18.5.2017

Naamavippi lennolle – Finnair kokeilee kasvojentunnistusta lähtöselvityksessä

Finnair_kasvojentunnistus

Helsinki-Vantaan lentoasemalla käynnistynyt kokeilu mahdollistaa lentomatkustamisen ilman tarkistuskortin tai matkalipun esittämistä.

Finnair on kutsunut 1 000 taajaan matkustavaa kanta-asiakastaan mukaan kolmiviikkoiseen kokeiluun, jonka aikana tutkitaan kasvojentunnistuksen mahdollisuuksia matkustuksen sujuvoittajana lentokenttäympäristössä.

Kokeiluun osallistuvien ei tarvitse esittää lennolle mennessään perinteistä asiakirjarumbaa. Matkustajan tunnistus hoituu kasvojen perustella.

Kokeiluvaiheessa kasvojentunnistusjärjestelmä vertaa kameran avulla matkustajan kasvoja järjestelmään tallennetusta kasvokuvasta aiemmin poimittuihin tietoihin. Lentoyhtiön mukaan tunnistuksen jälkeen virkailija varmistaa matkustajan matkatietojen paikkansapitävyyden ja hyväksyy matkustajan lennolle.

Toukokuun aikana Helsinki-Vantaalla toteutettava kokeilu on käynnissä parhaillaan. Kokeiluun osallistuvia varten on varattu oma kirjautumistiski lähtöhallissa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Onnistunut matka alkaa jo lentokentältä

Sujuvampi lentomatkustus kiinnostaa lentoyhtiöiden lisäksi myös lentokenttäoperaattoria.

– Haluamme tehdä lentomatkustuksesta entistä sujuvampaa ja osallistua askaskokemuksen edelleenkehittämiseen, toteaa Finavian apulaisjohtaja Heikki Koski Helsinki-Vantaalta.

Kasvojentunnistus on osa maailmanlaajuista kiinnostusta herättävää biometrisen tunnistuksen trendiä. Pisimmälle viedyissä visioissa  matkustus onnistuu tulevaisuudessa täysin ilman matka-asiakirjoja.

– Kun kaikki matkustamiseen liittyvä informaatio digitalisoidaan, vie lentokentän tarkastuspisteiden läpäiseminen entistä vähemmän aikaa. Testasimme viime vuonna kasvojentunnistusta henkilökunnan turvatarkastuksessa ja tulokset olivat kannustavia, Koski kertoo.

Helsinki-Vantaalla koekäytössä oleva tunnistusjärjestelmä on Futurice-yrityksen toteuttama ja perustuu kasvonpiirteiden analysointiin. Järjestelmä lukee kasvokuvat eräänlaisiksi biometrisiksi sormenjäljiksi tai kartoiksi, joiden jäljitteleminen ei onnistu.

– Tämä mahdollistaa matkustajien tunnistamisen ilman tarvetta kuvien tallentamiseen. Kokeilu tuottaa käyttökelpoista tietoa siitä, miten kehitetty sovellus toimii ympäristössä, jossa matkustajamäärät ovat suuria ja turvallisuusvaatimukset tiukkoja, Futuricen projektipäällikkö Tuğberk Duman kertoo.

Lähde ja kuva: Finnavia

Luetuimmat