6.10.2022 Liikenne Sähköauton lataus käy kalliimmaksi – korotuksia jo julkistettu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ladattavien autojen lataussähkön hinnoittelun muutoksia on jo julkistettu, eivätkä muutokset ole autoilijan kannalta edullisempaan suuntaan. Energiayhtiö Helen Oy kertoi asiakkailleen syyskuun alussa, että kuukauden kuluttua eli lokakuun alusta autojen lataussähkön hintoja korotetaan. Yhtiön mukaan taustalla ovat ne tunnetut syyt: sähkön hankintakustannusten nousu maailmanlaajuisesti. Helen Latauksen hinnat nousivat kaikissa Helenin julkisissa latauspisteissä. Korotusta edeltävä kWh-hinta (2.10. asti) esimerkiksi Helsingin kantakaupungin 1- ja 2-alueilla oli 0,15 €/kWh, muu Helsinki ja muu Suomi 0,25 €/kWh. Lataushinnat Helenin omilla latauspisteillä Helsingin kantakaupunki 1-alueella: 2 €/h + 0,23 €/kWh Helsingin kantakaupunki 2-alueella: 1 €/h + 0,23 €/kWh Muu Helsinki ja muu Suomi 0,32 €/kWh Ensimmäiset kolme tuntia ilman aikaveloitusta, jonka jälkeen 1 €/h. Kello 21–07 välillä ei aikaveloitusta. Ennen kello 21.00 alkanut lataus kuitenkin veloitetaan aikaperusteisesti koko latauksen ajalta. Liityntäpysäköinti 0,32 €/kWh. Ensimmäiset 10 tuntia ilman aikaveloitusta, jonka jälkeen 1 €/h Pikalataus 50 kW 0,28 €/min Suurteholataus 150/200 kW 0,40 €/kWh, 60 min jälkeen lisäksi aikaveloitus 0,20 €/min Helenin kotisivuilla kerrotaan lisäksi, että Helsingin kantakaupungin latauspisteissä on lisäksi yöhinnoittelu. Kun lataus alkaa kello 21–07 välillä, latauksen hinta on 0,25 €/kWh ilman erillistä aikaveloitusta. Käyttäjille kerrotaan myös, että ”käytössäsi olevien latauspisteiden ajantasainen hinnoittelu on nähtävillä Virta-mobiilisovelluksessa. Helenin omien pisteiden lisäksi käytössäsi on kumppanimme Virran latausverkosto.” Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy K-Latauksen hinnat nousivat Myös Keskon kauppojen yhteydessä sijaitsevan K-Latausverkoston tarjoaman perus- ja suurteholatauksen hinnat nousivat 3.10. alkaen. Molempien latausmuotojen hinta nousi viisi senttiä ladattua kilowattituntia kohden. Hintojen korotus liittyy ennen kaikkea nykyiseen maailmantilanteeseen. K-Latauksen hintoja Peruslataus 0,25 €/kWh Suurteholataus 0,35 €/kWh Muilta osin latausmuotojen hinnat pysyvät ennallaan. Nyt käyttöön otettu latausähkön hintojen korotus ei vaikuta pikalataukseen, vaan sen hinta on jatkossakin 0,20 €/min. K-Latauksen pikalatauslaitteita päivitetään parhaillaan, jotta niissäkin voidaan siirtyä kWh-perusteiseen hinnoitteluun nykyisen minuuttiperusteisen sijaan. Päivitys valmistuu tulevan talven aikana. K-Latauksen hinnat näkyvät kunkin aseman lisäksi K-Lataus-sovelluksesta ja K-Latauksen kotisivuilta. ABC-lataushinta vaihtelee alueittain ABC-lataus on S-ryhmän alueosuuskauppojen yhteinen latausverkosto. Hinnoittelun perusteena on ollut ja on jatkossakin ladattu energia eli ladatut kilowattitunnit – olipa käytössä perus-, teho- ja suurteholatauspiste. ABC-latauksella ei ole kuukausimaksua. Ajantasaiset hinnat ovat näkyvillä ABC-mobiilissa, jonka kautta lataus maksetaan ja aloitetaan. ABC-latausverkostossa ei ole yhtä hintaa lataussähkölle, vaan kukin alueosuuskauppa hinnoittelee itsenäisesti lataushinnat. – Seuraamme sähkön markkinahintojen kehitystä aktiivisesti ja reagoimme tilanteeseen tarvittaessa. Mahdollisia hintamuutoksia emme lähde arvioimaan, ABC-latauksesta vastaava Olli Tervonen SOK:lta kertoo. Tehdäänpä pistokoe. Avasin kännykällä ABC-sovelluksen ja otin esimerkiksi Helsingin Malmin latauspaikan. Siellä tätä kirjoitettaessa (6.10.) lataus maksoi seuraavasti: CHAdeMO max 50 kW 0,27 €/kWh CCS max 80 kW 0,27 €/kWh Type 2 max 22 kW 0,20 €/kWh ABC-latausketjun käyttöön ottama ruuhkamaksu tuo sähköautojen ja lataushybridien latausarkeen uutta ajattelua ja käyttäjän kannalta haasteita valita itselle järkevin taktiikka lataussession ajoitukseen. Ruuhkamaksu on aikaperusteinen lisämaksu, joka voidaan lisätä latauksen hintaan tietyn ajan kuluttua latauksen aloituksesta. Taustaideana on nopeuttaa latauspaikkojen kiertoa ja siten kohentaa latauspalvelua. Ruuhkamaksu on käytössä valikoiduilla ABC-latausasemilla ja se aktivoituu 45, 60, 90 tai 120 minuutin kuluttua latauksen käynnistämisen jälkeen. Ruuhkamaksun perusteena käytettävä aika pysähtyy vasta kun latausliitin irrotetaan autosta. Latauksen lopettamisella esimerkiksi ABC-mobiili-sovelluksesta ei ole merkitystä ruuhkamaksun määräytymiseen. Ruuhkamaksun käyttöönotto ei muuta sitä, että autoon ladattu energia laskutetaan jatkossakin kilowattituntiperusteisesti. Sähköautojen latausteho laskee latauksen edetessä, jolloin latauksen loppusummakin kasvaa hitaammin latausajan venyessä. Ruuhkamaksu kannustaakin siirtämään auton ja vapauttamaan latauspisteen seuraavan sähköautoilijan käyttöön. Teksti: Marko Jokela Kuvituskuat: Moottorin arkisto, HOK-Elanto, K-Lataus a:1:{i:0;s:6:"120139";} Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 24.7.2024 Uutinen Käytettyjen autojen kauppa elpyy – sähkö- ja hybridiautojen kysyntä kasvussa 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Uutinen Suomen teiden heikko kunto vaarantaa liikenneturvallisuuden – moni väistelee päällystevaurioita pujottelemalla 21.7.2024 Autoilu Haamuautot haasteena – romutettavaksi tarkoitetut autot on kierrätettävä 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 17.7.2024 Autoilu Kysely: käytettyjen autojen suosio vahvassa kasvussa 16.7.2024 Autoilu Liikenteen teoriakokeiden vilpistelyä kitketään tallentavalla kameravalvonnalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan