6.9.2022 Ajoneuvot Käyttötesti: Peugeot 308 -lataushybridiä ei tarvitse juuri tankata Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peugeot 308 Hybrid -käyttötestiautomme perusominaisuudet alkavat hahmottua: ajo maistuu, tila ahdistaa ja lataamalla saavuttaa selvää bensiininsäästöä. Ladattavalla Peugeot 308 SW Hybrid 180 EAT8:lla on ajettu käyttötestiä reilun kahden kuukauden ajan, ja ydinasiat ovat hyvinkin selvillä. Auto vaikuttaa sisältävän toisaalta erinomaisia ja toisaalta ei-niin-erinomaisia ominaisuuksia – eli luonnetta ja persoonallisuutta tuntuu nykyranskalaisautossakin riittävän.Aloitetaan ehdottoman hyvistä puolista. Aivan kuten edeltävä 308, ja oikeastaan kaikki aiemmatkin samankokoiset Pösöt, tämä uusikin malli on yksiselitteisen kiva ajettava. Ohjaus on tarkka, herkkä ja tunnokaskin – esimerkiksi uraisella tiellä pienen ohjauspyörän kehällä voi aistia jopa lievää vetelyä, mikä on nykyautoissa jo varsin harvinainen piirre. Suuntavakavuuteen tämä ei vaikuta, vaan 308 etenee niin maantiellä kuin moottoritielläkin vakaasti, ja ainakin kohtuullisella kaarrenopeudella kokeiltuna ei myöskään kallistele tai vonguta renkaitaan mutkissa.Alusta hoitaa tehtävänsä myös mukavuuden suhteen. Niin isot heitot kuin pienemmät töyssyt ylittyvät jämäkänmukavasti eli tärskyjä ei ohjaamoon asti aisti. Ajomukavuutta lisäävät suorastaan erinomaiset istuimet sekä matala melutaso: karhealla pinnalla rengasmelua kuuluu, mutta sileämmällä auto on yllättävän äänetön.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTakapenkillä ahdastaMyös suorituskyky on oivallista tasoa. Kiihtyvyys on niin Electric- (pelkkä sähkökäyttö) kuin Hybrid-ajotilassakin (polttomoottorin ja sähkön sekoitelma) ripeää, puhuttiin sitten liikennevalolähdöistä taajamassa, rekkojen ohituksista maantiellä tai rykäisystä moottoritien liittymiskaistalla. 1,6-litraisen bensaturbon käyntiääni on saatu eristettyä sen verran mallikkaasti, ettei voimanlähteen vaihtumista sähköksi ja siitä pois käytännössä kuule.Kaikki siis kunnossa kuljettajan kannalta. Valitettavasti sama harmonia ei aivan jatku, kun kyytiin otetaan useampia matkustajia: takapolvitilat ovat auttamattoman ahtaat. Käytännössä sentit loppuvat kesken jo alakouluikäiseltä lapselta, jonka edessä 190-senttinen kuljettaja joutuu säätämään istuintaan huomattavan eteen. Tällöin ajoasento on jo liian tyköistuva, ja myös kulku autoon sekä sieltä pois vaikeutuu kohtuuttomasti.308 SW:n sisätilojen pituus edustaa siis lähinnä pikkuautojen tasoa, ei alemman keskiluokan farmaria. Tavaroiden kuljetuskapasiteettia löytyy huomattavasti reilummin, mutta kontinkin suhteellinen mataluus viittaa siihen, että sähköisen ajamisen mahdollistavalle ajoakustolle on järjestetty paikat autossa tilojen kustannuksella.Pitkä sähkökantamaPalataksemme niihin hyviin puoliin: se sähköajo sujuu oikein mainiosti. Olemme kesäkaudella ajaneet paikallispäästöttömästi huomattavan pitkiä matkoja, sillä luvattu 60 kilometrin WLTP-kantama on varsin helposti saavutettavissa. Pisimmillään pääsimme maantiellä jopa yli 80 kilometriä sähköllä, mutta tällöin kyse oli jo kikkailusta ilmastointi pois kytkien.Normaalissa käytössä sähköä riittää moottoritieajossakin viitisenkymmentä kilometriä, jolloin keskikulutus painuu esimerkiksi Lahden ja Helsingin välisellä sadan kilometrin matkalla jopa alle kolmen litran sadalla. Vertailun vuoksi: akku tyhjänä Peugeot saattaa kuluttaa samassa ajossa yli 6 l/100 km, eli latailu todellakin kannattaa.Parasta on se, että pelkässä taajamakäytössä 308 vastaa täysin sähköautoa. Polttomoottori ei käynnisty missään vaiheessa, meno on äänettömän sulavaa ja akku on taas seuraavana aamuna täynnä uusia kauppareissuja varten. Sähkön osallistumisesta auton liikutteluun kertoo paljon se, että pienehköä, 40-litraista bensiinisäiliötä on täytetty varsin harvoin syklein.Ladattavan hybridin polttonesteen sekä sähkön kulutus on kaiken kaikkiaan sen verran monitahoinen vyyhti, että jatkamme sen seuraamista tekemällä Peugeotille eriasteisia kokeita muun muassa vakioiduilla kulutuslenkeillä. Näiden ohella paneudumme vielä syvemmin käyttöliittymän kiemuroihin, eli kirjoitettavaa ja luettavaa tästä autosta taitaa todellakin riittää, ennen kuin käyttötesti tämän vuoden lopussa saavuttaa maalinsa.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Lue lisää Kaikki artikkelit 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta 10.3.2025 Ajoneuvot MG S5 on MG 4:n SUV-sisar, joka tulee korvaamaan MG ZS EV:n 8.3.2025 Ajoneuvot Maskuliinisesta maasturista tulikin naistenauto – Women’s Worldwide Car of the Year 2025 on Hyundai Santa Fe Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 18.3.2025 Kuluttajat Asiakas löysi vikoja Volvosta autokauppojen jälkeen – myyjä piti vaatimuksia kohtuuttomina, koska ostajalla ei ollut kiirettä korjata niitä 20.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Capri on taas yksi hyvin samanlainen sähköauto erilaisesta nimestään huolimatta 19.3.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi ehti ensimmäisenä eurooppalaisvalmistajana tuomaan hybridiauton asiakaskäyttöön 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle