21.10.2022 Liikenne Ohitus ei oikeuta ajamaan ylinopeutta, jota moni ajaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä 71 prosenttia henkilöautoa ajavista sanoo ajavansa ylinopeutta ainakin joskus ohittaessaan raskaan ajoneuvon, käy ilmi Liikenneturvan kyselytutkimuksesta. Ohittamiseen maantiellä on valittava oikea aika ja sopiva paikka. Ohittaminen ei anna erillislupaa sääntöjen rikkomiselle tai ylinopeudelle, muistuttaa Liikenneturva. Moni autoilija kuitenkin kertoo ajavasta ajoittain ylinopeutta ohitustilanteissa.Liikenneturvan kyselytutkimuksesta käy ilmi, että 71 prosenttia henkilöautoa ajavista sanoo ajavansa ylinopeutta ainakin joskus ohittaessaan raskaan ajoneuvon.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVastuu on ohittajallaVastuu ohittamisen turvallisuudesta on aina ohittamaan lähtevän ajoneuvon kuljettajalla. Ohitustarve on harkittava tilannekohtaisesti.Liikenneturva selvitti suomalaisten autoilijoiden mielipiteitä ohittamiseen liittyen asiasta kesällä 2022.Kyselytutkimuksen tulosten perusteella maantiellä 80 km/h nopeusrajoitusalueella jopa 71 prosenttia sanoo ajavansa ylinopeutta ainakin joskus ohittaessaan raskaan ajoneuvon. Lisäksi noin joka seitsemäs kertoo pyrkivänsä ohittamaan ainakin joskus raskaan yhdistelmän mahdollisimman nopeasti, vaikka näkemä on heikko tai paikassa on sulkuviivoin osoitettu ohittamiskielto.Vastaajien enemmistö, 57 prosenttia, vakuuttaa, ettei ole koskaan ohittanut rekkaa sulkuviivoin merkityllä alueella tai näkemäesteen kohdalla.– Vastauksista paistaa kiire. Jos ohittaminen vaatii lähtökohtaisesti ylinopeutta, kannattaa miettiä onko ohittamiselle ylipäätään tarvetta, Liikenneturvan suunnittelija Toni Vuoristo pohtii.Ajonopeus mukautuu maaston mukaanOhittamisella saavutettu ajansäästö on lyhyemmillä matkoilla usein luultua vähäisempi.– Uusissa kuorma-autoissa on yleistynyt adaptiiviset vakionopeussäätimet. Ne tuntevat tulevan maaston ja mukauttavat ajonopeutta sen mukaan. Tämä tarkoittaa, että autot hiljentävät tietoisesti nopeutta ylämäkien loppuosilla ja keräävät sitten vauhtia ns. ilmaiseksi alamäen puolella. Tämä toiminto saa kuorma-auton ajonopeuden vaeltamaan totuttua enemmän ja tämä on taas saanut aikaan kasvanutta ohitustarvetta osassa autoilijoita, Rahtarit ry:n asiantuntija Timo Kima vahvistaa.Unohtuuko turvaväli ohittamisen jälkeen?Ohituksen jälkeen omalle kaistalle palatessaan on jätettävä kunnollinen turvaväli myös ohitettavaan. Ajoneuvoyhdistelmien kasvaneet pituudet (HCT-yhdistelmät) ovat saaneet aikaan sen, että ohittaminen vaatii entistäkin enemmän vapaata tien osaa.Ohituksissa on olennaista ottaa muut tienkäyttäjät huomioon huolehtimalla riittävästä turvavälistä myös sivusuunnassa.Suurin osa, 75 prosenttia, vastaajista kertoo pitävänsä yleensä reilua turvaväliä edellä ajavaan yhdistelmäajoneuvoon, jos ohittaminen ei onnistu.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLäheltä piti yhä useamminRahtarit ry:n asiantuntija tuo esiin, että erilaisten läheltä piti -tilanteiden määrä on kasvanut.– Palaaminen omalle ajokaistalle joudutaan tekemään liian aikaisin ja silloin turvaväli raskaan ajoneuvon edessä jää olemattomaksi. Jos tällaisessa tilanteessa tapahtuu jotain odottamatonta, niin onnettomuuden vaara on ilmeinen. Pahimmassa tapauksessa kuorma- tai linja-auton hätäjarrujärjestelmä aktivoituu ja tekee voimakkaan jarrutuksen. Tämä on myös työturvallisuusasia raskaan liikenteen kuljettajille, Kima korostaa.Näillä vinkein ohi isoista ajoneuvoyhdistelmistäHarkitse ohitustarve aina ennen päätöstä lähteä ohittamaan Varmista, että sekä edessä että takana oleva tieosuus on tyhjä ja näkyvyys erinomainen riittävän pitkältä matkalta Huomioi PITKÄ kilpi ohitettavassa yhdistelmässä. Ohittaminen vaatii totuttua enemmän vapaata tien osaa Aloita ohittaminen riittävän etäältä ohitettavasta Näytä suuntamerkkiä lähtiessäsi ohittamaan ja omalle kaistalle palatessasi Varmista turvaväli ohitettavaan ajoneuvoon Palaa omalle kaistalle aikaisintaan, kun näet taustapeilistä ohitettavan ajoneuvon kokonaisuudessaanLähde: Liikenneturva Kuvat: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 1.7.2025 Testit Video: Autoliitto testasi – näin vaikeaa on pelastautua uppoavasta autosta 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen 27.6.2025 Testit Veto päälle – vertailussa polkupyörien peräkärryt Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?