Tieliikenne päästöt

Liikenne Liikennepolitiikka Uutinen 13.6.2022

EU-parlamentti on puhunut – uusien polttomoottoriautojen myyntikielto 2035 saa luvan edetä

EU-parlamentin keskiviikkoinen äänestystulos ei tässä vaiheessa tarkoita mitään lopullista, mutta se on yksi askel kohti komission ehdottamaa lakia, jonka mukaan Euroopassa saisi myydä vain täyssähköautoja vuodesta 2035 eteenpäin. Päätöstä myös vastustettiin ennalta, ja tullaan eri tahoilta vastustamaan jatkossakin.

Euroopan parlamentti on siis päättänyt tukea EU-komission ehdotusta siirtyä ”päästöttömään liikenteeseen vuoteen 2035 mennessä siten, että koko ajoneuvokantaa koskevia päästörajoja kiristetään 100 % vuoden 2021 tasosta.” Päästövähennysten välitavoite vuodelle 2030 olisi 55 % henkilöautoille ja 50 % pakettiautoille. Kyse on niin kutsutusta Fit for 55 -ilmastopaketista, tai pikemminkin sen osasta. Keskiviikon täysistunnossa mepit hyväksyivät neuvottelukannan äänin 339-249, joista 24 oli tyhjiä.

Lopullinen päätös 100 prosentin kiristyksestä päästörajoihin tarkoittaisi käytännössä kaikenlaisten polttomoottoriautojen myynnin kieltämistä – käyttivätpä ne polttoaineenaan mitä tahansa muutakin kuin fossiilisia polttoaineita, alkaen hiiltä sitovista biopohjaisista, päättyen vetyyn. Täyssähköön siirtyminen ei tokikaan tee liikenteestä päästötöntä, joten siinä mielessä hanketta kuvaillessa olisi mielekkäämpää puhua ajossa päästöttömistä tai lähipäästöttömistä autoista.

EU-parlamentin kansallismieliset ja oikeistolaiset ryhmät, monet unionin jäsenmaat sekä useat merkittävimmistä autonvalmistajista vastustavat tavoitetta, tai ovat ainakin ehdottaneet siihen tiettyjä kevennyksiä. Tässä vaiheessa läpi meni kuitenkin se tiukin esitys.

Esittelijä Jan Huitema Alankomaista kommentoi ehdotuksen läpipääsyä parlamentissa näin:

– Päästönormien kunnianhimoinen uudistaminen on olennaisessa osassa, kun yritämme saavuttaa ilmastotavoitteemme. Näillä normeilla luomme autoteollisuudelle ennustettavuutta ja kannustamme innovaatioihin. Lisäksi päästöttömien autojen ostaminen ja niillä ajaminen on jatkossa edullisempaa kuluttajille. Olen hyvin tyytyväinen siihen, että EU-parlamentti tukee 100 %:n leikkaustavoitetta vuodelle 2035, mikä on olennaista ilmastoneutraaliuden saavuttamiseksi vuoteen 2050 mennessä, hän sanoi.

Parlamentin äänestystuloksen myötä seuraava askel hankkeessa ovat neuvottelut unionin jäsenmaiden kanssa.

Lähteet: Autonews Europe, Euroopan parlamentin Suomen toimisto Kuvat: Moottorin arkisto

Jaa artikkeli