29.6.2022

Polttomoottoriautoilla aikaa vuoteen 2035 – päätti EU

EU:n uudet päästörajat tieliikenne 2030 2035 55 sähköautot päästökauppa

Ministerineuvosto teki päätöksen, että vuonna 2035 kaikki EU:ssa myytävät uudet henkilö- sekä pakettiautot ovat päästöttömiä.

Euroopan unionissa on päästy sopuun polttomoottoriautojen tulevaisuudesta. Euroopan unionin neuvosto eli ministerineuvosto päätti siitä, että vuonna 2035 kaikki EU:ssa myytävät uudet henkilö- sekä pakettiautot ovat päästöttömiä. Asia oli jo aiemmin edennyt Euroopan parlamentin täysistunnon äänestyksessä kohti nyt tehtyä päätöstä.

Linjaus tarkoittaa polttomoottoriautojen suhteen sitä, että diesel- ja bensiinikäyttöisten polttomoottoriautojen myynti loppuu vuoteen 2035 mennessä.

Päätöksen taustalla on EU-tason tavoite, jonka mukaisesti EU:n alueella voitaisiin yltää hiilineutraaliuteen vuoteen 2050 mennessä.

EU-komission varapuheenjohtaja Frans Timmermans arvioi Automotive News Europelle, että hän uskoo vakaasti, että Euroopan autoteollisuus selviytyy näistä uusistakin haasteista.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kiinnostava erivapaus-idea

VTT:n liikennetutkimuksen johtaja Ari Aalto nostaa odotetusta päätöksestä esiin mielenkiintoisen näkökulman, sillä nyt ministerineuvostossa päätettiin myös siitä, että vaihtoehtoisten teknologioiden kuten synteettisten polttoaineiden ja ladattavien hybridiautojen, hyväksymistä vuoden 2035 jälkeen voidaan harkita, mikäli ajoneuvot olisivat päästöttömiä. Saksa ja Italia olivat vaatimassa tätä erivapautta.

– Tämän linjauksen perusteella voi olla vielä tulossa siis harkintaan niin sanottu päästötön polttomoottori.

– Liikenteen päästöjen vähentämisen kannalta kehitystä tarvitaan myös henkilö- ja pakettiautojen polttomoottorien, bio- ja sähköpolttoaineiden ja erilaisten hybridiratkaisujen kanssa seuraavan reilun kymmenen vuoden aikana. EU:ssa onkin vielä pohdinnassa lievennys ”täysin päästöttömälle polttomoottoriratkaisulle”, joka mahdollistaisi esim. sähköpolttoainetta polttavat hybridiratkaisut myös vuoden 2035 jälkeen.

Ari Aalto pohtii myös suomalaisten autoilutarpeita.

– Lataushybridit ovat monelle hyvä ratkaisu tällä hetkellä ja seuraavan reilun 10 vuoden ajan. Vuoteen 2035 mennessä niidenkin valmistus loppuu, ellei EU:ssa vielä pohdinnassa sähköpolttoaineita koskeva lievennys toteudu.

Autojen päästörajat tiukkenevat

Autonvalmistajille asetetut Euroopan unionin päästötavoitteet tuovat yhä kiihtyvällä tahdilla tarjolle jatkuvasti uusia täyssähköautomalleja. EU:n ympäristöministerit sopivat vastikään useista lainsäädäntöehdotuksista osana ilmastopakettia. Ne koskettavat myös autoalaa.

EU:n ympäristöneuvosto kannattaa henkilö- ja pakettiautojen hiilidioksidiraja-arvojen kiristämistä. Asetusehdotus ohjaa voimakkaasti sähkö- ja vetyautojen valmistukseen.

Esimerkiksi uusille henkilöautoille raja-arvo vuonna 2030 olisi -55 prosenttia eli autonvalmistajien olisi EU-tasolla laskettava hiilidioksidipäästöjä 55 prosenttia vuodesta 2021. Nyt tavoite on -37,5 prosenttia. Vuonna 2035 diesel-, bensiini-, kaasu- ja lataushybridiautojen valmistus käytännössä loppuisi.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Automotive News Europe, Ympäristöministeriö, VTT

Luetuimmat