8.5.2017

Edelläkävijät tekevät autokauppansa digitaalisesti

autokauppa

Korkkareiden kopina autokaupan lattialla tietää hyvää. Nainen tulee autokauppaan mieluiten valmiin rahoituspäätöksen kanssa.

Nuoret ja naiset ovat autokaupan kasvun siemeniä. Erityisesti digitaalisilla palveluilla voidaan vedota näiden ryhmien autonostoaikeisiin. Tiedot käyvät ilmi rahoitusyhtiö Danske Financen Taloustutkimuksella teettämästä tutkimuksesta.

Myös Tilastokeskuksen aiemmin julkaiseman kuluttajabarometrin mukaan naisten kiinnostus auton hankintaan on nyt korkeimmillaan sitten vuoden 2008.

Danske Financen teettämän tutkimuksen mukaan autoliikkeillä olisi kuitenkin vielä paljon kehitettävää erityisesti nuorten naisasiakkaiden kohtelussa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kohtelu eroaa

Naisostajien kohtaaminen autoliikkeessä ei suju tänä päivänä aivan kitkatta.

Naisasiakkaista 42 % kokee, että myyjät suhtautuvat heihin eri tavalla kuin miesasiakkaisiin (alle 36-v. 61 %) ja jopa 61 % (alle 36-v. 74 %) kokee, että myyjät sivuuttavat naisen ostajana ja puhuttelevat ensisijaisesti mukana olevaa miestä autokaupoilla.

Tämä kohtelu näkyykin siinä, että alle 36-vuotiaista naisista merkittävästi suurempi osa aikoo jatkossa vähentää autoliikkeissä asiointia ja siirtyä hoitamaan auton ostamiseen liittyviä asioita verkossa itsenäisesti.

Valtaosa naisista (62 %) kokee kuitenkin saavansa kysymyksiinsä myyjältä vastauksen asiallisesti ja vähättelemättä.

autokauppa

Uudet tavat kaupantekoon

Autokaupan digitalisoituminen vaikuttaa kyselytutkimuksen mukaan olevan ikäkysymys. Rahoituksen olisi valmis hankkimaan verkossa yli 40 % alle 46-vuotiaista, kun taas yli 46-vuotiaista vastaava luku on hiukan alle 20 %.

Erityisesti naiset valitsevat mieluummin rahoitusneuvottelun tietokoneen kanssa kuin automyyjän tiskillä.

Peräti 77 prosenttia tutkimukseen vastanneista naisista haluaa sitovan luottopäätöksen verkossa. Tutkimukseen vastanneista neljännes perusteli asiaa sillä, että henkilökohtaisten tulo- ja velkatietojen kertominen ei tunnu mukavalta autoliikkeessä. Myös epävarmuus rahoituksen saamisesta nousi esiin erityisesti naisten vastauksissa.

– Auton hankinnan digitaaliset palvelut houkuttelevat kaikista eniten alle 46-vuotiaita. Autokaupan toimijoiden onkin syytä hankkia valmiudet digitalisoitumiseen, koska nuoremmat autonostajat haluavat jo nyt kaupoille verkkoon, kannustaa johtaja Altti Kuuri Danske Financesta.

Sen sijaan verkkomaksu näyttää tehneen tietään kaikkien ikäryhmien ostokäyttäytymiseen autokaupoilla. Alle 46-vuotiaista lähes puolet olisi valmis maksamaan auton verkossa, ja yli 46-vuotiaiden keskuudessakin noin kolmannes vastaajista on samalla kannalla.

Teksti: Eila Parviainen Kuvat: Roman Razinkov

Luetuimmat