13.4.2020

Saksassa tiukka linja pyöräilyrikkeisiin

Talvipyöräily_2019_AH

Pyöräilijälle rapsahtaa Saksassa liikennerikkeistä tuntuvat rangaistukset.

Saksassa pyöräilijä saa tuntuvat rapsut hölmöilystä. Saksassa on käytössä tiukka virhepistejärjestelmä. Virhepisteiden kertyminen voi tietää ajokortin hyllyttämistä.

Esimerkiksi liian suuri tilannenopeus ja jalankulkijoiden vaarantaminen tietää 30–35 euron seuraamusta ja yhtä virhepistettä. Jalkakäytävällä pyöräily tai sähköpotkulautailu tietää tilanteesta riippuen 15–30 euron sakkoa. Sama koskee sähköpotkulautoja.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Punaista päin ja pimeässä

Punaista päin pyöräily tai potkulautailu on tiukasti sanktioitua: siitä rapsahtaa pyöräilijälle maksettavaa 60–180 euroa ja yksi virhepiste.

Pimeässä valoitta pyöräily tuo puolestan maksettavaksi 20–35 euroa. Ja matkapuhelimen käyttö pyöräillessä (ilman hands free -laitetta) maksaa 55 euroa. Tasoristeyksen puomin kiertämisestä napsahtaa 350 euron sakko.

Uhkana kovat sakot

Hutikassa pyöräilyyn suhtaudutaan Saksassa tiukasti. Saksassa on käytäntönä, että jos veressä on 0,3 promillea alkoholia ja pyöräilee huomiotaherättävän epävarmasti, voi seurauksena olla rangaistusvaatimus. Kovassa humalassa (yli 1,6 promillea)) pyöräily vaarantaa ajokortin ja kortittoman ajokortin saanti viivästyy.

Jos Saksassa pyöräilee yli 1,6 promillen kännissä, saa kuukausitulosta riippuen todella kovat sakot, kolme virhepistettä ja ajokortti otetaan pois tai kortittoman ajokortin saanti voi lykkäytyä.

Ajokortin saadakseen yli 1,6 promillen kännissä ajanut pyöräilijä joutuu erittäin vaativaan psykologiseen ja lääketieteelliseen MPU-testiin (Medizinisch-Psychologisch Untersuchung).

MPU-testin valmennuskurssi voi maksaa yli 1 500 euroa. MPU-testin suorittajista yli kolmannes hylätään.

Teksti: Timo Turkula Kuva: Moottorin arkisto Lähde: Fahrrad-Bußgeldkatalog 

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat