20.10.2017 Liikenne Vauvapyöräily lisää kevyen liikenteen riskejä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Äidin ohjaustangolla pyöräilevä vauva on Suomessa harvinainen näky. Ohjaustankoon kiinnitetty kaukalo on kuitenkin sallittu väline myös meillä. Pyöräilyn lisääntyminen tuo liikenteeseen myös uudenlaisia käyttäjäryhmiä. Pyöräilyn suurmaassa Hollannissa, katukuvassa liikkuu monenlaisia kuljettimia. Suomalaissilmien katse kiinnittyi varsinkin pyörän ohjaustankoon kiinnitettyyn vauvankuljetuskoppaan.Vauvan kuljettaminen ohjaustangolle kiinnitetyssä kaukalossa on sallittua. Mutta onko se turvallista?Liikenneturvan yhteyspäällikkö Leena Piippa asuu Jyväskylässä, missä pyöräily on kasvattanut selvästi suosiotaan ja liikenteessä näkyy runsaasti esimerkiksi erilaisia laatikkopyöriä.– Tällaisia kaukaloita ei Suomessa vielä juuri näe, mutta kyllä se ihan laillinen on, Piippa toteaa.– Mieluiten näkisin, että pieniä lapsia kuljetetaan istuimessa kuljettajan takana, eikä kuljettajan ja ohjaustangon välissä. Jos lapsia on useita, perässä vedettävää vaunuakin voi harkita. Sinne mahtuu jo useampi lapsi tai tarvittaessa vähän tavaraakin. Jyväskylässä ovat yleistyneet tavarankuljetukseen tarkoitetut laatikkopyörät, joilla moni kuljettaa myös lapsia päivähoitoon tai kotiin, Piippa kertoo.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKykeneekö vauva istumaan?Hollannin ympäristöministeriön virkamies Myrthe Ronteltap kuljettaa kahdeksan kuukauden ikäistä vauvaansa kuljettajan eteen, ohjaustangon taakse kiinnitetyssä kaukalossa. Piipan mukaan tällaiset istuimet on hyväksytty noin 9–15 kilon painoisten lasten kuljettamiseen.– Pitäisin tärkeänä, että lapsi ainakin kykenee istumaan tuetta ennen kuin häntä kuljetetaan tällaisessa istuimessa, Piippa arvioi.– Pyöräilyn lisääntyminen on ehdottoman kannatettavaa, mutta taakan vaikutus ajamiseen pitää ottaa huomioon ennen liikkeelle lähtöä.Vauvan kanssa pitää opetella ajamaanKuljetuskaukalon kiinnittäminen ohjaustankoon vaatii, että pyörän ajoasento varsin pysty ja tilaa pitää olla reilusti ohjaustangon ja satulan välissä. Vaikka kaukalo saataisiin kiinnitettyä pyörään, kannattaa liikkeelle lähdössä olla varovainen. Taakka ohjaustangolla vaikuttaa pyörän ohjattavuuteen.– Kun istuin on kiinnitetty, kannattaisi siihen sijoittaa ensin vaikka joku paino ja harjoitella ajamista turvallisessa paikassa. Taakan kanssa ajaminen vaatii opettelua, onpa taakka sitten pyörän etuosassa, kuljettajan selän takana tai peräkärryssä.Ennen lapsen kyytiin ottamista on varmistettava, että istuin, kaukalo tai peräkärry on varmasti oikein kiinnitetty. Lapsi on asetettava paikalleen niin, että kädet ja jalat ovat varmasti turvallisesti. Lisäksi pitää varmistua, etteivät mitkään vaatteiden nyörit pääse tarttumaan kiinni pyörään.– Olipa kyydissä lapsi tai tavaraa, pitää se huomioida ajotavassa. Australiassa on tutkittu lasta kuljettavien pyöräilijöiden käytöstä ja siellä havaittiin, että lasta kyyditsevät pyöräilijät valitsivat ajoreittinsä eri tavoin, kuin yksinään pyöräilevät, Piippa kertoo.– Ehdottomasti suosittelen, että meilläkin kiinnitettäisiin erityistä huomiota ajoreitin valintaan, jos kyydissä on lapsi. Reunakiveen osuessaan peräkärrykin voi helposti kallistua ja jopa kaatua. Lisäksi ajonopeus pitää sovittaa sellaiseksi, että yllättävissäkin tilanteissa pystyy toimimaan.Teksti ja kuvat: Eila Parviainen Lue lisää Kaikki artikkelit 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 1.7.2025 Testit Video: Autoliitto testasi – näin vaikeaa on pelastautua uppoavasta autosta 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”