28.1.2015

A-Katsastuksen hylkäystilasto paljastaa vähävikaiset ja kehnot

Toyota Urban Cruiser selvisi puhtain paperein

Hylkäysmäärissä on huikeita eroja jo kolmen vuoden ikäisissä autoissa, paljastuu A-Katsastuksen henkilöautojen merkki- ja mallikohtaisesta tilastosta vuodelta 2014.

Kolmivuotiaiden autojen joukossa puhtain paperein selvisi Toyota Urban Cruiser, joka oli koko tilaston paras: hylkäyksiä nolla prosenttia. Seuraavaksi parhaat kolmivuotiaat ovat Audi Q5, Volvo XC70, Honda CR-V, Toyota Corolla, Volvo S60 ja Seat Leon (kussakin hylkäyksiä reilusti alle prosentin verran).

Kolmivuotiaista huonoin oli Mercedes-Benz Sprinter (hylkäyksiä 16,67 prosenttia), häntäpäässä seuraavina Citroën C5 (16,16 prosenttia) ja Peugeot 3008 (13,60 prosenttia). Osasyynä mersun Sprinterin hylkäysmäärään on sen suuri ajomäärä (175 000 km), mikä on lähes kolminkertainen kolmevuotiaiden keskiarvoon (64 000 km) verrattuna.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Toyotan ylivoimaa

Mittavista takaisinkutsukampanjoista kärsinyt Toyota on kokonaisuutena tilaston laadukkain automerkki. Takaisinkutsujen suuri määrä ei välttämättä kerro heikosta laadusta, vaan asiakkaista huolehtimisesta. Pienetkin vian mahdollisuudet halutaan tarkastaa mittavien takaisinkutsukampanjoiden avulla.

Autojen 13 ikäryhmässä on jaossa 65 viisi kärjessä- ja viisi hännillä-sijoitusta. Toyota ansaitsi viisi kärjessä -sijoituksia eniten eli 39 kappaletta, seuraavina Honda (8), Audi (5) Ford (4), Saab ja Subaru (2), Lada, Nissan, Mitsubishi, Suzuki ja Volvo (1).

Viisi hännillä (Flop 5) ovat Renault (15 kertaa), Fiat (11), Chrysler (8), Peugeot (6), Mercedes-Benz (5), Dodge (4), Citroën, Ford, Opel ja Volkswagen (3), Alfa Romeo (2), Subaru ja Daewoo (1).

Joka neljäs auto hylätiiin

A-Katsastus katsasti vuonna 2014 kaikkiaan 820 000 henkilöautoa. Lähes joka neljäs henkilöauto hylättiin (hylkäysprosentti 24,1).

Tilaston matkamittarilukema auttaa suhteuttamaan mallin vikamäärän mallin ajomäärään. Tilastossa on mainittu kunkin ikäryhmän keskimääräinen hylkäysprosentti ja mittarilukema. Ne auttavat vertailussa. Tilastossa näkyvät vain vakavat, hylkäykseen johtaneet viat. Ne edellyttävät, että auto tuodaan katsastusasemalle jälkitarkastukseen vian korjaamisen jälkeen.

Eniten hylkäyksiä aiheuttavat vikaryhmät ovat: käyttöjarru (9,7 prosenttia), pakokaasupäästöt (7,5 %), etuakselisto (6,0 %), Seisontajarru (4,7 %) sekä ohjauslaitteet ja alusta (3,6 %).

Suomen olosuhteet ovat haaste

A-Katsastuksen teknisen johtajan Hannu Pellikan mukaan autojen luotettavuus on viime vuosina parantunut huimasti. Siitä huolimatta erityisesti mekaaniselle kulumiselle alttiissa rakenteissa ilmenee Suomessa ongelmia monen automerkin osalta jo ensimmäisessä katsastuksessa.

– Suomen ilmasto-olosuhteet asettavat autoille melkoisen haasteen. Erityisen kovilla Suomessa ovat jarrujen mekaaniset osat sekä etuakseliston ja ohjauslaitteiden nivelet. Uudehkojen autojen hylkäys katsastuksessa liittyykin pääsääntöisesti juuri näihin vikoihin, Pellikka kertoo.

Auton iän ja kilometrien ja sitä myötä myös kulumisen kasvaessa katsastuksessa havaittujen vikojen määrä luonnollisesti lisääntyy. Hylkäysprosentit nousevat jyrkästi auton iän myötä. Kolmevuotiaista hylätään keskimäärin 3,4 prosenttia, mutta 16-vuotiaista 36,9 prosenttia.

a-katsastus.fi/vikatilasto

Teksti: Timo Turkula

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat