21.4.2024 Matkailu Atomium Brysselissä: hyppäys atomiajan unelmiin Teksti Vesa Eskola Kuva Vesa Eskola Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Brysselin vuoden 1958 maailmannäyttelyyn valmistunut Atomium on hyvä muistutus siitä, kuinka paljon asiat ovat muuttuneet kuitenkin lopulta varsin lyhyessä ajassa. Alkuun heti se tärkein fakta, jota moni ei tiedä. Atomium on metalleissa yleisesti esiintyvän kiderakenteen suurennos. Eikä kyseessä ole ihan pieni vaan peräti 165-miljardikertainen suurennos. Peräti 102 metriä korkea Atomium ei ollut myöskään ainoa vaihtoehto Brysselin vuoden 1958 maailmannäyttelyn maamerkiksi, mutta onneksi se lopulta voitti. Tämä historia käy selville pienessä Atomiumin sisällä olevassa näyttelyssä. Samoin esillä on vaihtoehtoisia skissejä lopullisen teoksen rakenteista. Atomium piti pystyttää alunperin myös vain puoleksi vuodeksi, mutta suuren suosion myötä se jäi pystyyn, ja siitä on tullut vuosien saatossa yksi Brysselin suosituimpia turistinähtävyyksiä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Alkeiskoopin suurennos Atomium on kasattu yhdeksästä teräksellä katetusta pallosta. Jokaisen pallon halkaisija on vaikuttavat 18 metriä. Pallot on yhdistetty toisiinsa putkilon muotoisilla käytävillä. Pallot on sijoitettu toisiinsa nähden niin, että ne muodostavat kärjellään seisovan kuution. Kahdeksan palloista on tämän kuution kärkipisteissä ja yksi keskipisteessä. Rakenne ei ole sattuman tulosta vaan vastaa täsmälleen sitä, miten kiteessä yhden alkeiskoopin muodostavat atomit ovat sijoittuneet toisiinsa nähden raudassa tai muussa sellaisessa aineessa, jolla on tilakeskinen kuutiollinen kiderakenne. Atomiumilla belgialaiset halusivat korostaa paitsi atomiajan ihanuutta myös sekä omaa insinööritaitoaan että maan kaivosteollisuutta. Atomiumin suunnitteli insinööri André Waterkey yhdessä arkkitehtiveljesten André ja Jean Polakin kanssa. Teoksen nimi on nimileikki muodostuen sanoista atomi (atom) ja alumiini (aluminium), jolla pallot oli alunperin päällystetty. Palloista kuuden sisällä on näyttelytila. Niiden välisissä putkissa kulkevat joko tavalliset rullaportaat. Pystysuoran putkilon sisällä kulkee puolestaan hissi teoksen pohjalta huipulle asti. Tuo hissi oli maailmannäyttelyn auetessa nopein maailmassa. Täydellinen remppa Koska Atomiumia ei oltu suunniteltu kestämään kuin puoli vuotta, ja sen purkua siirrettiin vuosi vuodelta eteenpäin, teos oli lopulta 2000-luvulle tultaessa päässyt rapistumaan melkoisesti. Niinpä se laitettiin täydelliseen remonttiin vuonna 2004. Atomium avattiin uudestaan yleisölle ystävänpäivänä 14. helmikuuta 2006. Remontin aikana pallojen haalistuneet alumiinikuoret korvattiin uusilla teräskuorilla. Ehostuksen aikaan myös pallojen rakenteet olivat hienosti esillä. Samoin teoksen juurelle valmistui uusi lippumyymälä, jossa on myös pieni kahvila. Atomiumissa käy vuosittain noin 600 000 vierailijaa. Kannattaa piipahtaa sisälläkin Monelle riittää varmasti selfien ottaminen Atomiumin juurella, mutta jos aika antaa periksi, kannattaa ehdottomasti piipahtaa myös sisällä. Aikaa tähän kannattaa varata noin kaksi tuntia. Atomium on avoinna kello 10–18; sisälle pääsee 17.30 asti. Ihan halpaa ei hupi tosin ole, normaalihintainen pääsylippu kustantaa aikuiselta 16 euroa ja lapselta tai opiskelijoilta 8,50 euroa. Alle 115-senttiset lapset pääsevät sisään ilmaiseksi. Vierailu alkaa hissikyydillä ylätasanteelle, josta aukeavat hienot näkymät pitkälle Brysselin yli – kunhan keli on vain kohdallaan. Ylätasanteella voi myös ottaa automaatista muistoksi joko euron kolikon tai setelin – ja tietysti Atomiumin kuvalla varustettuna. Setelin arvokin on lähellä euron oikeaa kurssia… Mielenkiintoisin näyttely teoksen sisällä liittyy ehdottomasti sen omaan historiaan. Esillä on siis vaihtoehtoisia piirustuksia ja rakennelmia. Sen aikaista maailmankuvaa maalataan myös hienosti alkuperäisillä esitteillä ja muulla materiaalilla. Atomium toimi suurena inspiraatiota aikoinaan mitä erilaisimmille taiteilijoille. Samoin näyttelyssä korostaa se ajankuva, mitä atomiaikaan siirtyminen 50-luvulla tarkoitti. Atomiumilla haluttiin luonnollisesti korostaa atomienergian rauhanomaisia mahdollisuuksia – ei niinkään silloin kylmenevän kylmänsodan uhkia. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Visuaalista ilotulitusta Kun historiaan on tutustuttu, alkaa vierailun visuaalisin osuus. Rullaportaat kulkevat siis pallosta toiseen, ja niiden aikana siirtymää piristetään hienosti näyttävällä valoshowlla. Kun kulissit ovat niinkin futuristiset kuin ne ovat, vierailija tuntee matkustavansa kuin tieteiselokuvan kulisseissa. Yhden pallon sisällä on vielä hieno valoinstallaatio, joka kestää muutaman minuutin. Oheinen video näyttää sen. Yhden pallon sisällä on myös vaihtuva näyttely, usein aiheeseen sopiva valokuvanäyttely. Lopuksi laskeudutaan vielä kerran rullaportaita uuden valoshown myötä ala-aulaan. Atomiumin lähellä on myös muita vierailun arvoisia kohteita, kuten Mini-Eurooppa, planetaario ja design museo. Ja jos autot kiinnostavat, Brysselissä on myös todella hieno automuseo, jossa kävimme myös hiljattain. Makean ystäville suosittelemme myös aivan keskustassa sijaitsevaa suklaamuseota. Ja jos vain mahdollista, Atomiumissa kannattaa vierailla myös illalla, kun teos on valaistu näyttävästi, kuten oheinen Marian Baciu Alfin ottama kuva hienosti näyttää. Atomiumin kotisivut: https://atomium.be/home/Index Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Matkailu Onko kaupunkimatkailun aika vähitellen ohi? 25.7.2024 Ulkomaanmatkailu Berliini on teknomusiikin pääkaupunki, ja sen klubeissa voi kokea jotain ennennäkemätöntä 24.7.2024 Matkailu Nousu Normandian huimiin ja sotahistoriallisiin maisemiin 22.7.2024 Matkailu Pihtiputaan Keihäsmuseo – lajinsa ainoan museon tulevaisuus on hämärän peitossa 20.7.2024 Matkailu Päivän kuva(t): Banksyn laaja kattaus Tallinnassa 20.7.2024 Päivän kuva Päivän kuva: kolmatta viikkoa satoja karavaanareita Kiuruvedellä – viimeisimpänä tapahtumana Iskelmäviikko 19.7.2024 Matkailu Tekoäly käy haastamaan matkaoppaita 16.7.2024 Matkailu Matkavinkki Tallinna: visuaalista herkkua Fotografiskassa 16.7.2024 Lentokoneet Lentopelko hallintaan 3/3 – Finnairin lentäjä hälventää vastauksillaan lentopelkoja Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan