8.12.2024 Ajatuksia autoista Aerodynamiikan vastaisku saa crossoverit näyttämään hölmöiltä – Ajatuksia autoista Teksti Aake Kinnunen Kuva Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Korkeiden automallien asema ylellisyystuotteena korostuu sähköaikana. Audi esitteli hiljattain A6:n, jonka luontainen vastakohta mallistosta on Q6. Samoille peruspalikoille rakentuvat "kutosluokan" sähköautot jakavat perustekniikkansa, mutta crossover ja sedan ovat erilaiset korit. Audi itse luokittelee A6 e-tronin "matalalattiakonseptiksi" ja Q6 e-tronin "korkealattiakonseptiksi". Jo ilmanvastuksessa A6 jyrää Q6:n, sillä Sportbackien kohdalla ilmanvastuskerroin tippuu 0,28:sta 0,21:een. Lopputuloksena on yli 100 lisäkilometriä akullisella. Sähköautojen energiankulutus jakautuu hiukan toisella tavalla polttomoottoriautoihin verrattuna, joten aerodynamiikan osuus kokonaiskulutuksesta nousee karkeasti viidenneksestä lähes kolmannekseen. Tästä johtuen sähköautojen kohdalla nähdään pitkälle meneviä aerodynaamisia toimenpiteitä. Peitetyillä vanteilla saa noin 10 kilometriä akullista kohti (BMW), virtuaalipeileillä Audin mukaan seitsemän kilometriä. Jopa ovenkahvat on uhrattu sileyden alttarille, vaikka niiden merkitys toimintamatkassa tai kulutuksessa tuntuu aiheuttavan päänsärkyä jopa saksalaisille insinööreille. Eikä sovi unohtaa, että tuulitunnelipisteet ovat se syy, miksi niin monet autot näyttävät saippuapaloilta.Oma osuutensa ilmanvastuksesta muodostuu toki maavarasta, jota monet pitävät myös ostoperusteena crossoveria hankittaessa. Huonoja mökkiteitä pidetään loputtomasti perusteena hankkia (ainakin näennäisesti) korkeahelmainen auto, vaikka tiessä ei välttämättä olisi moitittavaa, tai sen voisi joskus huoltaa, tai sukulaisten kanssa omistetulla yhteismökillä käydään kerran vuodessa. Toki valinta on perusteltua, jos kotiosoite on Lapissa tai päivärutiiniin kuuluu kadunvarsipysäköinti talvisessa Helsingissä.Mutta tällaisessa tarpeessa voi kysyä olisiko syytä panostaa aidosti maastokelpoiseen ajoneuvoon? Sähköinen G-sarjan Mercedes ei pyytele anteeksi korkeuttaan, sillä sen vastineeksi saa markkinoiden parhaita maasto-ominaisuuksia. Toki kulutuskin on jotain ihan muuta, sillä auto taistelee noin 300 kilometrin toimintamatkan osapuilleen samasta sähkömäärästä, kuin millä A6 kulkee 750 kilometriä. Yhtäkkiä kaksivetoiset ja näennäisesti korotetut crossoverit näyttäytyvät pöhköinä. Ja kaikkihan on lopulta muoti-ilmiötä. Volvon entinen toimitusjohtaja Håkan Samuelsson veikkasi sedanin paluuta jo vuosia sitten sähköautojen vaatiman aerodynamiikan takia. Nissanilla epäiltiin samaa, sillä qashqaiden takapenkillä kasvaneet lapset ovat jo autoiluiässä ja "aktiivista elämää" viettäville kaupatut muovikorokkeet ovat saaneet seniorimobiilin leiman. Sedanien ohessa farmarit ovat hiipimässä takaisin markkinoille. MG, Opel ja nyt Audi ovat kaikki istuttaneet pätevän täyssähkötekniikan pitkäkaton kuoriin. Tavaratilaa, toimintamatkaa ja parempaa ajettavuutta? Ei pöllömpää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 22.6.2025 Ajatuksia autoista Kun uusi BMW M5 kohtasi isoisoisänsä – Ajatuksia autoista 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 15.6.2025 Ajatuksia autoista Alaikäiset kuskit eivät ole sen huonompia kuin 18-vuotiaatkaan, joten ikäpoikkeusluvasta tulee pitää kiinni – Ajatuksia autoista 8.6.2025 Ajatuksia autoista Aika entinen ei koskaan enää palaa: Dieselgate rikkoi autoalan viattomuuden 10 vuotta sitten – Ajatuksia autoista 1.6.2025 Ajatuksia autoista Mistä saadaan tulevia klassikoita? – Ajatuksia autoista 25.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: ja taas kerran avautumista aktiivisista turvallisuusvarusteista 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 11.5.2025 Ajatuksia autoista Mitkä ovat oikeita klassikkoautoja ja mitkä eivät? Ajatuksia autoista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?