29.10.2016

Minuuttihinnoitellut yhteiskäyttöautot levittäytyvät koko maahan

Yhteiskäyttöauto

Yhteiskäyttöauto haastaa pääkaupunkiseudulla julkisen liikenteen. Parhaimmillaan käyttö on bussikyytiä edullisempaa, mutta ei aina.

Yhteiskäyttöiset go now! -kaupunkiautot levittäytyvät pienestä kokeilusta laajemman käyttäjäkunnan ulottuville. Keväällä Helsingissä aloittanut palvelu hivuttautui ensin Aviapoliksen tuntumaan Vantaalle ja nyt vuorossa on Espoo. Kasvutahti ei laannu pääkaupunkiseudulle, sillä yrityksen mukaan seuraavana vuorossa on muu Suomi, jossa yhteiskäyttöauto nähdään erityisesti julkisen liikenteen täydentäjänä ja liikenneyhteyksien takaajana.

Go now! on minuuttiveloitteinen auto, jonka saa käyttöönsä älypuhelimeen ladattavalla sovelluksella ilman ennakkovarausta. Yhteiskäyttöiset kaupunkiautot ovat käytettävissä vuorokauden ympäri.

Palvelun käytön luvataan olevan käyttäjälleen huoletonta, sillä polttoaine- ja pysäköintikulut sisältyvät käytöstä maksettavaan korvaukseen. Sovellus auttaa löytämään vapaan ajoneuvon. Myös auton varaaminen ja ovien avaaminen hoituu sovelluksen avulla.

Palvelun käytössä on yhteiskäyttöautoyrityksen mukaan vain ekotehokkaita täyshybridejä, joilla esitetyn arvion mukaan jopa puolet matkanteosta onnistuu sähköllä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Jopa bussilippua halvempi

Go now! esittää yhteiskäyttöautoa vaihtoehtona palaveriin meneville kollegoille, perheelle tai vaikkapa kaveriporukalle.

Esimerkkilaskelmassa yhdensuuntainen matka Espoon Tapiolasta Helsingin Meilahteen maksaa kimppakyytiä hyödyntämällä jopa alle 2 euroa matkustajaa kohden.

Sovellus ottaa automaattisesti huomioon myös ajan, jonka auto on pysähdyksissä ja laskee minuuttihinnan kymmenesosaan alkuperäisestä. Tämä mahdollistaa palvelun kustannustehokkaan käytön kaupassa asioidessa tai harrastuksiin kulkiessa.

– Useimmiten palvelua käytetään noin kymmenen minuutin nopeisiin siirtymisiin. Aiempi laajentumisemme Vantaalle näkyy kuitenkin jo nyt reiteissä kun palaveriliikkujat ja vapaa-ajan harrasteisiin kulkijat ovat huomanneet palvelumme vastaavan tarpeisiinsa. Odotamme saman trendin näkyvän myös vahvasti autoistuneessa Espoossa, jossa palvelumme on erinomainen vaihtoehto kakkosautolle, kertoo toimitusjohtaja Matti Hänninen.

Pysäköintipaikkojen puute pulmana

Helsingin keskustassa kaupunkiauton voi pysäköidä kantakaupungissa asukaspysäköintiluvan oikeuttamille paikoille. Tällä hetkellä Vantaalla auton saa käyttöönsä muun muassa kauppakeskus Jumbosta, Technopoliksesta ja Aviapoliksen juna-asemalta. Espoossa autot tulevat saataville aluksi ainakin pysäköintiä pääkaupunkiseudulla valvovan Q-Parkin Tapiola Parkin pysäköintialueelta, jonka keskeisen sijainnin ja paikkojen hyvän saatavuuden ansiosta auton käyttöönotto nopeutuu.

Sujuva käyttöönotto ja jouheva palautus ovat yhteiskäyttöautoille merkittävä haaste.

– Yhdensuuntaisten matkojen lisäksi yhteiskäyttöautoilun perustana on se, että useimmiten auton löytää lähikorttelista ja sen saa käyttöönsä heti. Käytännössä tämä vaatii kaupungeilta muutosta pysäköinti- ja kaavoituspolitiikkaan. Päästäksemme palvelemaan myös Espoossa asuvia ja siellä asioivia ihmisiä emme kuitenkaan voineet loputtomiin odotella virkamiesten jahkailua. Päädyimmekin ratkaisemaan laajentumistamme hidastavaa pysäköintihaastetta kumppanimme kanssa, Hänninen toteaa.

Lähde ja kuva: Go now!

Luetuimmat