29.6.2022 Liikenne Polttomoottoriautoilla aikaa vuoteen 2035 – päätti EU Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ministerineuvosto teki päätöksen, että vuonna 2035 kaikki EU:ssa myytävät uudet henkilö- sekä pakettiautot ovat päästöttömiä. Euroopan unionissa on päästy sopuun polttomoottoriautojen tulevaisuudesta. Euroopan unionin neuvosto eli ministerineuvosto päätti siitä, että vuonna 2035 kaikki EU:ssa myytävät uudet henkilö- sekä pakettiautot ovat päästöttömiä. Asia oli jo aiemmin edennyt Euroopan parlamentin täysistunnon äänestyksessä kohti nyt tehtyä päätöstä. Linjaus tarkoittaa polttomoottoriautojen suhteen sitä, että diesel- ja bensiinikäyttöisten polttomoottoriautojen myynti loppuu vuoteen 2035 mennessä. Päätöksen taustalla on EU-tason tavoite, jonka mukaisesti EU:n alueella voitaisiin yltää hiilineutraaliuteen vuoteen 2050 mennessä. EU-komission varapuheenjohtaja Frans Timmermans arvioi Automotive News Europelle, että hän uskoo vakaasti, että Euroopan autoteollisuus selviytyy näistä uusistakin haasteista. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kiinnostava erivapaus-idea VTT:n liikennetutkimuksen johtaja Ari Aalto nostaa odotetusta päätöksestä esiin mielenkiintoisen näkökulman, sillä nyt ministerineuvostossa päätettiin myös siitä, että vaihtoehtoisten teknologioiden kuten synteettisten polttoaineiden ja ladattavien hybridiautojen, hyväksymistä vuoden 2035 jälkeen voidaan harkita, mikäli ajoneuvot olisivat päästöttömiä. Saksa ja Italia olivat vaatimassa tätä erivapautta. – Tämän linjauksen perusteella voi olla vielä tulossa siis harkintaan niin sanottu päästötön polttomoottori. – Liikenteen päästöjen vähentämisen kannalta kehitystä tarvitaan myös henkilö- ja pakettiautojen polttomoottorien, bio- ja sähköpolttoaineiden ja erilaisten hybridiratkaisujen kanssa seuraavan reilun kymmenen vuoden aikana. EU:ssa onkin vielä pohdinnassa lievennys ”täysin päästöttömälle polttomoottoriratkaisulle”, joka mahdollistaisi esim. sähköpolttoainetta polttavat hybridiratkaisut myös vuoden 2035 jälkeen. Ari Aalto pohtii myös suomalaisten autoilutarpeita. – Lataushybridit ovat monelle hyvä ratkaisu tällä hetkellä ja seuraavan reilun 10 vuoden ajan. Vuoteen 2035 mennessä niidenkin valmistus loppuu, ellei EU:ssa vielä pohdinnassa sähköpolttoaineita koskeva lievennys toteudu. Autojen päästörajat tiukkenevat Autonvalmistajille asetetut Euroopan unionin päästötavoitteet tuovat yhä kiihtyvällä tahdilla tarjolle jatkuvasti uusia täyssähköautomalleja. EU:n ympäristöministerit sopivat vastikään useista lainsäädäntöehdotuksista osana ilmastopakettia. Ne koskettavat myös autoalaa. EU:n ympäristöneuvosto kannattaa henkilö- ja pakettiautojen hiilidioksidiraja-arvojen kiristämistä. Asetusehdotus ohjaa voimakkaasti sähkö- ja vetyautojen valmistukseen. Esimerkiksi uusille henkilöautoille raja-arvo vuonna 2030 olisi -55 prosenttia eli autonvalmistajien olisi EU-tasolla laskettava hiilidioksidipäästöjä 55 prosenttia vuodesta 2021. Nyt tavoite on -37,5 prosenttia. Vuonna 2035 diesel-, bensiini-, kaasu- ja lataushybridiautojen valmistus käytännössä loppuisi. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Automotive News Europe, Ympäristöministeriö, VTT Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Liikennepolitiikka Näin taksien ryvettynyt maine palautuisi – eikä toimia ole ihan vähän! 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat 7.4.2024 Uutinen Boeingin syvä kierre: vaaratilanteita, oikeusjuttuja, laadunvalvonnan puutteita, konetoimitusten myöhästymisiä 3.4.2024 Uutinen Arvottavan Yamaha MT-07:n uusi omistaja selvillä – onni potkaisi Mattia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?