20.1.2022 Liikenne Kauas tavoitteet karkaavat – 219 kuoli liikenteessä viime vuonna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tieliikenteessä kuolleiden määrän vähentämistavoitteista ollaan yhä kaukana, eikä alle kahdensadan vuosittaisen kuolonuhrin tunnuta päästävän. Suomessa tieliikennekuolemien määrä laski alle kolmensadan ensimmäisen kerran nykyaikana vuonna 2009, kertovat Tilastokeskuksen tilastot. Vuosien 2009–2020 välillä onnettomuudet tieliikenteessä ovat vaatineet vuosittain keskimäärin 252 ihmisen hengen. Välillä on ollut parempia vuosia, välillä kehnompia. Kuten torstaina julkitulleet tuoreimmat Tilastokeskuksen liikenneturvallisuustilastot kertovat, vuonna 2020 tieliikenteen kolareissa kuoli 223 ihmistä, ja viime vuonna ennakkotietojen mukaan 219 ihmistä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tavoitteisiin ei olla ylletty ”Pitkän tähtäimen tavoite on, että vuoden 2025 paikkeilla vuosittainen liikennekuolemien määrä on enintään 100.” Tästä kunnianhimoisesta tavoitteesta kerrottiin muun muassa vuonna 2004 julkaistussa Tiehallinnon Tieliikenteen turvallisuus vuoteen 2020 -selvityksessä, jossa tuotiin esiin, että valtioneuvoston asetettaman tavoitteen mukaan liikennekuolemien määrän tulee olla alle 250 vuonna 2010. Välitavoitteeseen ei ylletty, sillä vuonna 2010 tieliikenne vaati 272 ihmisen hengen. Edistystäkin on tapahtunut Edistystä on toki tapahtunut roimastikin, sillä selvityksen ilmestymisvuonna 2004 tieliikenteessä kuoli 375 ihmistä. Tavoitteista ollaan silti yhä kaukana, eikä alle kahdensadan vuosittaisen kuolonuhrin tunnuta päästävän. Kuinka käy uusien tavoitteiden? Vuoden 2004 selvityksessä tuotiin esiin, että liikenteen turvavisioksi on määritelty ”tieliikennejärjestelmän suunnittelu siten, ettei kenenkään tarvitse kuolla tai loukkaantua vakavasti liikenteessä”. Se kuulostaa tutulta määritelmältä, sillä samainen tavoite löytyy myös liikenne- ja viestintäministeriön johdolla valmisteltavasta valtakunnallisesta liikenneturvallisuusstrategiasta vuosiksi 2022–2026. Strategian keskeinen ydin on kunnianhimoinen tavoite eli nollavisio, jonka mukaisesti kaikkien liikennemuotojen tulisi olla vuoteen 2050 mennessä niin turvallisia, ettei kenenkään tarvitsisi kuolla tai loukkaantua vakavasti liikenteessä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Välitavoitteena kuolemien puolitus Nollavisiota on tavoiteltu jo vuosia. Välitavoite on puolittaa tieliikennekuolemat vuoteen 2030 mennessä. Tavoitteisiin otti vastikään kantaa myös Onnettomuustietoinstituutin liikenneonnettomuuksien tutkinnan johtaja Kalle Parkkari. – Onnettomuusmäärien jämähtäminen korostaa tarvetta vaikuttavan liikenneturvallisuusstrategian käynnistämiselle. Tavoite puolittaa tieliikennekuolemat vuoden 2020 tasosta vuoteen 2030 mennessä on muuttumassa entistä haastavammaksi, ja tulee vaatimaan entistä vaikuttavampia toimenpiteitä, Parkkari arvioi. Seitsemän päälinjausta Tällä hetkellä ei ole voimassa olevaa liikenneturvallisuusstrategiaa tai liikenneturvallisuutta koskevaa valtioneuvoston periaatepäätöstä. Aikaisemmat suunnitelmat ja periaatepäätökset on tehty vuosina 1993, 1997, 2001, 2006, 2012 ja 2016. Nyt valmisteltavassa liikenneturvallisuusstrategiassa on tehty seitsemän strategiset linjausta: Liikenneturvallisuus on koko yhteiskunnan yhteinen asia Päätöksenteon on perustuttava tietoon Eri toimijoiden liikenneosaamista on lisättävä Asenteiden on muututtava liikenteessä Liikennejärjestelmän ja sen kaikkien osien on oltava turvallisia Teknologinen kehitys tuo turvallisuutta Lainsäädännön on edistettävä turvallista liikkumista Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Strategiasta määrä päättää keväällä Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd.) on todennut liikenneturvallisuutta kohentavista tavoitteista, että teknologian kehitys vauhdittaa liikenneturvallisuutta, mutta inhimilliset tekijät lopulta ratkaisevat – asenne, ennakointi ja osaaminen. – Strategiset linjaukset johtavat konkreettisiin toimiin, joilla liikenneturvallisuuden haasteita ratkotaan. Jokainen onnettomuus on liikaa. Tuoreimman strategian valmistelu aloitettiin marraskuussa 2019. Pian olisi määrä tulla valmista, sillä Luonnos valtioneuvoston periaatepäätökseksi liikenneturvallisuusstrategiasta on lausuntokierroksella tammikuun loppuun saakka. Valtioneuvoston periaatepäätös on tarkoitus antaa keväällä 2022. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Onnettomuustietoinstituutti Lähteet: Liikenne- ja viestintäministeriö, Valtioneuvoston periaatepäätös liikenneturvallisuusstrategiasta (luonnos), Tiehallinnon selvityksiä 10/2004 Markus Pöllänen–Jorma Mäntynen: Tieliikenteen turvallisuus vuoteen 2020, Onnettomuustietoinstituutti, Tilastokeskus: Tieliikenneonnettomuustilasto, vuosina 2004–2021 tieliikenteessä kuolleet, Lausuntopalvelu.fi Lue lisää Kaikki artikkelit 18.4.2024 Autoilu Vakuuttamattomien autojen määrä laskussa 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 16.4.2024 Yleinen Lentomatkustus on turvallista, mutta käytä aina turvavyötä! 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Liikenneturvallisuus Suomessa myytävä turvaistuin hajosi törmäyskokeessa – aiheuttaa vakavan loukkaantumisriskin lapselle 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?