4.2.2020 Liikenne Talvi sähköpyörällä: kukas väistää ketäkin ja missä järjestyksessä? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Väistämissääntöjen tuntemus ja kohtelias käytös liikenteessä eivät ole itsestäänselvyys. Työmatkaa polkien taittava havaitsee jo ensimmäisinä päivinä, etteivät väistämissääntöjen tuntemus ja kohtelias käytös ole itsestäänselvyys – ei pyöräilijöillä eikä autoilijoilla. Kummassakin ryhmässä on törppöjä liki jokaiseksi päiväksi ja jokaiselle työmatkalle. Kaikilla olisi liikenteessä auvoisempaa, jos omista oikeuksista kiinnipitämisen sijaan oltaisiin tarvittaessa valmiita joustamaan. Ehdottomasti tärkeintä on huolehtia siitä, ettei kenellekään kanssaliikkujista aiheudu vaaratilanteita. Erehtyminen on inhimillistä, joten ongelmilta ei voi koskaan liikenteessä täysin välttyä, mutta jo väistämissääntöjen kertaamisella päästäisiin pitkälle. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kaikkien vastuulla Väistämissääntöjen hallitseminen ja niiden kertaaminen on sekä autoilijoiden että pyöräilijöiden vastuulla. Jos autoilijalla on väistämismerkki (kärkikolmio tai stop-merkki) ennen tien ylittävää pyörätien jatketta, pitää autoilijan väistää – myös risteävän ajoradan jälkeisellä pyörätien jatkeella. Jos taas autoilijalle ei ole väistämismerkkiä, väistää pyöräilijä. Ja sitten tulee se sääntö, joka oman pyöräilykokemuksen mukaan aiheuttaa jatkuvasti jopa hengenvaarallisia tilanteita. Kääntyvä autoilija väistää aina risteävää tietä ylittävää pyöräilijää – siitä riippumatta, lähestyykö pyöräilijä edestä vai takaa. Autoliiton Ajokoulun video kertoo tiiviisti ja havainnollisesti kevyen liikenteen väistämissäännöistä. Pyöräilijän on myös tärkeä muistaa, että ajoradalla ajavaa pyöräilijää koskevat samat väistämissäännöt kuin autoilijaakin. Autoilijan on aina väistettävä muuta liikennettä, jos hän on tulossa tielle pihakadulta, kävelykadulta, pihasta, pysäköintipaikalta, huoltoasemalta tai muulta vastaavalta alueelta taikka polulta, tilustieltä tai muulta vähäiseltä tieltä. Samat velvoitteet koskevat myös pyöräilijää. Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen muistuttaa, että mahdollisesta etuajo-oikeudesta huolimatta autoilijan on noudatettava aina erityistä varovaisuutta, sillä pyöräilijä ei välttämättä tiedä väistämissääntöjä. – Jokainen autoilija on opiskellut liikennesäännöt ajokorttia hankkiessaan, mutta pyöräilijä ei välttämättä ole perehtynyt niihin ollenkaan. Vältä hetken mielijohteita Pyöräilijöiltä Vesalainen puolestaan peräänkuuluttaa toiminnan ennalta-arvattavuutta. – Valitettavan usein näkee pyöräilijän vaihtavan pyörätieltä ajoradalle tai ajoradalta pyörätielle kovalla vauhdilla, hetken mielijohteesta. Osa pyöräilijöistä tuntuu ajattelevan, että sopivan ajolinjan tai tienylityskohdan voi valita sen mukaan, mikä omaa etenemistä parhaiten juuri siinä hetkessä sattuu hyödyttämään. Tällainen hetken mielijohteesta tapahtuva, ennalta-arvaamaton, poukkoilu on omiaan aiheuttamaan virhearvioita, tulkintavirheitä ja niiden myötä vaaratilanteita. Liikenneympyrät hankalia Moni pyöräilijä on varuillaan liikenneympyröissä, joissa sattuu tämän tästä läheltä piti -tilanteita. Ne johtuvat pitkälti siitä, että kaikki autoilijat eivät miellä, että liikenneympyrästä poistuminen on kääntymistä ja silloin auton on väistettävä pyöräilijää. Osa autoilijoista ei liikenneympyrään tullessaan noteeraa pyörätien jatkeelle tulevaa pyöräilijää, vaikka ympyrään tuleville moottoriajoneuvoille on aina kolmio ennen suojatietä/pyörätien jatketta. Yksi haaste on oikealta lähestyvä pyöräilijä, joka voi jäädä tiiviisti vasemmalta tulevaa liikennettä tarkkailevalta autoilijalta havaitsematta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kolmen kuukauden koeajo Talvi sähköpyörällä -juttusarja ilmestyy Moottorin netissä viikoittain. Juttusarjan aikana käydään lävitse talvisen työmatkapyöräilyn iloja ja haasteita sähköavusteisen pyöräilyn näkökulmasta. Lue lisää: Talvi sähköpyörällä: kolmen tonnin työmatkaratsu Talvi sähköpyörällä: nastarenkaat alle! Talvi sähköpyörällä: pirullisten työmaiden ahdistamana Talvi sähköpyörällä: riittävästi vaihteita Talvi sähköpyörällä: pirullisia koomakävelijöitä ja roisia huumoria Talvi sähköpyörällä: näy, älä riskeeraa henkeäsi! Talvi sähköpyörällä: montako nastaa on riittävästi? Talvi sähköpyörällä: ihan parasta kehnoissa oloissa Talvi sähköpyörällä: näkymällä autat autoilijaa Talvi sähköpyörällä: sateen piiskausta Talvi sähköpyörällä: ja valkeus tuli! Teksti: Marko Jokela Kuvat: Antti Hentinen, Jari Saarentaus Lähde: Autoliitto, Liikenneturva, Finlex.fi Lue lisää Kaikki artikkelit 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 12.7.2024 Päivän kuva Päivän kuva: hiljentyminen nelostien bussionnettomuuspaikoilla 7.7.2024 Uutinen Suomalaisilla on haasteita tiettyjen liikennemerkkien tulkitsemisessa – tunnistatko nämä liikennemerkit? 7.7.2024 Käyttötesti Sähköpyörän käyttötestin loppuraportti: Canyon Grizl:On -pyörällä ajamista ei haluaisi lopettaa! 5.7.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Centurion Image E – retromeininkiä kaupunkifiilistelyyn 5.7.2024 Liikenne Autoliitto nopeusrajoitusten alentamisesta: koetaanko liikenneympäristöä vastaaviksi? 4.7.2024 Sähköpyörät Sähköpyörä: Milloin tarvitaan liikennevakuutus? 25.6.2024 Uutinen Tienpiennarten niittotyöt parantavat liikenneturvallisuutta – ehkäisevät myös vieraslajien leviämistä 18.6.2024 Autoilu Yksi vuoden ruuhkaisimmista päivistä liikenteessä on pian – näillä vinkeillä juhannuksena liikkeelle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan