28.10.2025

17-vuotiaille öinen ajokielto – jos hallituksen lakiaikeet toteutuvat

Kuva Moottorin arkisto

Hallituksen esitysluonnos täsmentää ja osin tiukentaa merkittävästi ehtoja, joilla 17-vuotias voisi saada henkilöauton ajokortin poikkeusluvalla.

Hallituksen tuore esitysluonnos ajokorttilain muuttamisesta täsmentää ja osin tiukentaa merkittävästi ehtoja, joilla 17-vuotias voisi saada henkilöauton ajokortin poikkeusluvalla.

Lakiaikeiden taustalla on pääministeri Petteri Orpon (kok) hallitusohjelman tavoite, että Suomessa ei tapahdu liikennekuolemia vuonna 2050. ”Vaikka liikenneturvallisuus on kehittynyt myönteiseen suuntaan, tavoitteeseen pääseminen edellyttää lisätoimia. Niitä kohdistetaan erityisesti nuoriin kuljettajiin, jotka ovat yliedustettuina liikenneonnettomuustilastoissa”, todetaan liikenne- ja viestintäministeriön tiedotteessa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Nykyistä tiukemmat ehdot

Hallituksen lakiaikeiden tarkoituksena on varmistaa, että poikkeuslupaa haetaan vain nuoren jatkuvaan ja olennaiseen liikkumistarpeeseen. Lisäksi tavoitteena on parantaa liikenneturvallisuutta.

Nykyisin poikkeuslupa voidaan myöntää, jos nuorella on säännöllinen kulkemistarve esimerkiksi harrastuksiin tai opintoihin. Ehdotuksessa poikkeusluvan vaatimuksia tiukennettaisiin siten, että kulkemisen tulisi tapahtua vähintään neljä kertaa viikossa. Tällä hetkellä kulkemistarpeen säännöllisyydelle ei ole selvää määritelmää.

Ajokielto yön tunneiksi

Esitysluonnoksen mukaan 17-vuotiaiden kuljettajien yöaikainen ajaminen henkilöautoluokan ajokorttia edellyttävällä ajoneuvolla kiellettäisiin kello 00–05 välisenä aikana.

Kiellon rikkomisesta kuljettaja voitaisiin tuomita sakkoon ja määrätä ajokieltoon.

Kiellon valvontaa varten 17-vuotiaan kuljettajan olisi merkittävä ajoneuvonsa erityisellä tunnuksella. Jos tunnus ei ole käytössä, poliisi voisi määrätä kuljettajalle 100 euron liikennevirhemaksun.

Autoliitto kritisoi

Suomen suurin autonkäyttäjien etujärjestö (yli 129 000 jäsentä) tuo esiin, että kategorinen yöajokielto ei kohtele nuoria tasapuolisesti.

– Kaavailtu yöajokielto hankaloittaisi kunnollisten nuorten liikkumista ja kohdistuisi myös vastuullisiin toimijoihin, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen toteaa.

Niemisen mukaan seuraamusjärjestelmän kiristäminen on aina parempi keino, se kohdistuu suoraan ongelmaan, eikä rankaise vastuullisia nuoria.

Lisäopetus voi olla Niemisen mukaan tarpeellista, mutta se myös lisää kustannuksia. Samoin kasvavat Traficomin kustannukset ikäpoikkeuslupahakemusten seulomisessa, arvioi Nieminen.

– Yhtä hakemusta kohden kuluu aiempaa enemmän aikaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vähintään 7 km:n kävely

Myös liikkumistarpeen pituus tulisi lakimuutoksen myötä tiukemmin määritellyksi. Yhdensuuntaisen matkan tulisi jatkossa olla vähintään seitsemän kilometriä kävellen, jos joukkoliikennettä ei ole tarjolla tai kestää vähintään puolitoista tuntia julkisilla kulkuvälineillä.

Nyt yhdensuuntaisen matkan vaadittu pituus on kävellen viisi kilometriä tai kesto joukkoliikenteellä vähintään tunti. Nuoren huoltaja vahvistaa vaaditut tiedot.

Kulkemistarpeen osoittavat asiakirjat määriteltäisiin jatkossa nykyistä tarkemmin. Esimerkiksi opiskelija voisi todistaa tarpeen kulkemiselle oppilaitoksen läsnäolotodistuksella ja työssä käyvä nuori vähintään kahden kuukauden työsopimuksella. Nykyisin myös kahta kuukautta lyhyemmät työsuhteet ovat riittäneet poikkeusluvan saamiseksi.

Kulkemistarve harrastukseen osoitettaisiin jatkossa lajiliiton todistuksella tavoitteellisesta harjoittelusta tai oppilaitoksen todistuksella taiteen perusopintojen suorittamisesta.

Ajokielto estäisi poikkeusluvan

Poikkeusluvan saamisen edellytyksenä olisi myös, ettei nuori ole ajokiellossa tai väliaikaisessa ajokiellossa eikä häntä ole aiemmin määrätty ajokieltoon. Tällä hetkellä nuori voi saada poikkeusluvan ajokiellosta huolimatta, mutta ajokortin voi suorittaa vasta ajokiellon päätyttyä.

Riskientunnistus vaativammaksi

Lakimuutosaikeissa henkilöautoluokan ajokortin suorittajille pakollisen riskientunnistamiskoulutuksen vaatimuksia lisättäisiin. Koulutuksen kesto pitenisi kolmella teoriatunnilla ja yhdellä ajotunnilla.

Ajokieltoon määrätylle uudelle kuljettajalle pakollinen ajokieltokoulutus laajennettaisiin koskemaan nykyisten moottoripyörä- ja henkilöautoluokkien lisäksi myös mopoja, mopoautoja ja traktoreita. Koulutusvaatimus koskisi jatkossa myös kuljettajia, jotka poliisi on määrännyt väliaikaiseen ajokieltoon.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Koevilpistä puolen vuoden kielto

Kuljettajantutkinnon teoriakokeessa vilppiin syyllistynyt kokelas tai tulkki voitaisiin asettaa kuuden kuukauden määräaikaiseen kieltoon osallistua kokeeseen tai toimia siinä tulkkina. Lakiin lisättäisiin myös säännös, joka sallisi tulkin käytön kokeessa. Nykyisin asiasta määrätään Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin määräyksellä.

Liikenne- ja viestintäministeriö pyytää lausuntoja hallituksen esitysluonnoksesta ja niitä voi antaa 14.12.2025 asti.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat