5.1.2021

Käyttötesti käytetyllä: vaihdoimme vielä ajokuntoiset nastarenkaat uusiin

Jouduimme Golfin kanssa rengaskaupoille, vaikka edellisissä oli vielä pintaa ja nastoja jäljellä.

Totesimme kulutusvertailussa Golf vastaan Toyota Corolla hybrid, että Golfin taloudellisuutta voisi kokeilla parantaa tunnetummilla ja kenties paremmilla renkailla. Ilmat tuntuivat kuitenkin pysyvän sisässä, normaalissa ajotilanteessa renkaat eivät tuntuneet erityisen liukkailta, renkaat olivat ainoastaan kaksi vuotta vanhat ja pintaa oli hyvin, joten varsinaista tarvetta renkaiden vaihdolle ei siis ollut.

Eikä syynä ollut alhaisemman kulutuksenkaan tavoittelu, rengassarjan usean sadan euron hinnan kuolettamiseksi kulutuseroa olisi tarvittu niin paljon, että edes markkinoiden parhaat renkaat eivät siihen olisi pystyneet.

Golfia kuitenkin tullaan käyttämään eräässä Moottorin tulevassa testissä, jota varten testitiimimme halusi autoon renkaat joiden suorituskyky on osapuilleen tiedossa, joten sain tehtäväkseni hankkia autoon Nokian Nordman 7:t. Nordman on Nokian ’’halpamallistoa’’, joissa käytetään aiempien Nokian renkaiden kuviota ja nastoitusta. Nordman 7 vastaa nimensä mukaisesti Hakkapeliitta 7 -rengasta.

Soittelimme muutamalle liikkeelle Uudellamaalla renkaiden hinnoista, kunnes muistimme, että Golf oli lähdössä seuraavien päivien aikana maakuntamatkalle Pohjois-Savoon. Päätimme kysellä pienemmältä paikkakunnalta tarjouksia, ja saimme lopulta eräältä pieneltä toimijalta koon 205-55/16 rengassarjan töineen 480 eurolla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Rengastyöt

Ensimmäinen vaihe rengastöissä on renkaiden irrotus autosta, jonka jälkeen niistä lasketaan ilmat pois ja irrotetaan vanhat koukkumalliset tasapainot. Tämän jälkeen rengasi painellaan irti vanteesta niin sanotulla palteenirrottimella. Kun palte on irrotettu, laitetaan vanne huulestaan kiinni rengaskoneen pöytään.

Renkaan irrottamisessa käytetään koneen asennuspäätä ja rengasrautaa samalla kun asennuspöytää pyöritetään myötäpäivään. Ennen uutta kumia venttiili vaihdetaan lähes poikkeuksetta – vaikkei vanha venttiili vielä vuotaisikaan. Rengas voi olla vanteella useankin vuoden, eikä kukaan halua huomata töihin lähtiessään renkaan olevan tyhjä venttiilivuodon takia.

Uusi rengasasennetaan ilman rengasrautaa painelemalla se käsin asennuspään avulla vanteen huulen alapuolelle.

Kun uusi rengas on vanteella, se otetaan irti koneesta ja siihen aletaan lisäämään ilmaa. Tässä vaiheessa renkaan painetta käytetään korkealla ajon aikaiseen paineeseen verrattuna. Asentajan tavoista ja renkaasta riippuen painetta käytetään noin 3–4 barissa saakka, jotta kumi saa varmasti oikean muotonsa. Vasta tämän ensipaineen jälkeen paine lasketaan käyttöpaineeseen.

Tärinät veks

Pyörien epätasapaino johtuu siitä, että massa ei ole jakautunut tasaisesti pyörimisakseliin nähden. Tätä kompensoidaan asettamalla tasapainoja vanteen reunoille sen mukaan, mihin tasapainotuskone mittaa painoja tarvittavan. Kaikki Golfin vanteet ovat hyväkuntoisia, sillä yksikään pyörä ei vaadi yli 25 grammaa lisäpainoa.

Lopuksi pyörät asennetaan autoon, ja pyöränpultit kiristetään momenttiavaimella. Oikealla momentilla varmistetaan että pultit ovat tarpeeksi kireällä, mutta eivät niin tiukalla että pääsisivät venymään, tai pahimmassa tapauksessa katkeamaan. Katso muut vinkit renkaanvaihtoon tästä linkistä.

Suhteellisesti rengassarjaa ei voi kutsua halvaksi, sillä olihan setin hinta yli 12 prosenttia auton hankintahinnasta. Olisimmekin todennäköisesti päätyneet muussa tapauksessa edullisempaan vaihtoehtoon. Nyt kuitenkin voimme ajella turvallisin mielin kun renkaiden taso on kutakuinkin tiedossa, vaikkei aivan huippurenkaista olekaan kyse.

Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat