6.12.2020 Liikenne Lahden eteläinen kehätie: koeajoimme uuden väylän ennen avaamista Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suomen suurin tietyömaa on valmis, kun 13 kilometriä uutta valtatieosuutta otetaan käyttöön Lahden ja Hollolan alueilla. Kävimme paikan päällä tutustumassa, miltä tuore tie tuntuu. Kerroimme vuosi sitten laajassa juttusarjassamme Lahden eteläisen kehätien lähtökohdista, suunnittelusta ja rakentamisesta liki kaiken mahdollisen. Lyhyt kertaus on silti paikallaan. Kyseessä ei ole pelkästään Lahden ohitustie vaan osa valtatie 12:ta eli hyvin tärkeää liikennerungon poikittaisyhteyttä. Jos mennään nopeasti Etelä-Suomen poikki itä-länsisuunnassa, Päijät-Hämeen ohittavia reittivaihtoehtoja on oikeastaan vain kaksi: rannikkoa hipova tai Keski-Suomen läpiajo. Eli vaikka 13 kilometriä uutta kehätietä saattaa kuulostaa lyhyeltä, se avartaa yhden kapeimmista pullonkauloista nykyaikaiseksi, sujuvaksi ja turvalliseksi tieyhteydeksi. Lisäarvoa hankkeelle tuo se, että tuolle matkalle on pakattu suurin piirtein kaikki tienrakennustietotaito mitä maassamme tällä hetkellä on. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vuoden etuajassa Kaiken kaikkiaan kehätiehanke on edennyt aikataulussaan – olihan alkuperäinen valmistuminen tähdätty vasta vuoden 2021 loppuun. Viimeiset louhinnat saatiin valmiiksi kevätkesällä 2020, lokakuussa tie sai jo kauttaaltaan päällysteen, ja alkutalvesta tehtiin lähinnä ajoratamerkintöjä, kaiteiden asennuksia sekä vihertöitä. Viimeksi mainitut jatkuvat vielä seuraavana kesänä. Tien liikenteelle oton jälkeen myös tekniikasta vastaavat jäävät edelleen töihin, sillä säätöjakso tunneleihin liittyvien turvalaitteiden kanssa jatkuu. Ennen 8. joulukuuksi päivättyä tien avaamista liikenteelle tie on ollut suljettu, eli sivullisilla ei ollut työmaalle mitään asiaa. Me pääsimme kuitenkin kokeilemaan kehätietä jo marraskuun alkupuolella, kun enää vihoviimeiset viimeistelyt olivat työn alla. Moottoritieltä tunneliin Se, että täysin uusia teitä ei enää nykypäivänä juuri tehdä saati päästä valmistuneena ajamaan, tekee tutustumisesta tavallistakin mielenkiintoisemman. Lopputuloksen voit katsella oheisesta videosta, joka alkaa kehätien itäpäästä eli Nelostien moottoritieltä ja etenee sieltä Lahden kautta Hollolaan, missä tie yhtyy nykyiseen valtatie 12:n linjaukseen. Nelostielle rakennettiin hankkeen yhteydessä lisäkaistat, jotka ohjaavat valtatie 12:n liikenteen Kouvolasta päin tulevalta leveäkaistatieltä suoraan kehätielle. Sitten sukelletaan liki kilometrin pituiseen Liipolan tunneliin, joka louhittiin kerrostaloalueen alle. Pitkässä tunnelissa ajamiseen ei tämän päivän suomalaisautoilijan sinänsä tarvitse enää totutella, jos on ajanut esimerkiksi Ykköstietä Helsingistä Turkuun. Liipolan tunneli laskeutuu tähän suuntaan koko matkaltaan, ja muodostaa ikään kuin ison S-mutkan: tie kaartuu ensin vasemmalle ja sitten oikealle, mikä saa suuaukot hetkeksi katoamaan näkyvistä. Kaupungissa, miltei salaa Tunnelin toisesta päästä putkahtaa eteen Launeen kaupunginosa, ja juuri tässä kohdin kehätie on ollut tiheän asutuksen ja alla virtaavan pohjaveden vuoksi haasteellinen rakennettava. Urbaania ympäristöä ei kuitenkaan auton ohjaamosta välttämättä aisti, mikä rauhoittaa kuljettajan katseen tietä kohti. Launeen liittymän ja siitä risteävän, nelikaistaiseksi hankkeen yhteydessä levennetyn Uudenmaankadun jälkeen kehäväylä kaartuu ja päästää Helsingintien eli vanhan nelostien ylitsensä. Ohitamme myös liito-oravien hyppypuut – pientareiden puoli tästä tekometsästä saa aikanaan seurakseen ihan oikeita puita, jolloin sähköpylväitä muistuttavia välihyppypaikkoja jää vain keskialueelle. Seuraa tunneleista toinen eli Patomäki, jonka suuaukkoihin sekä yläpuolen suojakaiteisiin ovat paikalliset opiskelijat taiteilleet omat värimaailmansa ja kuvionsa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kahta kaistaa maalle Sitten olemme Okeroisissa, missä kehätie kaventuu yksiajorataiseksi moottoriliikennetieksi, ja kesällä nopeusrajoitus kohoaa sataan kilometriin tunnissa. Tätä ennen tie on luokiteltu moottoritieksi ja kaistoja on ollut neljä – paikoin jopa kuusi – ja rajoitus tällä kaupunkirakennetta puhkovalla osuudella läpi vuoden 80 km/h. Kaksikaistainen tie on rakennettu miltei asumattomalle seudulle. Alle jäävä Luhdanjoen 280-metrinen silta ei kehätietä kulkevalle näytä niin hallitsevalta kuin sivusta ihmeteltynä – kyse on vain yhdestä, huomaamattoman ja eleettömän tasaisesta kohdasta matkan varrella. Sillan, joka on kehätien pisin, päällä paikkakunta vaihtuu Hollolasta Lahdeksi, ja välittömästi sen jälkeen tie puhkookin jo massiivisen kallioleikkauksen keskellä. Heti perään tulee laaksokohta, tosin sitä ei tien profiilissa aisti – louhitut kalliot on käytetty täytteeksi pinnan alle. Pian ollaan kehätien korkeimmalla paikalla Vähäjoen sillalla, josta oikealle katsomalla erottaa aivan uudesta kulmasta Lahden maamerkit eli Fazerin Myllyn, Betoni-hyppyrimäen ja radiomastoparin. Huomaamaton loppu Loppumatka onkin sitten pitkää ylämäkeä, ja Soramäki pari vuotta sitten rakennettuine Neste-liikenneasemineen erottuu jo oikealla. Tie yhtyy Tampereelle suuntaavaan, 1990-luvulla avattuun moottoriliikennetiehen niin sulavasti, ettei autoilija välttämättä saumakohtaa havaitse. Oikealle jäävää, lukuisilla liikennevaloilla ryyditettyä vanhaa tietä ei tämän jälkeen tule ikävä – ja silloin uusi tie on täyttänyt tehtävänsä. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat ja video: Jari Saarentaus Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen 21.3.2024 Uutinen Lentovuosi 2023: Kaupallisen lentoliikenteen historian toiseksi turvallisin vuosi – kukaan ei kuollut suihkukoneessa! 20.3.2024 Uutinen Suomalaiset: teiden kunto paremmaksi, alkolukko käyttöön 17.3.2024 Uutinen Helsinki-Vantaa Euroopan paras kokoluokassaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku