25.2.2016 Liikenne Rengaskoolla on väliä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Näyttävät kevytmetallivanteet ja leveät renkaat houkuttelevat mutta voivat pilata ajettavuuden. Renkaiden ilmanpainesuositukset voivat olla harhaisia. Tavallisissa perheautoissa korkean nopeusluokan leveät matalaprofiilirenkaat voivat lisätä uraherkkyyttä, rengasmelua ja heikentää jousitusmukavuutta ja renkaiden uusinnan kustannuksia. Perusmallit normaalialustalla ovat yleensä parhaimmillaan kapeammilla renkailla. Sen sijaan tehokkaimpien moottorien ja urheilualustan yhteydessä hieman leveämpi rengas voi olla perusteltu. Kyse on rengaskoon ja alustan virityksen yhteensopivuudesta. Pehmeästi jousitettuun autoon ei kannata asentaa terävästi ohjautuvia leveitä renkaita. Ne pilaavat ajettavuuden ja mukavuuden. Monissa japanilaisissa ja korealaisissa malleissa rengas levenee ja madaltuu moottorikoon tai varustelun kasvaessa. Eurooppalaisiin on saatavana lukuisia vaihtoehtoisia rengaskokoja. Se vaikeuttaa valintaa. Esimerkiksi koeajamani vuosimallin 2005 (E90) BMW 325i varustettuna 225/45 R17W -renkailla osoittautui uraherkäksi: ohjaus tempoili ja auto pyrki muuttamaan suuntaa äkkinäisesti tien urien mukaan. Toisaalta koeajamani saman mallisarjan (E90) 320d-farmari 205/55 R16 -renkain ei ollut lainkaan uraherkkä. Vuonna 2012 esitelty BMW 3-sarja (F30) sietää leveämmätkin renkaat, kuten kerroin lukijoilleni: ”Alusta on kypsynyt ja sietää nyt hienosti matalaprofiiliset run flat -renkaat. Ohjaus ei tempoile urissa, vaan kulku on vakaata leveillä 45-sarjan renkailla.” Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mukavuuspainotus on riski Useiden autonvalmistajien renkaiden ilmanpainesuositukset ovat yleensä mukavuuspainotteisia – ja pahasti harhaisia. Ne eivät sovi suomalaiseen autonkäyttötapaan, jossa auton kuormitus ja ulkoilman lämpötila voivat merkittävästi muuttua. Monissa japanilaisissa sekä joissakin korealaisissa ja ranskalaisissa autoissa on takarenkaille virheellinen, jopa eturenkaita alhaisempi painesuositus. Sen noudattaminen tekee autosta horjakan erityisesti raskaasti kuormattuna. Korkeampi rengaspaine takana antaa pelivaraa kuormituksen muutoksiin ja parantaa auton suuntavakautta ja hallittavuutta väistötilanteissa. Talvirenkaiden painesuositus puuttuu Talvirenkaiden normaalia korkeampi painesuositus puuttuu useiden autojen ohjetarroista ja -kirjoista. Rengasvalmistajat suosittelevat talvirenkaille 0,2 baria korkeampia ilmanpaineita kuin kesärenkaille, sillä ilman kylmeneminen 10 asteella vähentää rengaspainetta 0,1 baria. Moni ajaa suosituksia alhaisemmilla ilmanpaineilla, koska autoilija ei viitsi tarkistaa paineita kuukausittain tai lisätä paineita kuormituksen lisääntyessä. Oudot ilmanpaineen mittayksiköt ohjetarroissa eivät motivoi ilmanpaineiden tarkistuksiin. Rengaspaineiden valvontajärjestelmä on vasta uusimmissa automalleissa. Teksti: Timo Turkula, kuva: Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat 7.4.2024 Uutinen Boeingin syvä kierre: vaaratilanteita, oikeusjuttuja, laadunvalvonnan puutteita, konetoimitusten myöhästymisiä 3.4.2024 Uutinen Arvottavan Yamaha MT-07:n uusi omistaja selvillä – onni potkaisi Mattia 3.4.2024 Uutinen Useita nastarenkaita poistettava myynnistä välittömästi – Moottori havaitsi renkaissa epäselvyyksiä jo talvella tekemässään selvityksessä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?