pohtia dieselautojen käyttövoimaverosta luopumista, sillä dieselautot kantavat jo nyt suuremman taakan päästövähennystavoitteiden kustannuksista. Taustalla on se, että biopolttoaineiden jakeluvelvoitteen lisääminen luo hintapainetta erityisesti dieselpolttoaineelle, sillä biokomponentteja voidaan lisätä dieselpolttoaineeseen enemmän kuin bensiiniin ilman ajoneuvoteknisiä muutoksia. – Vaikka biojakeet sekä dieselpolttoaine ovat kevyemmin verotettuja, niin jakeluvelvoitteen myötä dieselautoilijat kantavat suuremman taakan päästövähennystavoitteista, Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen huomauttaa. – Tässäkin suhteessa ymmärrän hyvin dieselautoilijan huolet. Käyttövoimaveron peruste on dieselin noin 26 senttiä litralta alempi valmisteverokanta. Käyttövoimavero tasaa alempaa valmisteverokantaa. Jos käyttövoimavero poistettaisiin, todennäköisesti valmisteveroa jouduttaisiin korottamaan, koska lähtökohtaisesti polttoaineita tulee verottaa samoin perustein. Lisäksi jakeluvelvoite toimii Suomessa siten, että sen kustannustaakka jakaantuu melko tasan bensiinille ja dieselille, vaikka dieseliin voidaankin sekoittaa enemmän uusiutuvia polttoaineita. Tehokkain tapa alentaa dieselautoilijan pumppuhintoja olisi alentaa tuntuvasti uusiutuvien polttoaineiden verotasoa. Kenellä on varaa sähköautoon? Suomen suurin auton käyttäjien etujärjestö on ollut huolissaan myös siitä, että henkilöauton käyttökustannukset ovat nousseet merkittävästi. – Olemme tuoneet koko ajan esille sitä, että polttomoottoriautojen käyttämisestä ei voi tehdä liian kallista, koska suurin osa suomalaisista sellaisilla ajaa vielä pitkään. Uudet ja uudehkot polttomoottoriautot ovat ympäristönkin kannalta oikein hyvä valinta. Vaikkei autoa vaihtava vaihtaisi uuteen autoon, on uudempaan vaihtaminen kannatettavaa – niin käyttökustannusten, auton turvallisuusominaisuuksien kuin päästöjenkin näkökulmasta. – Se, että joku siirtyy kymmenvuotiaasta autosta viisivuotiaaseen autoon, on sekin hyvä asia. Jukka Tolvanen tuo myös esiin realiteetin, jonka mukaan haastavassa taloudellisessa tilanteessa harvalla on mahdollisuus hankkia uutta autoa, saati uutta sähköautoa. Teksti: Marko Jokela Kuvituskuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Autoalan Tiedotuskeskus / Netwheels Oy, Mittaristo ja Liikenne- ja viestintävirasto Traficom, liikenneasioiden rekisteri a:3:{i:0;s:6:"147740";i:1;s:6:"145037";i:2;s:6:"104452";} Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 18.4.2024 Autoilu Vakuuttamattomien autojen määrä laskussa 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 13.4.2024 Autoilu Autoilun verotuksen rasitustaso ei ole itseisarvo, muistuttaa Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja 12.4.2024 Liikennepolitiikka Näin taksien ryvettynyt maine palautuisi – eikä toimia ole ihan vähän! 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 5.4.2024 Autoilu VTT: näistä kahdesta sähköautoilun tuesta ei tulisi luopua! 5.4.2024 Autoilu Pienemmillä teillä sallitut ajonopeudet ylittyvät herkästi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi - luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa