22.11.2016

Helsinki kokeilee: joukkoliikenne, taksit ja vuokra-autot käyttöön 249 euron kuukausihinnalla

Taksitolppa

Kiinteään kuukausihintaan perustuva uutuuspalvelu tuo käyttäjän ulottuville joukkoliikenteen, taksit ja vuokra-autot.

Helsingin seudun liikenteen hallitus kertoi viime viikolla hyväksyneensä sopimusmallin, jolla HSL ja MaaS (Mobility as a Service, liikkuminen palveluna) -toimijat voivat sopia yhteistyöstä. Sopimuksella HSL ja matkaketjua tarjoavat yritykset sopivat ehdoista, joilla HSL:n joukkoliikennettä voidaan tarjota osana matkaketjuyrityksen palvelua.

Ensimmäisenä uutta sopimusmalli hyödyntää Suomalainen kasvuyritys MaaS Global, joka kertoo allekirjoittaneensa yhteistyösopimuksen HSL:n kanssa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

249 eurolla koko kattaus

MaaS Globalin mukaan Whim-liikkumissovelluksella voi nyt käyttää niin joukkoliikennettä kuin taksia ja vuokra-autoja 249 euron kiinteään kuukausihintaan.

Aivan vapaasti kulkuvälinettä ei voi kokeilussakaan valita. Pääpaino on ymmärrettävästi joukkoliikenteessä, mutta toistaiseksi kerrotun mukaan kokonaisuuteen kuuluu mahdollisuus muutamaan taksikyytiin ja vuokra-autoilusiirtymään kuukaudessa. Eli kuukausimaksua vastaan ei voi turvautua pelkästään taksikyytiin, ellei kulkemistarve ole varsin rajallinen.

Lokakuussa Helsingin seudulla julkaistu Whim on yrityksen mukaan saatavilla vielä vain rajoitetulle testiryhmälle, sillä palveluun tuodaan loppuvuoden aikana useita uusia ominaisuuksia.

Loppuvuodesta kuukausitilauksen rinnalle tulee muun muassa pay as you go -malli, jolla Whimiä pääsee kokeilemaan myös sitoumuksetta.

– HSL:n ja MaaS Globalin välille on solmittu HSL:n ensimmäinen pilottisopimus matkaketjuyhteistyöstä kaupallisen toimijan kanssa. Seuraamme mielenkiinnolla sitä, millaisia asiakkaita uudet liikkumisen palvelupaketit houkuttelevat, kertoo HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi.

Länsimetro vedonlyönti

Tähtäimessä autoilijat

– Toivottavasti uudet palvelut tavoittavat erityisesti niitä autoilijoita, joita pelkkä joukkoliikenne ei ole onnistunut houkuttelemaan pois ratin takaa. Kokemusten pohjalta tulemme mahdollisesti laajentamaan matkaketjuyhteistyötä myös muiden liikkumispalveluita tarjoavien yritysten kanssa, Rihtniemi arvioi.

 MaaS-konseptin ääneen lausuttu perusajatus on, että kaiken päivittäiseen liikkumiseen tarvittavan saa helposti yhdestä paikasta.

– Tavoitteemme on toteuttaa ihmisten unelma vapaasta liikkumisesta, MaaS Global Oy:n toimitusjohtaja Sampo Hietanen sanoo.

Vastaavaa kokeilua ei ole vielä toteutettu muualla maailmassa. Avauksen uskotaan herättävän mielenkiintoa myös kansainvälisesti.

– HSL:n ennakkoluuloton avaus vahvistaa Helsingin ja Suomen asemaa liikkumispalvelujen edelläkävijänä. HSL toimii esimerkkinä kansainvälisille liikennetoimijoille. Yhteisenä tavoitteenamme on tarjota nykyisille autonomistajille uusia vaihtoehtoja, joiden avulla joukkoliikennettä ja erilaisia autopalveluita voi yhdistellä käyttäjän omien tarpeiden mukaan, Hietanen kuvailee.

MaaS Global ja Whim ovat saaneet siivun kansainvälistä huomiota jo ennen tuoreinta sopimusta. Mediahuomion lisäksi taskussa on Smart City -palkinnot Suomesta ja Ruotsista.

Whimin kaltaista kuukausimalliin perustuvaa liikkumispalvelua ei toistaiseksi ole tarjolla muualla.

Älypuhelimella liikkeelle

HSL kertoo, että yhteistyöhankkeissa HSL-alueen matkalippuna käytetään matkakortin sijaan älypuhelimeen ladattavaa HSL:n mobiilikertalippua. Liikkumista palveluna tarjoava yritys tekee HSL:n kanssa sopimuksen, jossa mobiililipun voi ostaa HSL:n matkustusalueille matkaketjuyrityksen kautta.

– Sopimuksen solmimalla yritys voi integroida mobiililippumme omaan sovellukseensa. HSL tarjoaa myös avoimien rajapintojen kautta maksutta kaikkien toimijoiden käyttöön joukkoliikenteen suunnitellut ja reaaliaikaiset aikataulu- ja reittitiedot sekä häiriöinformaation, sanoo HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi.

MaaS-ajattelun (Mobility as a Service) perustana on erilaisten matkojen ja kulkumuotojen yhdistely palveluntarjoajasta riippumatta. Digitaalisuus on palvelun ydin ja palvelusta maksetaan yhdellä sovelluksella.

Eduskunnassa käsiteltävänä oleva liikennelakien kokonaisuudistus Liikennekaari mahdollistaa matkojen yhdistelyn uudella tavalla. Lakiuudistuksessa esitetään myös liikennepalvelujen tarjoajalle velvoitetta avata tiedot avoimeen rajapintaan.

– HSL:ssä olemme jo avanneet datat ja rajapinnat kaikkien käyttöön. Ensi kevään aikana tarkastelemme vielä perinpohjaisesti HSL:n roolia muuttuvissa liikennepalveluissa, Rihtniemi sanoo.

Lähteet: HSL, Maas Global Kuvitus: Moottorin arkisto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat