27.3.2024

Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin

Kuva Vesa Eskola

Pyörää ei tarvitse keksiä aina uudestaan. Tavara-autot ovat toimineet jo pitkään matkailuautojen pohjana.

Kävimme hiljattain Belgian – ja belgialaisten mielestä myös Euroopan pääkaupungin eli Brysselin upeassa automuseossa. Siellä on monia hienoja ja erikoisia autoja, mutta etenkin yksi autovanhus pääsi yllättämään totaalisesti: Ford TT:n pohjalle sata vuotta sitten tehty matkailuauto.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kaikki on jo keksitty

Ford Model T:n tuntevat kaikki, ja TT on sen hyötyajoneuvoversio. Niin, kaikkea ei täydy keksiä aina uudestaan. Jo 100 vuotta sitten osattiin toimia tehokkaasti ja rationaalisesti erilaisten tavaraa kuljettavien firmojen tarpeiden mukaan.

Model TT:tä valmistettiin vuosina 1917–1928. Sen tekniikka oli pitkälti sama kuin henkilöautoversio T:ssä, mutta TT:n akseliväliä oli jatkettu ja siinä oli myös paremmin kuormaa kestävä tukevampi taka-akseli. Ensimmäiset versiot myytiin vain alastomina eli auton perustekniikalla, asiakas rakensi sitten alustarakenteiden päälle oman korinsa.

TT:tä meni alkuaikoina lähinnä vain USA:n armeijalle, joka oli osallisena ensimmäisessä maailmansodassa. Yhteensä TT:tä toimitettiin armeijan tarpeisiin 12 000 kappaletta. Iso osa niistä rakennettiin ambulansseiksi.

Sodan jälkeen alkoi myös siviiliversioiden valmistus. Niitä valmistui erilaisiksi kevytkuorma-autoiksi mutta myös linja-autoiksi. Huippuvuosi oli 1925, jolloin TT:n erilaisia versioita valmistui yhteensä yli 300 000 kappaletta.

Tässä matkailuautossa on 2884-kuutioinen nelisylinterinen moottori, 2-vaihdetta ja takaveto. Tehoa moottorista on otettu irti luultavimmin noin 24 hevosvoiman verran. Huippunopeudeksi kerrotaan 50 km/h. Sillä kerkeää nopeammin kuin hevosvankkureilla.

Sisällä näyttäisi olevan tilaa pariskunnalle mutta ei enää perheelle eli vähemmän kuin moderneissa matkailuautoissa. Myös tilaratkaisuissa näyttäisi olevan toivomisen varaa. Keittiö löytyy, mutta se vie ison osan lattiapinta-alasta eli matkalaisten yöpyminen lienee tapahtunut erillisessä teltassa.


Tyylipisteitä on sen sijaan annettava takaverannasta sekä puutarhakalusteista. Auton omistajasta tai käytöstä ei ole tietoa, mutta kori on rakennettu aikoinaan Belgiassa. Todennäköisesti se ollut kiertävän sirkusväen käytössä.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat