6.9.2022 Ajoneuvot Käyttötesti: Peugeot 308 -lataushybridiä ei tarvitse juuri tankata Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peugeot 308 Hybrid -käyttötestiautomme perusominaisuudet alkavat hahmottua: ajo maistuu, tila ahdistaa ja lataamalla saavuttaa selvää bensiininsäästöä. Ladattavalla Peugeot 308 SW Hybrid 180 EAT8:lla on ajettu käyttötestiä reilun kahden kuukauden ajan, ja ydinasiat ovat hyvinkin selvillä. Auto vaikuttaa sisältävän toisaalta erinomaisia ja toisaalta ei-niin-erinomaisia ominaisuuksia – eli luonnetta ja persoonallisuutta tuntuu nykyranskalaisautossakin riittävän. Aloitetaan ehdottoman hyvistä puolista. Aivan kuten edeltävä 308, ja oikeastaan kaikki aiemmatkin samankokoiset Pösöt, tämä uusikin malli on yksiselitteisen kiva ajettava. Ohjaus on tarkka, herkkä ja tunnokaskin – esimerkiksi uraisella tiellä pienen ohjauspyörän kehällä voi aistia jopa lievää vetelyä, mikä on nykyautoissa jo varsin harvinainen piirre. Suuntavakavuuteen tämä ei vaikuta, vaan 308 etenee niin maantiellä kuin moottoritielläkin vakaasti, ja ainakin kohtuullisella kaarrenopeudella kokeiltuna ei myöskään kallistele tai vonguta renkaitaan mutkissa. Alusta hoitaa tehtävänsä myös mukavuuden suhteen. Niin isot heitot kuin pienemmät töyssyt ylittyvät jämäkänmukavasti eli tärskyjä ei ohjaamoon asti aisti. Ajomukavuutta lisäävät suorastaan erinomaiset istuimet sekä matala melutaso: karhealla pinnalla rengasmelua kuuluu, mutta sileämmällä auto on yllättävän äänetön. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Takapenkillä ahdasta Myös suorituskyky on oivallista tasoa. Kiihtyvyys on niin Electric- (pelkkä sähkökäyttö) kuin Hybrid-ajotilassakin (polttomoottorin ja sähkön sekoitelma) ripeää, puhuttiin sitten liikennevalolähdöistä taajamassa, rekkojen ohituksista maantiellä tai rykäisystä moottoritien liittymiskaistalla. 1,6-litraisen bensaturbon käyntiääni on saatu eristettyä sen verran mallikkaasti, ettei voimanlähteen vaihtumista sähköksi ja siitä pois käytännössä kuule. Kaikki siis kunnossa kuljettajan kannalta. Valitettavasti sama harmonia ei aivan jatku, kun kyytiin otetaan useampia matkustajia: takapolvitilat ovat auttamattoman ahtaat. Käytännössä sentit loppuvat kesken jo alakouluikäiseltä lapselta, jonka edessä 190-senttinen kuljettaja joutuu säätämään istuintaan huomattavan eteen. Tällöin ajoasento on jo liian tyköistuva, ja myös kulku autoon sekä sieltä pois vaikeutuu kohtuuttomasti. 308 SW:n sisätilojen pituus edustaa siis lähinnä pikkuautojen tasoa, ei alemman keskiluokan farmaria. Tavaroiden kuljetuskapasiteettia löytyy huomattavasti reilummin, mutta kontinkin suhteellinen mataluus viittaa siihen, että sähköisen ajamisen mahdollistavalle ajoakustolle on järjestetty paikat autossa tilojen kustannuksella. Pitkä sähkökantama Palataksemme niihin hyviin puoliin: se sähköajo sujuu oikein mainiosti. Olemme kesäkaudella ajaneet paikallispäästöttömästi huomattavan pitkiä matkoja, sillä luvattu 60 kilometrin WLTP-kantama on varsin helposti saavutettavissa. Pisimmillään pääsimme maantiellä jopa yli 80 kilometriä sähköllä, mutta tällöin kyse oli jo kikkailusta ilmastointi pois kytkien. Normaalissa käytössä sähköä riittää moottoritieajossakin viitisenkymmentä kilometriä, jolloin keskikulutus painuu esimerkiksi Lahden ja Helsingin välisellä sadan kilometrin matkalla jopa alle kolmen litran sadalla. Vertailun vuoksi: akku tyhjänä Peugeot saattaa kuluttaa samassa ajossa yli 6 l/100 km, eli latailu todellakin kannattaa. Parasta on se, että pelkässä taajamakäytössä 308 vastaa täysin sähköautoa. Polttomoottori ei käynnisty missään vaiheessa, meno on äänettömän sulavaa ja akku on taas seuraavana aamuna täynnä uusia kauppareissuja varten. Sähkön osallistumisesta auton liikutteluun kertoo paljon se, että pienehköä, 40-litraista bensiinisäiliötä on täytetty varsin harvoin syklein. Ladattavan hybridin polttonesteen sekä sähkön kulutus on kaiken kaikkiaan sen verran monitahoinen vyyhti, että jatkamme sen seuraamista tekemällä Peugeotille eriasteisia kokeita muun muassa vakioiduilla kulutuslenkeillä. Näiden ohella paneudumme vielä syvemmin käyttöliittymän kiemuroihin, eli kirjoitettavaa ja luettavaa tästä autosta taitaa todellakin riittää, ennen kuin käyttötesti tämän vuoden lopussa saavuttaa maalinsa. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Volvo EX30 Käyttötesti: Volvo EX30 ja ohjelmistorintamalla kaikki hiljaista 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – 1991 Rover Mini Classic 1300 oli aikamatka 60-luvulle jo uutena 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?