4.2.2020 Liikenne Talvi sähköpyörällä: kukas väistää ketäkin ja missä järjestyksessä? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Väistämissääntöjen tuntemus ja kohtelias käytös liikenteessä eivät ole itsestäänselvyys. Työmatkaa polkien taittava havaitsee jo ensimmäisinä päivinä, etteivät väistämissääntöjen tuntemus ja kohtelias käytös ole itsestäänselvyys – ei pyöräilijöillä eikä autoilijoilla. Kummassakin ryhmässä on törppöjä liki jokaiseksi päiväksi ja jokaiselle työmatkalle. Kaikilla olisi liikenteessä auvoisempaa, jos omista oikeuksista kiinnipitämisen sijaan oltaisiin tarvittaessa valmiita joustamaan. Ehdottomasti tärkeintä on huolehtia siitä, ettei kenellekään kanssaliikkujista aiheudu vaaratilanteita. Erehtyminen on inhimillistä, joten ongelmilta ei voi koskaan liikenteessä täysin välttyä, mutta jo väistämissääntöjen kertaamisella päästäisiin pitkälle. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kaikkien vastuulla Väistämissääntöjen hallitseminen ja niiden kertaaminen on sekä autoilijoiden että pyöräilijöiden vastuulla. Jos autoilijalla on väistämismerkki (kärkikolmio tai stop-merkki) ennen tien ylittävää pyörätien jatketta, pitää autoilijan väistää – myös risteävän ajoradan jälkeisellä pyörätien jatkeella. Jos taas autoilijalle ei ole väistämismerkkiä, väistää pyöräilijä. Ja sitten tulee se sääntö, joka oman pyöräilykokemuksen mukaan aiheuttaa jatkuvasti jopa hengenvaarallisia tilanteita. Kääntyvä autoilija väistää aina risteävää tietä ylittävää pyöräilijää – siitä riippumatta, lähestyykö pyöräilijä edestä vai takaa. Autoliiton Ajokoulun video kertoo tiiviisti ja havainnollisesti kevyen liikenteen väistämissäännöistä. Pyöräilijän on myös tärkeä muistaa, että ajoradalla ajavaa pyöräilijää koskevat samat väistämissäännöt kuin autoilijaakin. Autoilijan on aina väistettävä muuta liikennettä, jos hän on tulossa tielle pihakadulta, kävelykadulta, pihasta, pysäköintipaikalta, huoltoasemalta tai muulta vastaavalta alueelta taikka polulta, tilustieltä tai muulta vähäiseltä tieltä. Samat velvoitteet koskevat myös pyöräilijää. Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen muistuttaa, että mahdollisesta etuajo-oikeudesta huolimatta autoilijan on noudatettava aina erityistä varovaisuutta, sillä pyöräilijä ei välttämättä tiedä väistämissääntöjä. – Jokainen autoilija on opiskellut liikennesäännöt ajokorttia hankkiessaan, mutta pyöräilijä ei välttämättä ole perehtynyt niihin ollenkaan. Vältä hetken mielijohteita Pyöräilijöiltä Vesalainen puolestaan peräänkuuluttaa toiminnan ennalta-arvattavuutta. – Valitettavan usein näkee pyöräilijän vaihtavan pyörätieltä ajoradalle tai ajoradalta pyörätielle kovalla vauhdilla, hetken mielijohteesta. Osa pyöräilijöistä tuntuu ajattelevan, että sopivan ajolinjan tai tienylityskohdan voi valita sen mukaan, mikä omaa etenemistä parhaiten juuri siinä hetkessä sattuu hyödyttämään. Tällainen hetken mielijohteesta tapahtuva, ennalta-arvaamaton, poukkoilu on omiaan aiheuttamaan virhearvioita, tulkintavirheitä ja niiden myötä vaaratilanteita. Liikenneympyrät hankalia Moni pyöräilijä on varuillaan liikenneympyröissä, joissa sattuu tämän tästä läheltä piti -tilanteita. Ne johtuvat pitkälti siitä, että kaikki autoilijat eivät miellä, että liikenneympyrästä poistuminen on kääntymistä ja silloin auton on väistettävä pyöräilijää. Osa autoilijoista ei liikenneympyrään tullessaan noteeraa pyörätien jatkeelle tulevaa pyöräilijää, vaikka ympyrään tuleville moottoriajoneuvoille on aina kolmio ennen suojatietä/pyörätien jatketta. Yksi haaste on oikealta lähestyvä pyöräilijä, joka voi jäädä tiiviisti vasemmalta tulevaa liikennettä tarkkailevalta autoilijalta havaitsematta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kolmen kuukauden koeajo Talvi sähköpyörällä -juttusarja ilmestyy Moottorin netissä viikoittain. Juttusarjan aikana käydään lävitse talvisen työmatkapyöräilyn iloja ja haasteita sähköavusteisen pyöräilyn näkökulmasta. Lue lisää: Talvi sähköpyörällä: kolmen tonnin työmatkaratsu Talvi sähköpyörällä: nastarenkaat alle! Talvi sähköpyörällä: pirullisten työmaiden ahdistamana Talvi sähköpyörällä: riittävästi vaihteita Talvi sähköpyörällä: pirullisia koomakävelijöitä ja roisia huumoria Talvi sähköpyörällä: näy, älä riskeeraa henkeäsi! Talvi sähköpyörällä: montako nastaa on riittävästi? Talvi sähköpyörällä: ihan parasta kehnoissa oloissa Talvi sähköpyörällä: näkymällä autat autoilijaa Talvi sähköpyörällä: sateen piiskausta Talvi sähköpyörällä: ja valkeus tuli! Teksti: Marko Jokela Kuvat: Antti Hentinen, Jari Saarentaus Lähde: Autoliitto, Liikenneturva, Finlex.fi Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 14.4.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tunturi e-Max EB-F600 – läskipyörien aatelistoa 5.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä soveltuu erinomaisesti työmutkapyöräilyyn 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Ensityypit on aina ne maittavimmat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?