4.2.2020

Talvi sähköpyörällä: kukas väistää ketäkin ja missä järjestyksessä?

pyöräilijöiden ajokäytös

Väistämissääntöjen tuntemus ja kohtelias käytös liikenteessä eivät ole itsestäänselvyys.

Työmatkaa polkien taittava havaitsee jo ensimmäisinä päivinä, etteivät väistämissääntöjen tuntemus ja kohtelias käytös ole itsestäänselvyys – ei pyöräilijöillä eikä autoilijoilla. Kummassakin ryhmässä on törppöjä liki jokaiseksi päiväksi ja jokaiselle työmatkalle.

Kaikilla olisi liikenteessä auvoisempaa, jos omista oikeuksista kiinnipitämisen sijaan oltaisiin tarvittaessa valmiita joustamaan. Ehdottomasti tärkeintä on huolehtia siitä, ettei kenellekään kanssaliikkujista aiheudu vaaratilanteita. Erehtyminen on inhimillistä, joten ongelmilta ei voi koskaan liikenteessä täysin välttyä, mutta jo väistämissääntöjen kertaamisella päästäisiin pitkälle.

Talvipyöräily_2019_AH

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kaikkien vastuulla

Väistämissääntöjen hallitseminen ja niiden kertaaminen on sekä autoilijoiden että pyöräilijöiden vastuulla. Jos autoilijalla on väistämismerkki (kärkikolmio tai stop-merkki) ennen tien ylittävää pyörätien jatketta, pitää autoilijan väistää – myös risteävän ajoradan jälkeisellä pyörätien jatkeella. Jos taas autoilijalle ei ole väistämismerkkiä, väistää pyöräilijä.

Ja sitten tulee se sääntö, joka oman pyöräilykokemuksen mukaan aiheuttaa jatkuvasti jopa hengenvaarallisia tilanteita. Kääntyvä autoilija väistää aina risteävää tietä ylittävää pyöräilijää – siitä riippumatta, lähestyykö pyöräilijä edestä vai takaa.

Autoliiton Ajokoulun video kertoo tiiviisti ja havainnollisesti kevyen liikenteen väistämissäännöistä.

Pyöräilijän on myös tärkeä muistaa, että ajoradalla ajavaa pyöräilijää koskevat samat väistämissäännöt kuin autoilijaakin. Autoilijan on aina väistettävä muuta liikennettä, jos hän on tulossa tielle pihakadulta, kävelykadulta, pihasta, pysäköintipaikalta, huoltoasemalta tai muulta vastaavalta alueelta taikka polulta, tilustieltä tai muulta vähäiseltä tieltä.

Samat velvoitteet koskevat myös pyöräilijää.

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen muistuttaa, että mahdollisesta etuajo-oikeudesta huolimatta autoilijan on noudatettava aina erityistä varovaisuutta, sillä pyöräilijä ei välttämättä tiedä väistämissääntöjä.

– Jokainen autoilija on opiskellut liikennesäännöt ajokorttia hankkiessaan, mutta pyöräilijä ei välttämättä ole perehtynyt niihin ollenkaan.

talvi sähköpyörällä helkama lumi

Vältä hetken mielijohteita

Pyöräilijöiltä Vesalainen puolestaan peräänkuuluttaa toiminnan ennalta-arvattavuutta.

– Valitettavan usein näkee pyöräilijän vaihtavan pyörätieltä ajoradalle tai ajoradalta pyörätielle kovalla vauhdilla, hetken mielijohteesta. Osa pyöräilijöistä tuntuu ajattelevan, että sopivan ajolinjan tai tienylityskohdan voi valita sen mukaan, mikä omaa etenemistä parhaiten juuri siinä hetkessä sattuu hyödyttämään. Tällainen hetken mielijohteesta tapahtuva, ennalta-arvaamaton, poukkoilu on omiaan aiheuttamaan virhearvioita, tulkintavirheitä ja niiden myötä vaaratilanteita.

Liikenneympyrät hankalia

Moni pyöräilijä on varuillaan liikenneympyröissä, joissa sattuu tämän tästä läheltä piti -tilanteita. Ne johtuvat pitkälti siitä, että kaikki autoilijat eivät miellä, että liikenneympyrästä poistuminen on kääntymistä ja silloin auton on väistettävä pyöräilijää. Osa autoilijoista ei liikenneympyrään tullessaan noteeraa pyörätien jatkeelle tulevaa pyöräilijää, vaikka ympyrään tuleville moottoriajoneuvoille on aina kolmio ennen suojatietä/pyörätien jatketta.

Yksi haaste on oikealta lähestyvä pyöräilijä, joka voi jäädä tiiviisti vasemmalta tulevaa liikennettä tarkkailevalta autoilijalta havaitsematta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kolmen kuukauden koeajo

Talvi sähköpyörällä -juttusarja ilmestyy Moottorin netissä viikoittain. Juttusarjan aikana käydään lävitse talvisen työmatkapyöräilyn iloja ja haasteita sähköavusteisen pyöräilyn näkökulmasta.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Antti Hentinen, Jari Saarentaus Lähde: Autoliitto, Liikenneturva, Finlex.fi

Luetuimmat