24.5.2017

HCT-rekat tahkonneet 5 miljoonaa kilometriä – liikenteessä jo 21 pitkää yhdistelmää

HCT-HCT-rekka_Otto_Lahti_Trafi

Trafin poikkeusluvilla liikennöivät, yli 30 metriset HCT-rekat ovat kerryttäneet ajokokemusta Suomen teillä lähes neljä vuotta. Kokemukset ovat positiivisia.

HCT-rekat, eli yli 30-metrinen High Capacity Transport -yhdistelmät ovat kerryttäneet ajokokemusta Suomen teillä 5 miljoonan ajokilometrin verran. Trafi kertoo, että kokemukset HCT-kokeiluista ovat positiivisia: suurilla yhdistelmillä tehdyt kuljetukset ovat pienentäneet päästöjä eikä vaaratilanteita ole tapahtunut normaaliliikennettä enempää.

HCT-rekka_Otto_Lahti_Trafi

Ensimmäinen HCT-rekkayhdistelmä on ollut liikenteessä 3,5 vuotta. Tällä hetkellä liikenteessä on jo 21 pitkää yhdistelmää, joista viisi on aloittanut tänä vuonna.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

HCT-rekat liikkeellä kaikkialla Suomessa

HCT-kokeilujen alkuvaiheessa tavallista järeämpää rekkaliikennettä oli hyvin vähän ja sekin keskittyi lähinnä Etelä-Suomen moottoriteille. Kokemusten myötä kiinnostus on kasvanut valtakunnalliseksi ja lupia on myönnetty lisää.

– Kokemusten karttuessa olemme myöntäneet lupia kaikkiin maakuntiin ja säännöllistä liikennettäkin on jo lähes kaikissa. Myös Ahvenanmaalla on liikennöinyt maakuntahallinnon luvalla HCT-yhdistelmä yli vuoden, kertoo Trafin johtava asiantuntija Otto Lahti.

Tavallista kookkaamman kaluston yleistyminen kerryttää tietoa ja kokemusta kiihtyvällä tahdilla.

– Nyt HCT-yhdistelmillä on takanaan jo 5 miljoonaa kilometriä. Kokeiluvauhdin kiihtymisestä kertoo hyvin se, että ensimmäisen miljoonan ajamiseen meni lähes kaksi vuotta, viimeisin miljoona kilometriä kertyi alle neljässä kuukaudessa, sanoo Lahti.

Päästöt laskeneet, tuottavuus noussut

HCT-kokeilut ovat osoittaneet, että suuremmilla yhdistelmillä voidaan pienentää päästöjä merkittävästi etenkin kevyen kappaletavaran ja pitkien merikonttien kuljetuksissa. HCT-yhdistelmien käyttäminen voisi Trafin näkemyksen mukaan olla yksi varteenotettava keino päästövähennystavoitteiden toteuttamisessa.

– Teollisuuden näkökulmasta on positiivista, että HCT-yhdistelmien käyttämisellä on vaikutusta myös yksittäisen työntekijän tuottavuuteen. Pitkillä yhdistelmillä kuljettajan tehokkuus onkin parantunut 10–30%, toteaa Lahti.

HCT-rekka_Otto_Lahti_Trafi

Ei ongelmia liikenneturvallisuusnäkökulmasta

HCT-rekkojen liikennettä seurattu omalla raportoinnilla sekä kahdessa laajassa yliopistojen tutkimuksessa. Vaaratilanteita tai onnettomuuksia ei ole syntynyt enempää kuin normaalikokoisilla yhdistelmillä.

– Talvella pitkät yhdistelmät tarvitsevat vetopitoa parantavia laitteita, kuten nastarenkaita, hiekoittimia tai ketjuheittimiä. Näiden avulla ne ovat pärjänneet siinä missä muukin raskas liikenne, kertoo Lahti.

Kokeilu on nostanut esiin myös haasteita, mutta jo tässä vaiheessa vaikuttaa vahvasti siltä, että totuttua järjempi kuljetuskalusto on tullut jäädäkseen. Ylitsepääsemättömiä ongelmia ei ole ilmaantunut ainakaan toistaiseksi.

– Osa näistä on jo pystytty ratkaisemaan ja loppuihin etsitään vastauksia elinkeinoelämän ja viranomaisten tutkimuksissa parhaillaan.

Lähde: Trafi Kuvat: Otto Lahti/Trafi

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat