28.5.2020 Matkailu Kapteeni käskee, pulinat pois – vastuu vesillä selkeytyy Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kesäkuu tuo veneilykauden ja uuden vesiliikennelain, joka selkeyttää päällikön vastuuta, johon kuuluu muun muassa ohjeistaa matkalaiset siitä, kuinka vesillä toimitaan ja koska on syytä pukea pelastusliivit ylle. Kesäkuu tuo veneilykauden ja uuden vesiliikennelain. Vanhentuneet vesillä liikkumista säätelevät pykälät on tuoreutettu nykyaikaa vastaaviksi. Lain keskeisin muutos on vesikulkuneuvon päällikön, kansankielellä kapteenin, vastuun korostuminen. Aiemmin laissa ei ollut selkeästi määritelty päällikön vastuuta.– Nyt on määritelty kuka vastaa vesikulkuneuvon kulusta. Päällikkö vastaa, miten venettä ajetaan, lakia esitellyt Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin erityisasiantuntija Kimmo Patrakka kiteyttää.Uuden lain keskeiset kohdat esitellään myös Traficomin nettisivuilla. Uuden lain mukaan päällikkö vastaa turvallisuudesta sekä varusteiden käytöstä sekä siitä, ettei vesikulkuneuvon käytöstä aiheudu vaaraa, haittaa tai häiriötä kenellekään, mukaan lukien ympäristölle.– Jos vesillä törppöillään, eikä venekunnan kesken päästä yksimielisyyteen valvontatilanteessa kuka on päällikkö eli vastuuta kartellaan, katsotaan päälliköksi rekisteriin merkitty vesikulkuneuvon omistaja tai haltija, Patrakka kertoo.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVarusteet päällikön vastuullaKesäkuusta alkaen myös huviveneilykäytössä olevan vesikulkuneuvon päällikön on huolehdittava siitä, että käytössä oleva vene on aiottuun matkaan ja olosuhteisiin nähden rakenteeltaan, kunnoltaan ja muilta ominaisuuksiltaan turvallinen.Päällikön vastuulla on myös ohjeistaa matkalaiset siitä, kuinka vesillä eri tilanteissa toimitaan. Päällikkö vastaa siitäkin, että veneen varusteet ovat 108 §:n mukaisesti kunnossa ja helposti saatavilla.Suomessa ei huviveneilyssä jatkossakaan vaadita veneajokorttia, vasta yli 24-metrisessä huvialuksessa tulevat mukaan pätevyysvaatimukset.Pelastusliivisuositus kirjattu lakiinUudessakaan vesiliikennelaissa ei ole kirjattuna pakkoa käyttää vesillä pelastusliivejä. Suositus pelastusliivien käyttöön on kuitenkin nyt tuotu osaksi lakitekstiä.Kapteenin vastuulla on, että veneen kelluntapukineet kuten pelastusliivit ovat helposti saatavilla ja niitä on riittävästi ja että ne soveltuvat jokaiselle venekunnan jäsenelle, lapsille tulee olla omat heille sopivat pelastusliivinsä. Ne on lain mukaan syytä pukea ylle, jos se on sään, aallokon, vesikulkuneuvon kunnon tai muiden olosuhteiden vuoksi tarpeen.– Lakiin ei ole kirjattu tarkkoja tuulirajoja tai aallokon korkeuksia. Huviveneen päällikkö tekee veneilyolosuhteiden perusteella päätöksen, koska kaikkien on syytä pukea pelastusliivit ylle, Kimmo Patrakka muistuttaa.Merikartat ajan tasallaHuviveneen päällikön tulee myös varmistaa, että veneilyssä käytettävät merikartat ovat asianmukaisia, jos aiottu matka edellyttää reittisuunnittelua matkan pituuden tai muun vastaavan syyn tai olosuhteen johdosta.Suomi on maailman venetiheimpiä maita. Suomessa on käytössä 1,2 miljoonaa huvivenettä. Vesiliikenteessä Suomessa kuolee vuosittain 30–60 henkeä.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähde, Traficom, vesiliikennelaki Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 14.7.2025 Matkailu Rooma – nälkäisenä Dan Brownin jalanjäljissä 13.7.2025 Matkailu Pohjanmeren rannalla Belgiassa sijaitseva Sea Life jätti toivomisen varaa 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 11.7.2025 Matkailu Suomen suurin ulkoilmagalleria – Kotkan veistospromenadi on ainutlaatuinen myös talvella 10.7.2025 Matkailu Matkalla Itäisen Suomenlahden saarilla – elämyksiä sään ehdoilla 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa 8.7.2025 Autonhoito Yksi yllättävä kohta naarmuuntuu helposti sähköautossa – auton maalipinnan suojaaminen suojakalvolla yleistyy koko ajan enemmän 8.7.2025 Uutinen Maailman vanhin Rolls-Royce-kerho visiitillä Suomessa: ”Kerho on perustettu ajamista varten” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen