10.5.2017 Liikenne ADAC-tiepalveluraportti 2017: Ahdistavat akut, stressaavat sähköt Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Auto jättää tielle useimmiten akkuvian vuoksi. Ongelmana on sähkösyöppöjen autojen alimitoitettu akku. ADAC-raportti selvitti jälleen autojen tielle pysäyttäneet tekniset viat Saksassa tiepalveluavun tarpeen perusteella. Kattavan aineiston johtopäätös on selvä: matka katkeaa useimmiten akkuvian vuoksi. ADAC-tiepalvelu ja sen yhteistyökumppanit avustivat tielle jääneitä Saksassa lähes neljä miljoonaa kertaa vuonna 2016. Apua siis annetaan joka kahdeksas sekunti, yli 10 000 kertaa päivässä! Tien päällä saatiin ratkaistua 85 prosenttia tapauksista, 15 prosenttia simahtaneista täytyy viedä hinausauton lavetilla korjaamolle. ADAC on saksalainen Euroopan suurin (19 miljoonaa jäsentä) autonkäyttäjien etujärjestö ja Autoliiton sisarjärjestö. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Syntisäkkinä alimitoitettu akku Tiepalveluraportin tulokset poikkeavat merkittävästi katsastustilastoista, mutta niinpä viatkin ovat täysin erilaisia. Tiepalvelun apua tarvitaan useimmiten akkuvikojen ja muiden sähkölaitevikojen vuoksi. Akkuvikojen osuus on 39 prosenttia. Reilusti yli puolet kaikista tielle pysäyttävistä vioista liittyy sähkölaitteisiin. Akku on nykyauton heikoin kohta. Akkuongelmat mainitaan useimpien automallien tyyppivikalistassa. ADAC:n mukaan akkuongelmat johtuvat autojen sähköjärjestelmien suunnitteluvirheistä. Runsas varustelu on lisännyt autojen sähkölaitteiden määrää, mikä laittaa akun ja laturin koville. Akun tyhjeneminen voi johtua alihankintaosien laatupuutteista kustannussäästöjen kurimuksessa. Nykyautojen akut ja laturit ovat alimitoitettuja suureen sähkönkulutukseen verrattuna. Monissa nykyautoissa on virtasyöppö PTC-lämmitysvastus matkustamon lämmitystä tehostamassa. Lyhyillä ajomatkoilla ja pakkasella akku ei ehdi latautua täyteen. ADAC on ennustanut, että nopeasti yleistyvä moottorin sammutus- ja käynnistysautomatiikka (start/stop-järjestelmä) lisää akkuvikojen määrää. Näin on myös käynyt. Tiepalveluraportin parhaan tuloksen löi pöytään BMW X5 (2014). BMW:n ja Audin juhlaa Koko tilaston parhaaksi nousivat BMW X5 ja BMW 4-sarja (käyttöönottovuosi 2014), BMW X5 simahti tielle teknisen vian vuoksi ainoastaan 0,4 kertaa 1 000 liikenteessä olevaa autoa kohti, BMW 4-sarja 0,9 kertaa (vikaindeksi 0,9). Käyttöönottovuosi 2014-ryhmässä mainioita tuloksia saivat myös BMW 1-sarja, Audi Q5 ja BMW 5-sarja (vikaindeksi1,1), Audi A3 (1,2), BMW 3-sarja (1,3) ja Audi A4 (1,4). Opel Zafira pitää perää 2007 ja 2008 eivät olleet Opel Zafiran parhaita vuosikertoja. Koko tilaston heikoin on Opel Zafira (käyttöönottovuosi 2007). Zafira jätti tielle peräti 75,1 kertaa 1 000 autoa kohti. Toiseksi huonoin on vuotta nuorempi Opel Zafira (2008) vikaindeksillä 72,7. Seuraavina häntäpäässä Hyundai i30 (2007) (vikaindeksi 71,4), Ford Mondeo (2008) (67,5), Hyundai i30 (2008) (65,6) ja Ford Mondeo (2007) (63,7). Mallinmuutoksen yhteydessä Nissan Qashqain laatu romahti. Raportin uusimman käyttöönottovuoden 2014 huonoin on Nissan Qashqai (vikaindeksi 23,7), seuraavina Fiat Ducato (17,5, suuri ajomäärä!), Opel Insignia (13,3), Hyundai i20 (11,9) ja Fiat 500 (11,5). Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Toyota Aygo paras pienistä Pikkuautoissa mentiin Toyota Aygon ja sen ranskalaisten sisarten tahdissa. Pienimpien pikkuautojen (A-segmentin) paras on Toyota Aygo. Myös samassa tehtaassa valmistetut yhteistyömallit, Citroën C1 ja Peugeot 107 menestyivät. Vähävikaisia ovat myös konsernisisaret Volkswagen Up, Seat Mii ja Škoda Citigo. Myös Opel Adam, Opel Agila ja Volkswagen Fox saivat hyvän tuloksen. Fiat 500 ja Fiat Panda ovat piskuisten pikkuautojen tunnettuja ongelmalapsia lukuisine vikoineen. Myös Smart Fortwo kuuluu runsasvikaisten ryhmään. Luotettavia: Mini ja Mitsubishi Colt Isompien pikkuautojen (B-segmentin) luotettavimmat ovat Mini ja Mitsubishi Colt. Varmatoimisia ovat myös Audi A1, Ford Fusion, Mazda 2, Peugeot 208, Škoda Fabia, Toyota Yaris ja Volkswagen Polo. B-segmentissä parhaiten pärjäsi Mini. Tässä kokoluokassa ei ollut tosi huonoja tuloksia, poikkeuksena Dacia Sandero, joka oli punaisella kahdessa ikäryhmässä ja Hyundai i20, joka oli punaisella tuoreimmassa ikäryhmässä. Mallimuutos heikensi Nissan Qashqaita Pienempi keskiluokka on ylivoimaisesti saksalaisten premium-merkkien (Audi, BMW, Mercedes-Benz) juhlaa. ADAC tiivistää seuraavasti: “Jos tässä kokoluokassa haluaa auton, joka ei jätä tielle, kannattaa valita premium-merkki tai jokin seuraavista malleista: Seat Altea/Toledo, Toyota Auris, tai Volkswagen Golf.” Häntäpään listalta löytyvät Peugeot 308, Opel Zafira, Ford C-Max ja Kuga sekä Dacia Duster ja Logan. Vuosimallin 2007 Opel Zafira on koko tutkimuksen runsasvikaisin automalli (vikaindeksi 75,1). Hyundai i30:n vanhemmat vuosimallit olivat vikaherkkiä uudempien ollessa merkittävästi laadukkaampia. Nissan Qashqain kohdalla kehitys ei ole ollut aivan haluttua. Täysin päinvastoin on tilanne Nissan Qashqain kohdalla. Ennen vuotta 2010 valmistetut Qashqai-mallit ovat keskiarvoautoa parempia, sitten keskiryhmää, mutta mallimuutoksen yhteydessä vuonna 2014 laatu romahti: Nissan Qashqai jätti tielle ikäryhmässään kaikkein useimmin, peräti 23,7 kertaa tuhatta autoa kohti! Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Baijerilaiset kärjessä Isommassa keskiluokassa baijerilaiset premium-merkit, Audi ja BMW juhlivat kärkisijoilla. Myös Mercedes-Benz GLK ja C-sarja saivat hyvän tuloksen käyttöönottovuodesta 2010 alkaen. Häntäpäässä ovat Ford Mondeo ja S-Max sekä Opel Insignia. Volkswagen Passat- ja Sharan sijoittuvat heikosti vanhemmissa ikäryhmissä. 2000-luvun ensimmäinen vuosikymmen ei ollut Mondeon parasta aikaa. Isot autot luotettavia Isoilla autoilla ajetaan paljon. Tiepalvelutilasto osoittaa, että isot autot ovat erittäin toimintavarmoja ja simahtavat vain harvoin tielle suuresta ajomäärästä huolimatta. Mallien väliset laatuerot ovat pienempiä kuin muissa kokoluokissa. Audi A6 ja BMW 5-sarja ovat erittäin hyviä vuosimalleissa 2010–2014. BMW X5 vuosimalli 2014 saavutti koko tilaston parhaan tuloksen (vikaindeksi vain 0,4). Luokan viimeiseksi jää mersun E-sarja hiukan keskinkertaista heikommalla tuloksella, mutta tulosta tarkastellessa on otettava huomioon E-sarjan kilpailijoita suurempi vuosittainen ajomäärä. Siihen suhteutettuna E-sarjan tulos on kohtuullisen hyvä. Mersun aikaisempi murheenkryyni, iso ML-katumaasturi on petrannut hyvään tulokseen vuosimallista 2012 alkaen. Škoda Superb on tasaisesti hyvän porukan keskitasoa. Škoda Superb on keskitasoa. Isojen autojen ryhmässä ei ole kehnoa autoa lainkaan. Pikkubussien ja pakettiautojen ryhmässä Volkswagen Transporter T5 on kokonaisuutena paras Mercedes-Benz Viton/Vianon ollessa seuraavana keskinkertaisella tuloksella niukasti ennen Ford Transitia. Fiat Ducaton vuosimalleissa 2012–2014 on merkittävästi enemmän vikoja kuin kilpailijoissa. Vuosimallien 2012–2014 Fiat Ducatot eivät ole kilpakumppaneidensa tasolla. Mukana vain tekniset viat Tiepalveluraporttiin on poimittu ADAC-tiepalvelun noin 400 000 avustustapahtumaa malleista, joiden ensirekisteröintivuodet ovat 2007–2014. Tilastossa on 117 suositun mallin tielle jättäneet tekniset viat. Mukana ovat vain ne mallit ja vuosimallit, joista on saatu tilastollisesti merkitsevä otos. Rengasvauriot ja kuljettajien huolimattomuudesta johtuneet viat – esimerkiksi polttoaineen loppuminen – on jätetty arvostelusta pois. Alla olevissa taulukoissa autojen välinen paremmuusjärjestys näkyy vikaindeksin perusteella kussakin ikäryhmässä. Vikaindeksi on tielle pysäyttäneiden teknisten vikojen määrä suhteessa tuhanteen autoon. Mitä pienempi luku, sitä varmempi auto. Automallien keskimääräinen ajokilometrimäärä vuodessa on mainittu raportissa nyt toisen kerran. Mallin vuosittainen ajomäärätieto auttaa suhteuttamaan mallin vikamäärän ajomäärään. Tulostaulukossa vikaindeksit on numeroiden lisäksi ilmaistu värisymbolein: tummanvihreä on paras, keltainen keskinkertainen ja punainen huonoin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Yleisimmät ajon keskeyttäneet tekniset vikaryhmät Saksassa vuonna 2016 Akku 39,0 prosenttia Sekalaiset viat 13,5 prosenttia Korirakenne, ohjaus, jarrut, pyöräntuenta, ym. Moottorinohjaus 13,3 prosenttia Tunnistimet, anturit Diesel: polttonesteen ruiskutus Bensiini: polttonesteen suihkutus, sytytysjärjestelmä (Muun muassa näädän puremat aiheuttaneet ongelmia moottorinohjauksessa) Sähkölaitteet 10,8 prosenttia Laturi, käynnistysmoottori, valaistus, sähköjohdot Moottori 7,7 prosenttia Mekaaniset viat Renkaat 6,2 prosenttia Polttoainejärjestelmä 5,0 prosenttia Polttonestepumppu, -putket, -suodatin, -tankki, ym. Jäähdytysjärjestelmä, ilmastointi, lämmityslaite 3,2 prosenttia Pakoputkisto, hiukkassuodatin, katalysaattori 1,3 prosenttia ADAC-tiepalvelutilasto 2017, vuoden 2016 tiepalvelutapahtumat Saksassa Pienimpien pikkuautojen (A-segmentti) tiepalvelutilasto 2017 Isompien pikkuautojen (B-segmentti) tiepalvelutilasto 2017 Pienempien keskiluokkaisten autojen tiepalvelutilasto 2017 Isompien keskiluokkaisten autojen tiepalvelutilasto 2017 Isojen autojen tiepalvelutilasto 2017 Pikkubussien ja pakettiautojen tiepalvelutilasto 2017 Teksti ja taulukot: Timo Turkula Lähde: ADAC Pannenstatistik 2017 (julkaistu Saksassa 3.5.2017) Kuvat: Moottorin arkisto ja valmistajat Lisätietoa saksan kielellä TÄÄLTÄ. Mallinimeä klikkaamalla saa listan mallin yleisimmistä tielle pysäyttäneistä vioista. Erilaisia tilastoja, erilaisia vikoja: näin luet vikatilastoja oikein Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen 21.3.2024 Uutinen Lentovuosi 2023: Kaupallisen lentoliikenteen historian toiseksi turvallisin vuosi – kukaan ei kuollut suihkukoneessa! 20.3.2024 Uutinen Suomalaiset: teiden kunto paremmaksi, alkolukko käyttöön Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?