25.3.2018

Valtio kannustaa polkemaan: pyöräilyn edistämiselle viisi miljoonaa euroa

Valaistu!-tempaus Turku pyöräily

Tavoitteena on lisätä kävelyä ja pyöräilyä vuoteen 2030 mennessä.

Liikenne- ja viestintäministeriön kävelyä ja pyöräilyä koskevan edistämisohjelman käynnistämiseksi on varattu viiden miljoonan euron rahoitus vuosille 2018–2019. Päätöksen taustalla on Kansallinen energia- ja ilmastostrategia eli tavoite lisätä kävelyä ja pyöräilyä vuoteen 2030 mennessä.

– Edistämisohjelman toimenpiteet tuottavat merkittäviä ilmasto- ja kansanterveysvaikutuksia. Kävelyn ja pyöräilyn lisääminen 20 prosentilla toisi noin neljän miljardin euron edestä terveyshyötyjä. Liikenteen päästöjä voidaan ohjelman toimenpiteillä vähentää 0,3 miljoonaa tonnia, liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner taustoittaa.

Toimenpiteinä on muuan muassa valtion ja kuntien yhteinen investointiohjelma kävelyn ja pyöräilyn edistämiseen: valtio kaksinkertaistaa kuntien pyöräbudjetit ja tähän varataan 30 miljoonaa euroa vuosittain.

Tavoitteena on, että kävelyn ja pyöräilyn matkamäärien kasvu korvaisi osittain lyhyitä automatkoja ja vähentäisi sitä kautta liikenteen kasvihuonekaasupäästöjä.

Edistämisohjelmassa on mukana myös sähköavusteistenpyörien hankintatuki, joka on herättänyt myös sen mielekkyyden arvostelua.

Ministeri Anne Berner toi alkuviikosta esiin linjauksen, jonka mukaan sähköpyörän ostaja saisi kiinteän 400 euron hankintatuen. Nyttemmin tukipainotus on ehkä muuttumassa. Ministeri eritteli asiaa Helsingin Sanomissa 23.3. seuraavasti:

”Lausuntokierroksen jälkeen on todennäköistä, että mallia on muutettava absoluuttisesta tuesta suhteelliseen prosenttitukeen, vaikka se olisi hallinnollisesti haasteellisempi – tukisi se markkinoita kuitenkin paremmin. Mallista on hyvä kokemuksia Norjasta ja Ruotsista.”

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pyöräliitto kiittelee

– Ensimmäistä kertaa valtion ohjelmassa pyöräilyn lisäämisestä puhutaan konkreettisesti ja mainitaan rahasummat, paljonko rahaa käytetään. Tämä on iso askel pyöräilyn edistämisessä, Pyöräliiton toiminnanjohtaja Otso Kivekäs sanoo.

Kivekäs on luottavainen sen suhteen, että sähköavusteiset pyörät voivat korvata monessa käytössä autoa.

– Suomi on muuta Eurooppaa jäljessä sähköpyörien käyttöönotossa, ja määräaikainen tuki auttaisi ottamaan tätä etumatkaa kiinni.

Syyt miksi pyöräily ei ole Suomessa yhtä suosittua kuin joissakin muissa Euroopan maissa ovat varmaan moninaiset, mutta yksi merkittävä haaste ovat vuodenajat – talvikuukausina pyöräily vaatii kunnon varusteita ja reipasta asennetta.

Teksti: Marko Jokela, kuva: Aake Kinnunen

Luetuimmat