12.9.2016

Liikennekokeilu Vantaalla: Taksilla töihin puoleen hintaan

gonow

Helsinki-Vantaan lentokentän ympärillä sijaitseva Aviapoliksen suuralue on pääkaupunkiseudun voimakkaimmin kasvava kansainvälinen työpaikka-alue, jonka liikkumisratkaisuihin haetaan vauhtia kimppataksilla ja yhteiskäyttöautoilla.

Helsinki-Vantaan lentokentän ympärillä sijaitseva Aviapolis kasvaa muuhun pääkaupunkiseutuun verrattuna kiivaalla tahdilla. Kansainvälisen työpaikka-alueen liikenneratkaisut kaipaavat kuitenkin vielä viimeistelyä.

Julkisen liikenteen runkoyhteydet alueelle kunnossa muun muassa reilu vuosi sitten avatun kehäradan ansiosta, mutta perille pääseminen on edelleen haaste.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Aviapolis ja 35 000 työpaikkaa

Aviapoliksen lähes 35 000:stä työpaikasta monikaan ei sijaitse aivan kehärata-aseman vieressä, joten alueella painitaan niin sanotun viimeisen kilometrin ongelman kanssa. Liikkuminen työpaikan ja aseman välillä koetaan vaikeaksi.

– Kehäradan valmistumisen jälkeen saimme paljon yhteydenottoja alueen asukkailta ja etenkin alueella töissä käyviltä ihmisiltä. Vaikka alueen saavutettavuus julkisin liikennevälinein on jo nyt hyvä, niin halusimme lähteä parantamaan alueen sisäistä liikkumista, kertoo Aviapolis alueen projektijohtaja Arja Lukin Vantaan kaupungilta.

Vantaan kaupunki ja Helsinki Business Hub ryhtyivät hakemaan sisäisen liikkumisen ongelmaan ratkaisua kutsumalla palveluntarjoajia esittelemään ratkaisujaan Aviapoliksen alueen kestävän liikkumisen ja saavutettavuuden parantamiseksi.

Hankintamenettelyn kautta ongelman ratkaisuiksi valittiin kaksi palvelua: kimppataksipalvelu Vedia taxi ja yhteiskäyttöautopalvelu go now!.

Vantaan kaupungin ja Liikenneviraston yhdessä rahoittama kokeiluhanke toteutetaan syyskuusta vuoden loppuun.

Taksilla puoleen hintaan

Aseman ja työpaikan välin voi kulkea taksilla, mutta ei aivan millä tahansa mittarikyydillä. Kokeilussa mukana olevan Vedia taxin kuljetusmuoto on kimppakyyti ja toimintaperiaate mobiilisovelluksiin tottuneelle yksinkertainen.

Sovellus yhdistää samaan suuntaan matkustavat henkilöt kimpoiksi, jolloin kunkin matkustajan osuus taksin maksusta pienenee. Alennusta luvataan palveluntarjoajan tiedotteen mukaan jopa 60 %.

Aviapoliksen asemalta matka esimerkiksi Äyritien työpaikka-alueelle maksaa noin 3,40 euroa/ henkilö, jos samalla kyydillä matkan taittaa neljä henkilöä. Vedia taxi mobiilisovellus hoitaa automaattisesti kunkin matkustajan maksuosuudet heidän luottokorteiltaan, joten vaihtorahaa ei tarvitse varata mukaan.

– Vaikka Vedia taxia ei ihan joka päivä käyttäisikään, niin se on oivallinen palvelu marraskuisella räntäkelillä tai paukkupakkasilla. Sovelluksessa on mukana myös kyytivahti, jolloin työpaikalla voi kotiinlähdön aikana puhelimestaan katsoa, mihin aikaan sopiva kimppa on menossa asemalle, kuvailee suomalaisen Vediafi Oy:n toimitusjohtaja Lauri Lankinen.

Kaupunkiauto minuuttiveloituksella

Go now! on minuuttiveloituksella toimiva yhteiskäyttöinen kaupunkiauto, jonka asemapaikkana on nyt myös Aviapoliksen alue.

Palvelu toimii älypuhelinsovelluksella ympäri vuorokauden ja palvelun käytössä olevia hybridiautoja on saatavilla Helsingin sekä Vantaan palvelualueilla.

Käyttäjän ei tarvitse huolehtia polttoaine- tai pysäköintikuluista, sillä kustannukset sisältyvät minuuttihintaan. Puhelinsovelluksesta näkee, missä vapaita autoja kulloinkin on ja auton rattiin pääsee sovellusta käyttäen.

– Go now! auto täydentää joukkoliikennettä. Auton voi ottaa käyttöönsä esimerkiksi Aviapoliksen alueella työpaikan pihalta ja mennä sillä vaikkapa palaveriin Helsinkiin. Hintaa matkalle tulee noin 20 euroa. Vantaan sisäiset siirtymät maksavat muutamasta eurosta ylöspäin. Samalla kyydillä, samaan hintaan matkustaa viisikin henkilöä, kertoo 24 Rental Network Oy:n toimitusjohtaja Matti Hänninen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ministeri: Lakimuutoksia tarvitaan

Molemmat palvelut ovat mukana myös ”Auton vapaapäivänä” 22.9. Aviapoliksen asemalla järjestettävässä Ketterästi toimistolle -tapahtumassa.

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner pitää helppokäyttöisyyttä, joustavuutta ja laaja-alaista yhteistyötä uudenlaisten liikkumispalvelujen perusehtoina ja Aviapolista niiden esimerkkikohteena.

– Aviapolis yhteistyökumppaneineen näyttää erinomaista esimerkkiä siihen, miten vastata käyttäjien tarpeisiin ennakkoluulottomalla yhteistyöllä yksityisen sektorin ja joukkoliikennetoimijoiden kanssa.

Muutoksia tarvitaan myös lainsäädännön saralla palvelujen kehittämiseksi.

– Lainsäädännön pitää vastata kuluttajien ja palveluntarjoajien tarpeisiin. Liikennekaari-hankkeella pyritään luomaan toimintaympäristö, jossa teknologia, kalusteet tai toisistaan siiloutuneet kulkumuodot eivät enää aseta tarpeettomia raja-aitoja niin käyttäjille kuin yrityksille.

Uusia joukkoliikenteen käyttäjiä halutaan

Helsingin seudun liikenne, HSL haluaa tavoittaa jatkuvasti uusia joukkoliikenteen käyttäjiä.

– Suhtaudumme myönteisesti sellaisiin kaupallisiin liikkumispalveluihin, jotka tukevat HSL:n runkoverkkoa, liikennejärjestelmää ja ratkaisevat viimeisen kilometrin ongelmia, toteaa HSL:n sopimuspäällikkö Kimmo Sinisalo.

Liikkumispalveluiden tarjoajat voivat solmia HSL:n kanssa kumppanuussopimuksen, jolloin heidän palvelunsa ovat osa HSL:n asiakkaille tarjoamaa etuohjelmaa.

Aviapoliksen kokeiluhankkeen suunnittelu käynnistyi vuoden 2015 lopulla.  Ensimmäisessä vaiheessa kartoitettiin markkinavuoropuhelumenettelyllä erilaisia liikkumispalveluratkaisuja, jonka myötä löytyi noin kymmenen mahdollista toimintamallia.

Lopullisen päätöksen kokeiluun mukaanvalituista palveluista teki Vantaan kaupunginhallitus elokuussa 2016. Liikennevirasto osallistuu hankkeen rahoitukseen 50 000 eurolla, Vantaan kaupungin rahoitusosuus on 17 000 euroa. Kokeiluhanke käynnistyi syyskuun alussa ja jatkuu vuoden loppuun.

Lähde: Vediafi Oy Kuvat: Johanna Erjonsalo, Etelä-Suomen Media Oy

Tavoitteena vähintään viisi käyttäjää päivässä

Vantaan Aviapoliksessa maanantaina esitelty Go now -palvelu perustuu tarjolla olevien ajoneuvojen yhteiskäyttöön.

gonow vantaa Aviapolis

24 Rental Network Oy:llä on tarjolla kymmeniä hybridiautoja, joita voi tilata eri puolilta Helsinkiä ja nyt myös Vantaalta. Tavoitteena on pityää autojen käyttöaste mahdollisimmn korkeana.

– Pyrimme siihen, että yhdellä autolla olisi 5–10 käyttäjää päivässä, toimtiusjohtaja Matti Hänninen kertoo.

Go now-yhteiskäyttöauton esivalmistelut poikkeavat hieman tavallisesta automatkasta. Ennen kuin avain pannaan virtalukkoon, pitää tehdä muutama temppu älypuhelimen kanssa.

Puhelimeen syötetty sovellus osoittaa pysäköintipaikat, joissa yhteiskäytöautoja on saatavilla. Helsingissä näitä paikkoja on kymmeniä eri puolilla kantakaupunkia. Vantaallakin yhteiskäyttöautojen pysäköintiruutuja on esimerkiksi Aviapoliksen juna-asemalla, Tammiston kauppakeskuksen pysäköintilaueilla sekä kauppakeskus Jumbossa.

Ajoneuvon tilaaminen käy kännykkään ladatun sovelluksen avulla.

Auton luo on ehdittävä vartissa

Sovellus kertoo ajoneuvon sijaintiosoitteen, jonka jälkeen on vartti aikaa suunnistaa varatun ajoneuvon luo. Varauksen voi tarvittaessa myös perua. Ajoneuvon ovet aukeavat kännykkäsovelluksen avulla ja hansikaslokerosta löytyvät avaimet.

Toyota Yariksen hybridiversio hurahtaa käyntiin ilman suurempia ponnisteluita.

Auotomaattivaihteilla varustettu ajokki lähettää muutaman kylmän väreen käsivaihteistoon vihkiytyneen selkäpiihin, mutta pienen perehtymisen jälkeen vaihteisto palvelee ilman suurta tuskaa.

Pienillä nopeuksilla voimansiirrtosta huolehtii sähkömoottori, joka hyrrää Aviapoliksen katuverkossa kuin kotonaan. Polttomoottori puuttuu peliin nopeuksien noustessa.  Matkanteko maistuu, mutta hinta kannattaa pitää mielessä. Tässä mennään 58 sentin minuuttitaksalla.

Matkaa voi tehdä kaupungin rajojen ulkopuolellekin esimerkiksi palavereiden merkeissä. Auto tulee kuitenkin palauttaa ennakolta valittuun pysäköintiruutuun. Ajon päätyttyä kännykkäsovellus kertoo auton nouto- ja palautusajan sekä käyttöajan. Veloitus tapahtuu tämän perustella.

Pienikokoinen ajokki soveltuu hyvin kaupunkioloihin ja hybridiversio pitää ekologisen omantunnon levollisena.

Juha Salonen/Etelä-Suomen Media Oy

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat