9.10.2018 Liikenne Talvi tulee – näin esilämmität autosi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Auton polttomoottorin ja matkustamon sisätilojen lämmittäminen etukäteen on järkevää, kun ulkolämpötila laskee nollan alapuolelle. Ja se tuo myös matkustusmukavuutta. Auton polttomoottorin lämmittäminen etukäteen on järkevää, kun ulkolämpötila laskee nollan alapuolelle. Ratkaisuja ovat verkkovirralla toimivat lohkolämmitin, letkulämmitin tai nykyautoissa yleinen öljypohjan säteilylämmitin. Nykyään autoissa on paljon myös polttoainekäyttöisiä lisälämmittimiä, joiden käyttö ei ole sidottu verkkovirtaan. Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen muistuttaa esilämmittämisen monista eduista. – Auton esilämmitys on tärkeä asia sekä turvallisuuden että ajomukavuuden näkökulmista. Esilämmitys säästää myös auton moottoria ja vähentää kulutusta sekä päästöjä, Vesalainen kiteyttää. – Ja mikä on pakkasaamuna mukavampaa, kuin käydä lämpimään autoon, jonka ikkunat eivät ole huurussa tai jäässä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kylmä kangistaa – ja kuluttaa Kylmänä käynnistetty moottori on polttoainesyöppö. Kylmän moottorin käynnistäminen esimerkiksi –15 asteen pakkasessa kuluttaa moottoria monen sadan kilometrin ajoa vastaavan määrän. VTT:n tekemien tutkimusten mukaan nykymoottorien lämmittäminen kannattaa aloittaa energiatehokkuuden näkökulmasta katsottuna ilman lämpötilan painuessa nollan alapuolelle. Ajasta oikein sähkökäyttöinen esilämmitin Suositellut lämmitysajat sähkökäyttöisellä esilämmittimellä ovat: 0,5h–1h, ilman lämpötilan ollessa 0˚C–(-5˚C) 1h–2h, ilman lämpötilan ollessa -5˚C–(-10˚C) 2h–3h, ilman lämpötilan ollessa alle -10˚C Suositeltavaan lämmitysaikaan vaikuttaa sähkökäyttöisen lämmittimen tyyppi. Mikäli kyseessä on jäähdytinnestettä suoraan lämmittävä lohko- tai letkulämmitin, valitaan aikaikkunan lyhyempi lämmitysaika. Käytettäessä moottorilohkoa tai öljypohjaa lämmittävää säteilylämmitintä, valitaan annetun aikaikkunan pidempi lämmitysaika. Ratkaisuna polttoainetoiminen lämmitin Polttoainetoimisella lisälämmittimellä lämmitettäessä suositellut lämmitysajat ovat: 10–15 minuuttia, ilman lämpötilan ollessa 0˚C–(-5˚C) 15–20 minuuttia, ilman lämpötilan ollessa -5˚C–(-10˚C) 20–30 minuuttia, ilman lämpötilan ollessa alle -10˚C Käytettävään lämmitysaikaan vaikuttavat lämmittimen teho ja auton moottorin sekä sisätilojen koko. Omaan autoon soveltuva lämmitysaika kannattaa hakea kokeillen annettujen aikaikkunoiden sisältä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Esilämmitys tuo mukavuutta Vesalainen painottaa, että energiatehokkuus-näkökulman lisäksi lämmittämistä voi pohtia myös turvallisuuden ja mukavuuden kannalta. Hän kertoo jo nyt esilämmittävän omaa autoaan aamuisin polttoainetoimisen lisälämmittimen avulla, vaikka pakkasöitä on ollut Etelä-Suomessa vasta muutamia. – Jo vartin esilämmitysajan jälkeen auton ikkunat ovat kuivat – toisin kuin niissä naapurien autoissa, jotka eivät ole vielä esilämmitystä aloittaneet. Vesalaisesta on tärkeä turvallisuustekijä, että saa lähteä aamuhämärissä vilkkaaseen työmatkaliikenteeseen huurteettomin ikkunoin. – Tästä turvallisuudesta olen myös valmis maksamaan polttoainetoimisen lisälämmittimen vievän polttoaineen verran. Toinen vaihtoehto olisi puhdistaa auton ikkunat kumilastalla kasteesta ja huurusta. Näin toimien ikkunat huurtuvat usein kuitenkin hetkellisesti uudelleen autoon sisälle mentäessä – toisin kuin esilämmitystä käytettäessä. – Onhan se paljon mukavampaakin nousta lämpimään autoon, kuin alkaa kaapia huuruisia ikkunoita koleana syysaamuna tai kirpeänä pakkasaamuna, Vesalainen vinkkaa. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen 21.3.2024 Uutinen Lentovuosi 2023: Kaupallisen lentoliikenteen historian toiseksi turvallisin vuosi – kukaan ei kuollut suihkukoneessa! 20.3.2024 Uutinen Suomalaiset: teiden kunto paremmaksi, alkolukko käyttöön 17.3.2024 Uutinen Helsinki-Vantaa Euroopan paras kokoluokassaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku