21.4.2024 Matkailu Atomium Brysselissä: hyppäys atomiajan unelmiin Teksti Vesa Eskola Kuva Vesa Eskola Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Brysselin vuoden 1958 maailmannäyttelyyn valmistunut Atomium on hyvä muistutus siitä, kuinka paljon asiat ovat muuttuneet kuitenkin lopulta varsin lyhyessä ajassa. Alkuun heti se tärkein fakta, jota moni ei tiedä. Atomium on metalleissa yleisesti esiintyvän kiderakenteen suurennos. Eikä kyseessä ole ihan pieni vaan peräti 165-miljardikertainen suurennos.Peräti 102 metriä korkea Atomium ei ollut myöskään ainoa vaihtoehto Brysselin vuoden 1958 maailmannäyttelyn maamerkiksi, mutta onneksi se lopulta voitti. Tämä historia käy selville pienessä Atomiumin sisällä olevassa näyttelyssä.Samoin esillä on vaihtoehtoisia skissejä lopullisen teoksen rakenteista.Atomium piti pystyttää alunperin myös vain puoleksi vuodeksi, mutta suuren suosion myötä se jäi pystyyn, ja siitä on tullut vuosien saatossa yksi Brysselin suosituimpia turistinähtävyyksiä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAlkeiskoopin suurennosAtomium on kasattu yhdeksästä teräksellä katetusta pallosta. Jokaisen pallon halkaisija on vaikuttavat 18 metriä. Pallot on yhdistetty toisiinsa putkilon muotoisilla käytävillä. Pallot on sijoitettu toisiinsa nähden niin, että ne muodostavat kärjellään seisovan kuution. Kahdeksan palloista on tämän kuution kärkipisteissä ja yksi keskipisteessä.Rakenne ei ole sattuman tulosta vaan vastaa täsmälleen sitä, miten kiteessä yhden alkeiskoopin muodostavat atomit ovat sijoittuneet toisiinsa nähden raudassa tai muussa sellaisessa aineessa, jolla on tilakeskinen kuutiollinen kiderakenne.Atomiumilla belgialaiset halusivat korostaa paitsi atomiajan ihanuutta myös sekä omaa insinööritaitoaan että maan kaivosteollisuutta. Atomiumin suunnitteli insinööri André Waterkey yhdessä arkkitehtiveljesten André ja Jean Polakin kanssa.Teoksen nimi on nimileikki muodostuen sanoista atomi (atom) ja alumiini (aluminium), jolla pallot oli alunperin päällystetty.Palloista kuuden sisällä on näyttelytila. Niiden välisissä putkissa kulkevat joko tavalliset rullaportaat. Pystysuoran putkilon sisällä kulkee puolestaan hissi teoksen pohjalta huipulle asti. Tuo hissi oli maailmannäyttelyn auetessa nopein maailmassa.Täydellinen remppaKoska Atomiumia ei oltu suunniteltu kestämään kuin puoli vuotta, ja sen purkua siirrettiin vuosi vuodelta eteenpäin, teos oli lopulta 2000-luvulle tultaessa päässyt rapistumaan melkoisesti. Niinpä se laitettiin täydelliseen remonttiin vuonna 2004. Atomium avattiin uudestaan yleisölle ystävänpäivänä 14. helmikuuta 2006.Remontin aikana pallojen haalistuneet alumiinikuoret korvattiin uusilla teräskuorilla. Ehostuksen aikaan myös pallojen rakenteet olivat hienosti esillä. Samoin teoksen juurelle valmistui uusi lippumyymälä, jossa on myös pieni kahvila. Atomiumissa käy vuosittain noin 600 000 vierailijaa.Kannattaa piipahtaa sisälläkinMonelle riittää varmasti selfien ottaminen Atomiumin juurella, mutta jos aika antaa periksi, kannattaa ehdottomasti piipahtaa myös sisällä. Aikaa tähän kannattaa varata noin kaksi tuntia. Atomium on avoinna kello 10–18; sisälle pääsee 17.30 asti. Ihan halpaa ei hupi tosin ole, normaalihintainen