28.5.2020

Kapteeni käskee, pulinat pois – vastuu vesillä selkeytyy

Vene

Kesäkuu tuo veneilykauden ja uuden vesiliikennelain, joka selkeyttää päällikön vastuuta, johon kuuluu muun muassa ohjeistaa matkalaiset siitä, kuinka vesillä toimitaan ja koska on syytä pukea pelastusliivit ylle.

Kesäkuu tuo veneilykauden ja uuden vesiliikennelain. Vanhentuneet vesillä liikkumista säätelevät pykälät on tuoreutettu nykyaikaa vastaaviksi. Lain keskeisin muutos on vesikulkuneuvon päällikön, kansankielellä kapteenin, vastuun korostuminen. Aiemmin laissa ei ollut selkeästi määritelty päällikön vastuuta.

– Nyt on määritelty kuka vastaa vesikulkuneuvon kulusta. Päällikkö vastaa, miten venettä ajetaan, lakia esitellyt Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin erityisasiantuntija Kimmo Patrakka kiteyttää.

Tahkon vesireitti

Uuden lain keskeiset kohdat esitellään myös Traficomin nettisivuilla. Uuden lain mukaan päällikkö vastaa turvallisuudesta sekä varusteiden käytöstä sekä siitä, ettei vesikulkuneuvon käytöstä aiheudu vaaraa, haittaa tai häiriötä kenellekään, mukaan lukien ympäristölle.

– Jos vesillä törppöillään, eikä venekunnan kesken päästä yksimielisyyteen valvontatilanteessa kuka on päällikkö eli vastuuta kartellaan, katsotaan päälliköksi rekisteriin merkitty vesikulkuneuvon omistaja tai haltija, Patrakka kertoo.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Varusteet päällikön vastuulla

Kesäkuusta alkaen myös huviveneilykäytössä olevan vesikulkuneuvon päällikön on huolehdittava siitä, että käytössä oleva vene on aiottuun matkaan ja olosuhteisiin nähden rakenteeltaan, kunnoltaan ja muilta ominaisuuksiltaan turvallinen.

Päällikön vastuulla on myös ohjeistaa matkalaiset siitä, kuinka vesillä eri tilanteissa toimitaan. Päällikkö vastaa siitäkin, että veneen varusteet ovat 108 §:n mukaisesti kunnossa ja helposti saatavilla.

Suomessa ei huviveneilyssä jatkossakaan vaadita veneajokorttia, vasta yli 24-metrisessä huvialuksessa tulevat mukaan pätevyysvaatimukset.

Tahkon vesireitti

Pelastusliivisuositus kirjattu lakiin

Uudessakaan vesiliikennelaissa ei ole kirjattuna pakkoa käyttää vesillä pelastusliivejä. Suositus pelastusliivien käyttöön on kuitenkin nyt tuotu osaksi lakitekstiä.

Kapteenin vastuulla on, että veneen kelluntapukineet kuten pelastusliivit ovat helposti saatavilla ja niitä on riittävästi ja että ne soveltuvat jokaiselle venekunnan jäsenelle, lapsille tulee olla omat heille sopivat pelastusliivinsä. Ne on lain mukaan syytä pukea ylle, jos se on sään, aallokon, vesikulkuneuvon kunnon tai muiden olosuhteiden vuoksi tarpeen.

– Lakiin ei ole kirjattu tarkkoja tuulirajoja tai aallokon korkeuksia. Huviveneen päällikkö tekee veneilyolosuhteiden perusteella päätöksen, koska kaikkien on syytä pukea pelastusliivit ylle, Kimmo Patrakka muistuttaa.

Merikartat ajan tasalla

Huviveneen päällikön tulee myös varmistaa, että veneilyssä käytettävät merikartat ovat asianmukaisia, jos aiottu matka edellyttää reittisuunnittelua matkan pituuden tai muun vastaavan syyn tai olosuhteen johdosta.

Suomi on maailman venetiheimpiä maita. Suomessa on käytössä 1,2 miljoonaa huvivenettä. Vesiliikenteessä Suomessa kuolee vuosittain 30–60 henkeä.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähde, Traficom, vesiliikennelaki 

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat