18.5.2017 Kotimaanmatkailu Naamavippi lennolle – Finnair kokeilee kasvojentunnistusta lähtöselvityksessä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Helsinki-Vantaan lentoasemalla käynnistynyt kokeilu mahdollistaa lentomatkustamisen ilman tarkistuskortin tai matkalipun esittämistä. Finnair on kutsunut 1 000 taajaan matkustavaa kanta-asiakastaan mukaan kolmiviikkoiseen kokeiluun, jonka aikana tutkitaan kasvojentunnistuksen mahdollisuuksia matkustuksen sujuvoittajana lentokenttäympäristössä.Kokeiluun osallistuvien ei tarvitse esittää lennolle mennessään perinteistä asiakirjarumbaa. Matkustajan tunnistus hoituu kasvojen perustella.Kokeiluvaiheessa kasvojentunnistusjärjestelmä vertaa kameran avulla matkustajan kasvoja järjestelmään tallennetusta kasvokuvasta aiemmin poimittuihin tietoihin. Lentoyhtiön mukaan tunnistuksen jälkeen virkailija varmistaa matkustajan matkatietojen paikkansapitävyyden ja hyväksyy matkustajan lennolle.Toukokuun aikana Helsinki-Vantaalla toteutettava kokeilu on käynnissä parhaillaan. Kokeiluun osallistuvia varten on varattu oma kirjautumistiski lähtöhallissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOnnistunut matka alkaa jo lentokentältäSujuvampi lentomatkustus kiinnostaa lentoyhtiöiden lisäksi myös lentokenttäoperaattoria.– Haluamme tehdä lentomatkustuksesta entistä sujuvampaa ja osallistua askaskokemuksen edelleenkehittämiseen, toteaa Finavian apulaisjohtaja Heikki Koski Helsinki-Vantaalta.Kasvojentunnistus on osa maailmanlaajuista kiinnostusta herättävää biometrisen tunnistuksen trendiä. Pisimmälle viedyissä visioissa matkustus onnistuu tulevaisuudessa täysin ilman matka-asiakirjoja.– Kun kaikki matkustamiseen liittyvä informaatio digitalisoidaan, vie lentokentän tarkastuspisteiden läpäiseminen entistä vähemmän aikaa. Testasimme viime vuonna kasvojentunnistusta henkilökunnan turvatarkastuksessa ja tulokset olivat kannustavia, Koski kertoo.Helsinki-Vantaalla koekäytössä oleva tunnistusjärjestelmä on Futurice-yrityksen toteuttama ja perustuu kasvonpiirteiden analysointiin. Järjestelmä lukee kasvokuvat eräänlaisiksi biometrisiksi sormenjäljiksi tai kartoiksi, joiden jäljitteleminen ei onnistu.– Tämä mahdollistaa matkustajien tunnistamisen ilman tarvetta kuvien tallentamiseen. Kokeilu tuottaa käyttökelpoista tietoa siitä, miten kehitetty sovellus toimii ympäristössä, jossa matkustajamäärät ovat suuria ja turvallisuusvaatimukset tiukkoja, Futuricen projektipäällikkö Tuğberk Duman kertoo.Lähde ja kuva: Finnavia Lue lisää Kaikki artikkelit 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 20.4.2025 Matkailu Freud-museo Wienissä: itseanalyysin paikka psykoterapian syntykodissa 20.4.2025 Uutinen Tärkein turvattuna: mitä turvaistuimen valitsemisessa tulee ottaa huomioon ja entä jos niitä tarvitaankin kolme? 18.4.2025 Uutinen Sähköiset Audi A6 ja Mini Cooper törmäyskokeissa – Euro NCAP 17.4.2025 Uutinen Onko puhelintehdas Nissanin uusi kaveri – ja voiko sähköautoja valmistaa kuka vain? 16.4.2025 Uutinen Renault Scenic saa kaksisuuntauksen latauksen ja osaan malleista yhden polkimen ajon – hinnat pysyneet ennallaan 16.4.2025 Uutinen Lasten turvaistuin: Isofix-kiinnikkeillä vai ilman, ja kuinka nopeasti turvaistuin vanhenee? 14.4.2025 Matkailu Havaiji – ainutlaatuinen, myyttinen matkakohde toisella puolella maapalloa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 22.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: jokunen oivallus villistä lännestä eli siis tuning-osastolta 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous