21.10.2022 Liikenne Ohitus ei oikeuta ajamaan ylinopeutta, jota moni ajaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä 71 prosenttia henkilöautoa ajavista sanoo ajavansa ylinopeutta ainakin joskus ohittaessaan raskaan ajoneuvon, käy ilmi Liikenneturvan kyselytutkimuksesta. Ohittamiseen maantiellä on valittava oikea aika ja sopiva paikka. Ohittaminen ei anna erillislupaa sääntöjen rikkomiselle tai ylinopeudelle, muistuttaa Liikenneturva. Moni autoilija kuitenkin kertoo ajavasta ajoittain ylinopeutta ohitustilanteissa. Liikenneturvan kyselytutkimuksesta käy ilmi, että 71 prosenttia henkilöautoa ajavista sanoo ajavansa ylinopeutta ainakin joskus ohittaessaan raskaan ajoneuvon. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vastuu on ohittajalla Vastuu ohittamisen turvallisuudesta on aina ohittamaan lähtevän ajoneuvon kuljettajalla. Ohitustarve on harkittava tilannekohtaisesti. Liikenneturva selvitti suomalaisten autoilijoiden mielipiteitä ohittamiseen liittyen asiasta kesällä 2022. Kyselytutkimuksen tulosten perusteella maantiellä 80 km/h nopeusrajoitusalueella jopa 71 prosenttia sanoo ajavansa ylinopeutta ainakin joskus ohittaessaan raskaan ajoneuvon. Lisäksi noin joka seitsemäs kertoo pyrkivänsä ohittamaan ainakin joskus raskaan yhdistelmän mahdollisimman nopeasti, vaikka näkemä on heikko tai paikassa on sulkuviivoin osoitettu ohittamiskielto. Vastaajien enemmistö, 57 prosenttia, vakuuttaa, ettei ole koskaan ohittanut rekkaa sulkuviivoin merkityllä alueella tai näkemäesteen kohdalla. – Vastauksista paistaa kiire. Jos ohittaminen vaatii lähtökohtaisesti ylinopeutta, kannattaa miettiä onko ohittamiselle ylipäätään tarvetta, Liikenneturvan suunnittelija Toni Vuoristo pohtii. Ajonopeus mukautuu maaston mukaan Ohittamisella saavutettu ajansäästö on lyhyemmillä matkoilla usein luultua vähäisempi. – Uusissa kuorma-autoissa on yleistynyt adaptiiviset vakionopeussäätimet. Ne tuntevat tulevan maaston ja mukauttavat ajonopeutta sen mukaan. Tämä tarkoittaa, että autot hiljentävät tietoisesti nopeutta ylämäkien loppuosilla ja keräävät sitten vauhtia ns. ilmaiseksi alamäen puolella. Tämä toiminto saa kuorma-auton ajonopeuden vaeltamaan totuttua enemmän ja tämä on taas saanut aikaan kasvanutta ohitustarvetta osassa autoilijoita, Rahtarit ry:n asiantuntija Timo Kima vahvistaa. Unohtuuko turvaväli ohittamisen jälkeen? Ohituksen jälkeen omalle kaistalle palatessaan on jätettävä kunnollinen turvaväli myös ohitettavaan. Ajoneuvoyhdistelmien kasvaneet pituudet (HCT-yhdistelmät) ovat saaneet aikaan sen, että ohittaminen vaatii entistäkin enemmän vapaata tien osaa. Ohituksissa on olennaista ottaa muut tienkäyttäjät huomioon huolehtimalla riittävästä turvavälistä myös sivusuunnassa. Suurin osa, 75 prosenttia, vastaajista kertoo pitävänsä yleensä reilua turvaväliä edellä ajavaan yhdistelmäajoneuvoon, jos ohittaminen ei onnistu. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Läheltä piti yhä useammin Rahtarit ry:n asiantuntija tuo esiin, että erilaisten läheltä piti -tilanteiden määrä on kasvanut. – Palaaminen omalle ajokaistalle joudutaan tekemään liian aikaisin ja silloin turvaväli raskaan ajoneuvon edessä jää olemattomaksi. Jos tällaisessa tilanteessa tapahtuu jotain odottamatonta, niin onnettomuuden vaara on ilmeinen. Pahimmassa tapauksessa kuorma- tai linja-auton hätäjarrujärjestelmä aktivoituu ja tekee voimakkaan jarrutuksen. Tämä on myös työturvallisuusasia raskaan liikenteen kuljettajille, Kima korostaa. Näillä vinkein ohi isoista ajoneuvoyhdistelmistä Harkitse ohitustarve aina ennen päätöstä lähteä ohittamaan Varmista, että sekä edessä että takana oleva tieosuus on tyhjä ja näkyvyys erinomainen riittävän pitkältä matkalta Huomioi PITKÄ kilpi ohitettavassa yhdistelmässä. Ohittaminen vaatii totuttua enemmän vapaata tien osaa Aloita ohittaminen riittävän etäältä ohitettavasta Näytä suuntamerkkiä lähtiessäsi ohittamaan ja omalle kaistalle palatessasi Varmista turvaväli ohitettavaan ajoneuvoon Palaa omalle kaistalle aikaisintaan, kun näet taustapeilistä ohitettavan ajoneuvon kokonaisuudessaan Lähde: Liikenneturva Kuvat: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 18.4.2024 Autoilu Vakuuttamattomien autojen määrä laskussa 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 16.4.2024 Yleinen Lentomatkustus on turvallista, mutta käytä aina turvavyötä! 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku