22.11.2018 Liikenne Tätä tarkoittaa suomalainen green deal – liikenteen vapaaehtoiset päästötalkoot käyntiin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoala ja valtiovalta tekivät ilmastosopimuksen liikenteen päästöjen vähentämiseksi. Tavoitteena neljän prosentin päästövähennys. Autoala, liikenne- ja viestintäministeriö sekä ympäristöministeriö ovat tehneet kansallisen vapaaehtoisen ilmastosopimuksen, jonka avulla yritetään vähentää liikenteen hiilidioksidipäästöjä. Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner muistutti sopimuksen julkistuksen yhteydessä, että viidennes kasvihuonepäästöistä aiheutuu liikenteestä, joka on perussyy sille, miksi autoala ja valtio tarvitsevat yhteisiä ja konkreettisia ilmastotavoitteita. Liikenteen päästöistä puhuttaessa on hyvä muistaa, että henkilöautoilun tuottama osuus kaikista kasvihuonepäästöistä on hieman yli kymmenesosa. Berner muistuttaa, että Suomi on Pariisin ilmastosopimuksessa sitoutunut siihen, että kasvihuonepäästöt vähenevät vuoteen 2030 mennessä puoleen vuoden 2005 tasosta. – Tässä työssä liikenteellä on sijansa, arviolta kaksi kolmasosa tavoitteesta voidaan saavuttaa autoihin ja niiden käyttövoimiin vaikuttamalla. Yhteinen tehtävämme on muuttaa autokantaa nolla- ja vähäpäästöiseksi, Berner linjasi Green deal -sopimuksen julkistustilaisuudessa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Keinoja pyrkimyksessä päästöttömyyteen Liikenne- ja viestintäministeriö asetti työryhmän ajalle 12.4.–12.12.2018 selvittämään ja arvioimaan keinoja, joilla liikenteen kasvihuonekaasupäästöt voidaan poistaa vuoteen 2045 mennessä. Oheisen linkin takaa löytyy työryhmän väliraportti, jossa kuvataan kolme vaihtoehtoista skenaariota liikenteen päästöjen poistamiseksi. Liikenteen ilmastopolitiikan työryhmän väliraportti – Hiiletön liikenne 2045 – polkuja päästöttömään tulevaisuuteen. Rasitteena iäkäs autokanta Autoala ja ministeri Berner ovat huolissaan Suomen iäkkäästä autokannasta. Se on Euroopan maista vanhimmasta päästä. – Meillä autot ovat vanhoja, ja autokannan ikääntyminen näyttää vain jatkuvan. Autokannan nuorentumiseen tarvittaisiin noin 150 000 uuden auton vuotuista myyntiä eikä tähän ole ylletty. Saman ongelman nostaa esiin myös Autotuojat ja -teollisuus ry:n hallituksen puheenjohtaja Rami Kittilä. – Ilman autokannan uusiutumisen nopeuttamista ei päästötavoitteisiin ylletä. Hankinnan verotuksesta käytön verotukseen Kittilän mukaan nyt tehty Green deal -sopimus tukee autoalan omaa autokannan uudistamiseen tähtäävää ilmastostrategiaa, jonka kärkitoimia ovat autoilun verorakenteen uudistaminen sekä sähkö- ja kaasuautojen hankintakannusteiden edistäminen. Kittilä tuo esiin myös sen alan hartaan toiveen, että autoilun verotuksen painopistettä tulisi muuttaa hankinnan verotuksesta käytön verotukseen. Kittilä tuo painokkaasti esiin myös sen, että valtiovallan ohjaamien päästövähennystoimien tulee olla tekniikkaneutraaleja ja oikeudenmukaisia. Käytännössä tämä tarkoittaa, että kaikkia vaihtoehtoisia käyttövoimia tulee tukea, muttei toistensa kustannuksella. Ja jo aiemmin hyväksi koetut keinot autokannan nuorentamiseksi tulisi ottaa käyttöön. – Romutuskampanjan tapaisia kannustimia tulisi jatkaa, Kittilä linjaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Muovikasseista se alkoi Autoalalle nyt saavutettu Green deal -sopimus on luonteeltaan kestävän kehityksen yhteiskuntasitoumus. Siihen voivat osallistua yksittäiset autoliikkeet ja leasingyhtiöt. Alan yritykset voivat muun muassa jakaa kuluttajille ja yritysasiakkaille informaatiota vähäpäästöisistä ajoneuvoista, korkeaseosbiopolttoaineista ja muista vaihtoehtoisista käyttövoimista sekä vaihtoehtoisten käyttövoimien jakeluinfrasta, sähköautojen latausverkostosta ja latauspaikkojen kiinteistökohtaisista toteutusvaihtoehdoista. Haasteellinen sopimus – Sopimus on haasteellinen, olemmehan me alana sitoutuneet vaikuttamaan kuluttajien päätöksiin. Autoalan Keskusliitto ry:n hallituksen puheenjohtaja Heikki Häggkvist linjaa. – Valmiutta kentällä täytyy nostaa. Se tarkoittaa muun muassa automyyjien koulutukseen satsaamista, Häggkvist arvioi. Yksi käytännön keino lisätä tietoisuutta päästöistä on sisällyttää auton hiilidioksiditasetta koskeva laskelma osaksi autosta tehtävää tarjousta. Autoalaa ja liikennettä koskeva sopimus ei ole ainoa lajissaan, sillä Suomessa neuvotellaan parhaillaan monelle eri alalle kestävää kehitystä ja valtakunnallisia ja monikansallisia ympäristötavoitteita edistävää Green deal -sopimusta. Muovikassisopimus oli lajissaan ensimmäinen. Se tehtiin vuonna 2016 ja on jo nyt vähentänyt merkittävästi muovikassien käyttöä. Neljän prosentin tähden Autoalan, liikenne- ja viestintäministeriön sekä ympäristöministeriön tekemä sopimus sisältää neljä erilaista tavoitetta. Päätavoite on vähentää ensirekisteröityjen henkilö- ja pakettiautojen keskimääräisiä hiilidioksidipäästöjä vähintään neljä prosenttia vuodessa. Sopimuksen tarkoituksena on myös edistää muiden vaihtoehtoisia käyttövoimia hyödyntävien autojen yleistymistä siten, että niiden osuus ensirekisteröinneistä kasvaa yhteensä vähintään 25 prosenttiin vuoden 2025 loppuun mennessä. Tavoitteena on alentaa autokannan keski-ikää ja henkilöautojen keskimääräistä romutusikää 1,5 prosenttia vuodessa ja lisätä korkeille biopolttoaineosuuksille soveltuvien autojen osuutta erityisesti raskaassa kalustossa. Teksti ja kuvat: Marko Jokela Lähteet: Liikenne- ja viestintäministeriö, ympäristöministeriö, Autotuojat ja -teollisuus ry, Autoalan Keskusliitto ry Lue myös: Hallituksen esitys: lisää biopolttoaineita liikenteeseen 2020-luvulla Suomalaiset tietävät ilmastonmuutoksesta mielestään liian vähän – vaikutuksiin ei uskota Lue lisää Kaikki artikkelit 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen 21.3.2024 Uutinen Lentovuosi 2023: Kaupallisen lentoliikenteen historian toiseksi turvallisin vuosi – kukaan ei kuollut suihkukoneessa! 20.3.2024 Uutinen Suomalaiset: teiden kunto paremmaksi, alkolukko käyttöön 17.3.2024 Uutinen Helsinki-Vantaa Euroopan paras kokoluokassaan 16.3.2024 Autoilu Tavoitteena 4 000 tiekilometrin päällystys vuonna 2024 – samaan yllettiin viimeksi vuonna 2020 15.3.2024 Liikenne Lähitaksi: kuluttajille keskiössä turvallisuus ja selkeä hinnoittelu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Autoilu Helsingin kaupunki harkitsee bensa- ja dieselautojen käytön kieltämistä 10 vuoden päästä – ”Miten ratkaisut vaikuttaisivat sinun arkeesi?” 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta