16.3.2024

Finncanopus aloitti Naantalin liikenteessä – olimme mukana neitsytmatkalla

Esittelimme marraskuussa 2023 Naantali-Kapellskär -linjalla aloittaneen Finnsirius-aluksen. Nyt liikenteen aloitti sen sisaralus Finncanopus, joka on myös saanut nimensä yötaivaan kirkkaan tähden mukaan.

Uudet alukset ovat herättäneet kiinnostusta laivamatkustajien keskuudessa. Kun lähdimme Finncanopuksen neitsytmatkalle helmikuun lopussa, terminaalissa odotteli malttamaton joukko laivasta kiinnostuneita matkustajia. Mukana oli myös Ahvenanmaalle suuntaavia kokousvieraita, uudet alukset kun tuovat uusia mahdollisuuksia hyödyntää laivareittiä kokousmatkailuun.

Ahvenanmaan merkitys on kasvanut uusien laivojen myötä myös lomamatkaa suunnittelevien keskuudessa. Alukset ovat Långnäsissä sopivasti päiväsaikaan, ja tarjoavat houkuttelevan vaihtoehdon jäädä päiväksi tai kahdeksi Ahvenanmaalle kokemaan saaristomaakunnan elämyksiä.

Långnäsistä Maarianhaminaan on vain puolen tunnin ajomatka eli 28 kilometriä. Matkan voi taittaa omalla autolla tai vuorobussilla.

Ålandstrafikenin bussilinja 5 pysähtyy Finnlinesin terminaalin kohdalla Långäsin satamassa maanantaista perjantaihin klo 15.50 ja 17.45 sekä sunnuntaisin klo 16.35.

Kahden samanlaisen aluksen liikennöiminen samalla reitillä mahdollistaa myös picnic-risteilyt: kummallakin aluksella on tarjottavanaan samanlaiset palvelut ja tunnelma. Kun Finncanopus pysähtyi paluumatkallaan Kapellskäristä Långnäsiin, terminaalissa odotti iso joukko picnic-matkustajia, innostuneina tutustumaan uuteen laivaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tuoksuja ja äänimaisemaa

Laivaravintoloiden annoksia kokeilimme jo edellisessä Finnsiriuksen jutussa. Kala on kuningas myös Finncanopuksen keittiössä. Kalaa on tarjolla niin Micke´s Wine & Dinessä, Cargo Buffetissa kuin Stellar Loungessakin, joissa pöydille katetaan monenlaisia kalaherkkuja aamiaisesta päivälliseen.

Micke´sissä pääsimme maistamaan kevään houkuttelevaa menua: alkuruoaksi graavisiikaa saaristoleivällä, pääruokana kuhaa ja fenkolia voikastikkeessa sekä jälkiruoaksi mustikkatiramisu.

Laivakeittiöiden tuoksut tuntuvat leviävän myös muualle laivan tiloihin – ruokahalun herättäjinä.

Laivamatkustajia hemmotellaan, komeiden saaristomaisemien ohella, luonnon omalla äänimaisemalla, missä kuullaan reitin varrelta nauhoitettuja luontoääniä. Merituuli, aaltojen loiskeet ja vaikkapa lintujen äänet vievät ajatukset juuri ohitettavan saaren rantaan.

Laivan eri alueilla kantautuvat myös monenlaiset soitinten äänet: esimerkiksi kylpylässä soi herkkä nokkahuilu, ja haitaria voi kuulla juuri sille sopivassa ympäristössä.

Jos haluaa kokea risteilyllä pikkuisen luksusta, siihenkin on hyvä mahdollisuus, sillä Finncanopuksesta löytyy poikkeuksellisen hienoja sviittejä. Esimerkiksi junior-sviitissä on oma iso kylpyamme, josta voi ihailla saaristomaisemaa. Kylpemään pääsee myös laivan Höyry Span porealtaissa.

Käynti komentosillalla

Matkustajalaivoilla pääsee vain harvoin tapaamaan komentosillan väkeä. Neitsytmatkalle osallistunut ryhmä sai kuitenkin tavata uudenkarhealla komentosillalla laivan päällikön, kapteeni Stefan Karellin. Kun kuulimme tuoreimmat tiedot sääolosuhteista sekä sijainnistamme merellä, tuli tunne, että laivalla matkaavat ovat turvallisissa käsissä.

Myös Finnlinesin uusien laivojen rakentamista Kiinassa valvonut ja laivan mukana Suomeen palanut Finnlinesin Kristiina Uppala kertoi kokemuksistaan kuukausia kestäneeltä matkalta ja laivan rakentumisesta telakalla.

Uppalalla on vahva risteilylaivatausta. Hän työskenteli muun muassa 15 vuotta MSC-Cruisesilla, joka kuuluu maailman neljän suurimman risteilyvarustamon joukkoon, ja on matkannut monien muiden risteilyvarustamojen aluksilla eri puolilla maailmaa.

– Olen ollut telakoilla Ranskassa ja Italiassa rakentamassa laivoja useassa eri risteilylaivojen rakennusprojekteissa, joten siinä ei ollut minulle mitään erikoista. Toki laivan rakentaminen Kiinassa oli ihan uusi kokemus, Uppala sanoo.

– Laivan ulkoasu on toteutettu yhteistyössä tiimimme ja sisustusarkkitehtitoimisto dSign Vertti Kivi & Co:n kanssa. Jaoimme heidän kanssaan usein ajatuksia ja mietimme rakentamisen edistymistä.

Finnlinesissa oli alusta lähtien selkeät sävelet, mitä uusilta laivoilta haluttiin ja minkälainen tunnelma sekä värimaailma laivalla tulee olla.

– Se tarkoitti ehkä vähän kotoisempaa ilmettä, vähemmän bling blingiä ja enemmän lämminhenkisyyttä.

Eurooppalaista osaamista

Finnlinesilla korostetaan mielellään, miten noin puolet valmiista laivasta edustaa eurooppalaista osaamista, esimerkkinä monet aluksen tekniset laitteet.

– Olemme valinneet esimerkiksi keittiölaitteet Euroopasta, sillä varaosien ja huoltotoimenpiteiden on oltava helposti ja nopeasti saatavilla. Meillä on laitteita, joita ilman emme voi olla. Laivalla on myös Koneen hissit, ja ulkona oleva lasten alue on Lappsetin tuotantoa, Uppala luettelee.

Kun matkustajia on monenlaisia, heille halutaan tarjota tila, joka sopii mahdollisimman moneen tarpeeseen. Laivan keulaan rakennettiin panoraama-lounge, jossa on erilaisille laivamatkustajille sopivia tiloja, vaikkapa työskennellä läppärin kanssa.

– Emme kuitenkaan halunneet siitä liian hienoa. Lounge on värimaailmaltaan merellinen tila. Kokolattiamatoissa on jollapurjeita ja katossa purjeita, lokkeja sekä sinisiä värisävyjä, jotka ovat tuttuja elementtejä mereltä. Tämä sama merellisyys näkyy myös sviiteissämme, Uppala kuvailee.

Finncanopuksen hyttien ja yleisten tilojen värimaailma muistuttaa Meyer Turun telakalla rakennettuja tyylikkäitä ja lämminhenkisiä saksalaisia Mein Schiff -aluksia. Laivan 12. kannella oleva tila voidaan vuokrata myös yksityistilaisuuksien järjestämiseen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vihreän teknologian uudisrakennusohjelma

Finncanopus ja sen sisaralus Finnsirius ovat osa Finnlinesin laajaa, peräti 500 miljoonan euron Vihreän teknologian uudisrakennusohjelmaa. Ohjelmaan kuului kaksi ropax- ja kolme roro-alusta, joihin kaikkiin on asennettu viimeisintä ympäristöä säästävää huipputekniikkaa.

– Finnlines on tehnyt mittavia investointeja vastuulliseen ja ympäristöystävälliseen teknologiaan. Investointiohjelmamme noudattaa Grimaldi-konsernin strategiaa, joka tähtää toiminnan tehokkuuden parantamiseen ja CO2-päästöjen vähentämiseen. Uudet laivat tukevat asiakkaita siirtymässä kestävään kehitykseen ja ympäristövastuuseen, Finnlinesin toimitusjohtaja Tom Pippingsköld toteaa.

Teksti: Kari Martiala ja Helena Lylyharju Kuvat: Kari Martiala Dronekuvat: Janne-Petteri Kumpulainen

Naantalin sataman matkustajaliikenne alkoi jo vuonna 1965

Ensimmäinen matkustajalautta, Silja Linen M/S Holmia saapui Naantaliin neitsytmatkallaan joulukuun toisena päivänä 1965. Naantalin sataman ensimmäinen terminaalirakennus oli valmistunut juuri ennen Holmian Naantaliin saapumista. Viking Linen toiminta Naantalissa loppui vuonna 1996. Myös Silja Line kokeili matkustajaliikennettä Naantaliin, mutta kokeilu jäi lyhytaikaiseksi, vain vajaan vuoden mittaiseksi.

Vuonna 1997 Naantalista Kapellskäriin alkoi liikennöidä kolme Finnlink-yhtiön (nykyinen Finnlines) rahtialusta.

Naantalin satamaterminaali on rakennettu vuonna 1974, ja talon täydellinen peruskorjaus käynnistettiin vuonna 2022. Uudistuneen terminaalin matkustajaosa valmistui elokuussa 2023, juuri ennen kuin Finnsirius aloitti liikennöinnin. Varustamon uudet toimitilat talon toisessa kerroksessa otettiin käyttöön tammikuussa 2024. Terminaalin 1. kerros toimii lähtö- ja tuloaulana autottomille matkustajille, joille on järjestetty bussikuljetus laivalle.

Luetuimmat