20.4.2016 Liikenne Kaupunkipyörä – näin se toimii! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toukokuu tuo pirteän keltaiset yhteiskäyttöpyörät Helsingin katukuvaan. Ne ovat kaupunkikulkijan vaivaton valinta. Kaupunkipyörä on keltainen ja katu-uskottava, vankka ja vaivaton sekä hauska ja helppo. Moottori koepolki kirkkaan keltaisen yhteiskäyttöpyörän, joista tulee toukokuun tullen tuttu näky Helsingin katukuvassa – pyöriä tulee vuokrattaviksi kaikkiaan 500. Valittu kausimaksu kattaa jokaisella käyttökerralla puolen tunnin polkemisajan. Lisämaksusta pyörää voi yhdellä kerralla käyttää viisi tuntia. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sujuvasti myös turisteille Kaupunkipyörän käyttöoikeutta voi ostaa päiväksi, viikoksi tai kaudeksi. Palveluun rekisteröityvä saa henkilökohtaisen pyöräilijätunnuksen ja pin-koodin pyörän noutoa varten. Pyöräilijätunnuksen sijasta voi käyttää HSL:n matkakorttia. Rekisteröityminen ehkäisee tietty sitäkin, etteivät pyörät rikkoudu tahallisesti. Se oli iso ongelma kun Helsinki edellisen kerran yritti vakinaistaa pyörien yhteiskäyttöä: pyörät rikkoutuivat ja niitä löytyi ties mistä kuten satama-altaasta. Helsingissä vieraileva turisti voi lunastaa kaupunkipyörän ajettavakseen maksukortilla, ilman rekisteröitymistä palveluun, mutta vain muutamilta pyöräasemilta, jotka ovat Kaivopuisto, Unioninkatu, Rautatientori/Itä, Kiasma ja Hakaniemen metroasema. Kantakaupungissa 50 pyöräasemaa Pyörät ovat tarjolla 50 kaupunkipyöräasemalla, jotka sijaitsevat Helsingin kantakaupungissa alueella, joka rajoittuu Ruoholahteen, Taka-Töölöön ja Sörnäisiin. Pyöräasemat sijaitsevat varsin lähellä toisiaan, etäisyyttä asemilla on vain noin 300 metriä. Kaupunkipyöräasemien sijainnin ja vapaiden pyörien tilanteen voi tarkistaa netistä Reittioppaasta. Kaupunkipyörän voi käytön jälkeen palauttaa mille tahansa kaupunkipyöräasemalle, jossa on vapaata. Pyörän palauttajan kannattaa aina varmistua, että näyttöön syttyy vihreä valo pyörää palauttaessa. Se kertoo, että pyörä on lukittu telineeseen. Tanakka ja vakaa Tanakkarakenteinen 26-tuumainen pyörä on helppo poljettava. Pyörä on vakaa, ja runkomuto tekee sen selkään nousemisesta vaivatonta. Satulan korkeutta on helppo säätää, sillä runkoputken säätövipu on lujarakenteinen ja kookas, sitä on helppo käyttää vähäisemmilläkin käsivoimilla. – Sastulaputken säätövarat riittävät hyvin erikokoisille polkijoille, projekti-insinööri Samuli Mäkinen Helsingin kaupungin liikennelaitokselta kertoo. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Odotukset korkealla Jos on kaupungin ja sen liikennelaitoksen odotukset korkealla kaupunkipyörien tulevan suosion suhteen, niin kovasti niitä tuntuvat myös kaupunkilaiset vartovan. Koeajon aikana Hakaniemen ja Kallion alueella, erittäin moni ohikulkija tuli kyselemään pyörän ominaisuuksista, vuokrahinnoista ja eritoten siitä, koskas ne pyörät nyt oikein tulevat vuokrattaviksi. Toukokuu ilahdutti vastauksena. – Täytyykin heti ensi kuussa kokeilla, hihkaisi eräs noin seitsenkymppinen mies. Koira koriin ja liikkeelle! Jämäkkä rakenne tuo etuna kestävyyden, haittana painavuuden. Toisaalta kaupunkipyörällä ei ole tarkoituskaan ajaa pitkiä matkoja tai vaativissa maasto-olosuhteissa. Kallion ylämäissä puskee hiki otsalle, mutta onneksi kolmivaihteisesta pyörästä löytyy sopiva välitys. Pyörän tangossa on etukori, johon mahtuu pienet ostokset – tai koira! Korin sisälle on painettu selkeät kuvitetut ohjeet pyörän käytöstä ja lukitsemisesta. Pyörässä on heijastimia ja valaisin. Rakenne estää ilkivaltaa Pyörän rakenneratkaisut ehkäiset ilkivaltaa tai osien varastamista. Esimerkiksi satulaa ei saa irti pyörästä, koska satulatolppa ei irtoa putkirungosta. Polkupyörien renkaat ja vanteet on kiinnitetty erikoispultein ja mutterein. On erittäin kekseliäs ratkaisu, että pyörän tangon sisältä voi vetää esiin noin puolimetrisen vaijerilukon, joka kiinnittyy etuhaarukan yläosan kiinnityshahloon. Pyörä on siis hyvin vaivatonta lukita tavalliseen pyörätelineeseen, eikä mukana tarvitse kantaa erillistä lukkoa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy 1500 pyörää kesäksi 2017 Tulevalta kesältä kerätään käyttökokemuksia, mutta jo nyt on selvää, että kesäksi 2017 pyörämäärä ja alue kasvavat. Tavoite on, että käytössä olisi tuolloin 1 500 pyörää ja 150 pyöräasemaa alueella, joka ulottuu kantakaupungista Munkkiniemeen, Pasilaan ja Kumpulaan asti. Kaupunkipyörän käyttöhinta koostuu kausimaksusta ja mahdollisesta lisämaksusta. Kausimaksuajaksi voi valita joko vuoden, viikon tai päivän. Kausimaksu päiväksi on 5 euroa, viikoksi 10 euroa ja vuodeksi 25 euroa. Kausimaksuun sisältyy se, että kaupunkipyörä on käytössäsi jokaisella käyttökerralla puoli tuntia. Ylimenevästä ajasta veloitetaan erikseen. Esimerkki avaa hinnoittelun. Jos haluaa käyttää pyörää yhden päivän aikana ja tarvitsee sitä neljä tuntia, tulee maksettavaa seuraavasti: kausimaksua 5 euroa + ensimmäisestä tunnista 50 senttiä, seuraavasta tunnista kaksi euroa ja kahdesta viimeisestä tunnista kahdeksan euroa. Esimerkkilaskelman pyöräilypäivä maksaa kaikkiaan 15,50 euroa. Teksti Marko Jokela Kuvat Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat 7.4.2024 Uutinen Boeingin syvä kierre: vaaratilanteita, oikeusjuttuja, laadunvalvonnan puutteita, konetoimitusten myöhästymisiä 3.4.2024 Uutinen Arvottavan Yamaha MT-07:n uusi omistaja selvillä – onni potkaisi Mattia 3.4.2024 Uutinen Useita nastarenkaita poistettava myynnistä välittömästi – Moottori havaitsi renkaissa epäselvyyksiä jo talvella tekemässään selvityksessä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?