pääsylippu kustantaa aikuiselta 16 euroa ja lapselta tai opiskelijoilta 8,50 euroa. Alle 115-senttiset lapset pääsevät sisään ilmaiseksi.Vierailu alkaa hissikyydillä ylätasanteelle, josta aukeavat hienot näkymät pitkälle Brysselin yli – kunhan keli on vain kohdallaan. Ylätasanteella voi myös ottaa automaatista muistoksi joko euron kolikon tai setelin – ja tietysti Atomiumin kuvalla varustettuna. Setelin arvokin on lähellä euron oikeaa kurssia…Mielenkiintoisin näyttely teoksen sisällä liittyy ehdottomasti sen omaan historiaan. Esillä on siis vaihtoehtoisia piirustuksia ja rakennelmia.Sen aikaista maailmankuvaa maalataan myös hienosti alkuperäisillä esitteillä ja muulla materiaalilla. Atomium toimi suurena inspiraatiota aikoinaan mitä erilaisimmille taiteilijoille. Samoin näyttelyssä korostaa se ajankuva, mitä atomiaikaan siirtyminen 50-luvulla tarkoitti. Atomiumilla haluttiin luonnollisesti korostaa atomienergian rauhanomaisia mahdollisuuksia – ei niinkään silloin kylmenevän kylmänsodan uhkia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVisuaalista ilotulitustaKun historiaan on tutustuttu, alkaa vierailun visuaalisin osuus. Rullaportaat kulkevat siis pallosta toiseen, ja niiden aikana siirtymää piristetään hienosti näyttävällä valoshowlla. Kun kulissit ovat niinkin futuristiset kuin ne ovat, vierailija tuntee matkustavansa kuin tieteiselokuvan kulisseissa. Yhden pallon sisällä on vielä hieno valoinstallaatio, joka kestää muutaman minuutin. Oheinen video näyttää sen.Yhden pallon sisällä on myös vaihtuva näyttely, usein aiheeseen sopiva valokuvanäyttely.Lopuksi laskeudutaan vielä kerran rullaportaita uuden valoshown myötä ala-aulaan.Atomiumin lähellä on myös muita vierailun arvoisia kohteita, kuten Mini-Eurooppa, planetaario ja design museo.Ja jos autot kiinnostavat, Brysselissä on myös todella hieno automuseo, jossa kävimme myös hiljattain. Makean ystäville suosittelemme myös aivan keskustassa sijaitsevaa suklaamuseota.Ja jos vain mahdollista, Atomiumissa kannattaa vierailla myös illalla, kun teos on valaistu näyttävästi, kuten oheinen Marian Baciu Alfin ottama kuva hienosti näyttää.Atomiumin kotisivut: https://atomium.be/home/Index Lue lisää Kaikki artikkelit 24.3.2025 Matkailu Viikonloppu Valenciassa – kulttuuria ja historiaa rennosti 23.3.2025 Matkailu Montmartre: Pariisin rakastettu ja vihattu pieni kylä suurkaupungin sydämessä ei jätä koskaan kylmäksi 22.3.2025 Kotimaanmatkailu Moottori 100 vuotta: Koronakuplassa Ranualla 21.3.2025 Matkailu Aidon paellan syntysijoilla Valenciassa – tapaksia unohtamatta 20.3.2025 Matkailu Erikoiset unet: Yö Finlandia-talossa 16.3.2025 Matkailu Taormina – aikoinaan maailman hienoin teatteri on yhä vaikuttava näky 12.3.2025 Matkailu Norwegianin matkustajamäärät kasvoivat talvikuukausina merkittävästi 11.3.2025 Matkailu Rentoa risteilymatkaa: Itämeri on matkustajaliikenteelle turvallinen 9.3.2025 Matkailu Brugge – sympaattinen ja historiallinen, mutta myös liian sometettava Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 23.3.2025 Autoilu Hybridiautot eivät pelota ostajia, vaikka uutiset huutavat ongelmista 24.3.2025 Koeajo Koeajo: Mitsubishi ASX – jotain tuttua tässä on 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle