8.3.2023 Ajoneuvot Nimi muutettu: mitä tapahtuu, kun kolme Suomen myydyintä automallia kloonataan? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vuoden 2022 kokonaistilastossa kolme myydyintä automallia olivat kaikki Toyotia. Hauskaa kyllä, niistä jokaisesta löytyy lähes identtinen klooni jonkin toisen japanilaismerkin mallistossa. Tilasto osaa kuitenkin kertoa, ettei Toyotan kloonaaminen ole välttämättä kaupallisesti kovin kannattavaa. Vuosi 2022 ei poikennut useasta edellisestä sen puitteissa, että Toyota Corolla kelpasi suomalaisille jälleen kerran paremmin kuin mikään muu automalli. Viime vuoden aikana maanlaajuisesti (poislukien Ahvenanmaa) myytiin 4 502 Corollaa. Ykköspaikka pysyi, vaikka pudotusta edellisvuoteen oli yli 15 prosenttia. Toiselle sijalle tilastossa pääsi Toyota Yaris, sekin tuntuvalla pudotuksella myyntimäärissä, jotka ylsivät 3 144:ään. Toyota RAV4 puolestaan tiputti Škoda Octavian viidenneksi, nousten itse kolmospaikalle, ennen Volvo XC60:ta, 2 248 kappaleen myyntimäärällään.Myyntitilasto oli siis Toyotan juhlaa, mutta jos pelkkää tuotetta katsotaan, olisi se voinut olla ainakin joiltain osin myös Suzukin ja Mazdan juhlaa. Toyota on lainannut jokaisen myyntikärkensä kumppanimerkeilleen, mutta jotenkin tuntuu, ettei suuri yleisö noteeraa näitä mitenkään.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy20 kappaletta: Suzuki SwaceJos merkkiuskollisuus, imagoasiat, ynnä muut mielikuvat siirretään syrjään ja puhutaan pelkästään tuotteesta, pitäisi Suzuki Swacen myyntitilastojen näyttää ihan toisenlaisilta. Vuoden myydyimmän automallin, Toyota Corollan klooni löysi Autoalan tiedotuskeskuksen ensirekisteröintitilaston mukaan vuoden 2022 aikana vaivaiset 20 ostajaa. Edellisvuonna lukema oli sentään vähän kauniimpi, 283 Swacea.Osa karusta lukemasta selittyy toki sillä, että Swace-mallisto on Corolla-mallistoa suppeampi. Sitä myydään vain farmarikorisena (toki Corollan suosituin korimalli), ja ainoastaan pienemmällä, 1,8-litraisella voimanlähteellä. Myös varustetasoja on vähemmän.Swacen keula on hieman erilainen kuin Euroopan-Corollassa. Swacen ylämaski ja logon asettelu muistuttavat joiltain osin GAC-Toyota Levin Sportin (Corollan Kiinassa myytävä versio) keulaa. Muilta osin autot ovat käytännössä lattiasta kattoon identtisiä.123 kappaletta: Mazda 2 HybridMazda kloonasi Toyota Yariksen vasta vuosi sitten maaliskuussa, joten tässä tilastossa ei itse asiassa ole edes mukana koko vuotta. Euroopassa myytävä Mazda 2 Hybrid on lähes täyskaima sen rinnalla myytävän, saman kokoluokan Mazda 2:n kanssa. Siihen yhtäläisyydet sitten loppuvatkin, sillä 2 Hybrid ei ole mitään sukua muille Mazda-malleille.Mazda 2 Hybridin ja tilaston toista paikkaa pitäneen Toyota Yariksen eroavaisuudet rajoittuvat logoihin. Mazda tarjoaa lisäksi Toyotaa vähemmän valinnanvaraa, sillä samaan aikaan pitäisi todellakin yrittää myydä sitä toista Mazda 2:ta. Maahantuojan mukaan viime vuonna kloonimalli peittosi Mazdan oman DJ-korimallin 2:n selvin luvuin, 123 - 14.22 kappaletta: Suzuki AcrossKolmannen tilan haltijan peilikuva ei sekään kovin mairitteleviin myyntimääriin päässyt - ainakin jos sitä vertaa RAV4:n tasan sata kertaa parempaan myyntionneen. 22 kappaleessa on pudotusta edellisvuoden 59 kappaleesta. Selvänä osasyynä RAV4:ää matalampiin myyntilukuihin on se, että Suzuki tarjoaa Acrossia ainoastaan yhtenä versiona, joka on kalliimpi lataushybridi.Suzuki Acrossin eroavaisuudet RAV4 Plug-iniin ovat kosmeettisia, ja eroa on lähinnä keulassa. Acrossin keulaan on lainattu Toyota Wildlanderin ajovalot. Wildlander on GAC-Toyotan Kiinassa valmistama versio muun maailman RAV4:stä. Wildlanderissa on myös hieman erilainen maski ja takavalot, jotka eivät kuitenkaan ole päätyneet Acrossiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySyitä varmasti moniaEdellä kuvatussa on kysymys ostokäyttäytymisestä, eikä noin valtavia eroja saman tuotteen myynnissä voi loppuun saakka ikään kuin "järjellä" selittää. Suurin osa selityksestä on kuitenkin silkkaa matematiikkaa, sillä mainitut autothan ovat Toyotan syvää osaamisaluetta, joissa se on betonoinut asemansa, maineensa ja tunnettuutensa. Toyotalla on myös esimerkiksi mainituista merkeistä kattavin myynti- ja huoltoverkosto.Myös käsite nimeltä merkkiuskollisuus selittää ison osan tilastosta. Toyotalla on hyvin merkkiuskolliset asiakkaat, jotka eivät usein, jos koskaan, vaihda merkkiä. Niin ovat myös Suzukilla ja Mazdalla. Toyotalta lainatut etuvetoinen farmari sekä isokokoinen lataushybridimaasturi eivät ole esimerkiksi kompakteista ja omaperäisistä crossovereistaan tunnetun Suzukin asiakkaille sitä mitä he haluavat ja tarvitsevat. Ja jälleen kerran muilta merkeiltä tulevat asiakkaat valitsevat todennäköisimmin Toyotan, edellisessä kappaleessa mainituista syistä.Kaikissa kolmessa esimerkissä on kyse myös valmistajilleen jollain tavalla muusta, kuin myyntivaltin saamisesta "helpolla". Suzuki esimerkiksi tarvitsee Acrossia mallistoonsa sen lataushybridivoimalinjan takia. Tämä laskee Suzukin mallistopäästöjä Euroopassa. Mazda puolestaan kokeilee, kuinka markkinat reagoivat ensimmäiseen laina-Mazdaan Skyactiv-aikakaudella.Tekeekö Solterra oikun tilastoon?Kolmas merkki, jonka kanssa Toyota jakaa Euroopassa tällä hetkellä suoraan henkilöautomallin, on tietysti Subaru. Ehkäpä maailman surullisenkuuluisin sähköautomalli juuri tällä hetkellä on Toyota bZ4X, jonka (lähes, ei kuitenkaan täysin identtinen) sisarmalli Subaru Solterra on. Molemmat ovat valmistajiensa ensimmäiset tuotantosähköautot maailmanmarkkinoilla.Samaisen viime vuodelta kerätyn ensirekisteröintitilaston mukaan Toyotan ja Subarun erot ovat olleet pienemmät kuin mitä edellä esiteltyjen kohdalla oli. Jos bZ4X:ää myytiin 153 kappaletta, löysi Solterra 23 ostajaa. Vaikka ero on iso ja tilastopohjaa toistaiseksi vähän, on se suhteessa paljon pienempi kuin esimerkiksi Corollalla ja Swacella. Pitää myös ottaa huomioon, että Toyota myy myös merkkinä huomattavasti Subarua paremmin. Molempien sähkömallien myyntiä haittasivat erilaiset ongelmat, joista voi lukea tarkemmin esimerkiksi täältä.Subarulla voi kuitenkin olla jopa ihan hyvät saumat kilpailla Solterralla bZ4X:ää vastaan. Korkean maavaran seikkailuhenkisenä autona Solterra on Subarulle ominta alaa, ja sen puolesta se kelpaa hyvin sähköön vaihtaville Subaru-asiakkaille. Solterra voi kiinnostaa myös muilta astetta pienemmän volyymin japanilaismerkeiltä tulevia asiakkaita nimenomaan sähköisyytensä kautta. On niin ikään mahdollista, että Solterra - vaikka onkin teknisesti sama auto - voi nyt tavallaan hyötyä bZ4X:n nimen ympärille kerääntyneestä mainehaitasta. Subaru on myös esittellyt ja markkinoinut Solterraa eri otteella kuin esimerkiksi Suzuki Acrossiaan.Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Autoalan tiedotuskeskus, Toyota, Mazda, Suzuki, Subaru Kuvat: valmistajat, Moottorin arkistoLisää aiheestaNimi muutettu: Suzuki Swacessa on kaikki ainekset Suomen myydyimmäksi autoksi Nimi muutettu: Toyota GR86, Subaru BRZ, 10-vuotisjuhlamallit ja kadonnut sisar Nimi muutettu: Kun Yhdysvalloissa ostat Toyota Yariksen, saat Mazda 2:n Nimi muutettu: Japanissa Toyota Camryn saa myös Daihatsuna hieman paremmalla jälleenmyyntiarvollaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa