8.12.2024 Ajatuksia autoista Aerodynamiikan vastaisku saa crossoverit näyttämään hölmöiltä – Ajatuksia autoista Teksti Aake Kinnunen Kuva Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Korkeiden automallien asema ylellisyystuotteena korostuu sähköaikana. Audi esitteli hiljattain A6:n, jonka luontainen vastakohta mallistosta on Q6. Samoille peruspalikoille rakentuvat "kutosluokan" sähköautot jakavat perustekniikkansa, mutta crossover ja sedan ovat erilaiset korit. Audi itse luokittelee A6 e-tronin "matalalattiakonseptiksi" ja Q6 e-tronin "korkealattiakonseptiksi". Jo ilmanvastuksessa A6 jyrää Q6:n, sillä Sportbackien kohdalla ilmanvastuskerroin tippuu 0,28:sta 0,21:een. Lopputuloksena on yli 100 lisäkilometriä akullisella. Sähköautojen energiankulutus jakautuu hiukan toisella tavalla polttomoottoriautoihin verrattuna, joten aerodynamiikan osuus kokonaiskulutuksesta nousee karkeasti viidenneksestä lähes kolmannekseen. Tästä johtuen sähköautojen kohdalla nähdään pitkälle meneviä aerodynaamisia toimenpiteitä. Peitetyillä vanteilla saa noin 10 kilometriä akullista kohti (BMW), virtuaalipeileillä Audin mukaan seitsemän kilometriä. Jopa ovenkahvat on uhrattu sileyden alttarille, vaikka niiden merkitys toimintamatkassa tai kulutuksessa tuntuu aiheuttavan päänsärkyä jopa saksalaisille insinööreille. Eikä sovi unohtaa, että tuulitunnelipisteet ovat se syy, miksi niin monet autot näyttävät saippuapaloilta.Oma osuutensa ilmanvastuksesta muodostuu toki maavarasta, jota monet pitävät myös ostoperusteena crossoveria hankittaessa. Huonoja mökkiteitä pidetään loputtomasti perusteena hankkia (ainakin näennäisesti) korkeahelmainen auto, vaikka tiessä ei välttämättä olisi moitittavaa, tai sen voisi joskus huoltaa, tai sukulaisten kanssa omistetulla yhteismökillä käydään kerran vuodessa. Toki valinta on perusteltua, jos kotiosoite on Lapissa tai päivärutiiniin kuuluu kadunvarsipysäköinti talvisessa Helsingissä.Mutta tällaisessa tarpeessa voi kysyä olisiko syytä panostaa aidosti maastokelpoiseen ajoneuvoon? Sähköinen G-sarjan Mercedes ei pyytele anteeksi korkeuttaan, sillä sen vastineeksi saa markkinoiden parhaita maasto-ominaisuuksia. Toki kulutuskin on jotain ihan muuta, sillä auto taistelee noin 300 kilometrin toimintamatkan osapuilleen samasta sähkömäärästä, kuin millä A6 kulkee 750 kilometriä. Yhtäkkiä kaksivetoiset ja näennäisesti korotetut crossoverit näyttäytyvät pöhköinä. Ja kaikkihan on lopulta muoti-ilmiötä. Volvon entinen toimitusjohtaja Håkan Samuelsson veikkasi sedanin paluuta jo vuosia sitten sähköautojen vaatiman aerodynamiikan takia. Nissanilla epäiltiin samaa, sillä qashqaiden takapenkillä kasvaneet lapset ovat jo autoiluiässä ja "aktiivista elämää" viettäville kaupatut muovikorokkeet ovat saaneet seniorimobiilin leiman. Sedanien ohessa farmarit ovat hiipimässä takaisin markkinoille. MG, Opel ja nyt Audi ovat kaikki istuttaneet pätevän täyssähkötekniikan pitkäkaton kuoriin. Tavaratilaa, toimintamatkaa ja parempaa ajettavuutta? Ei pöllömpää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 6.4.2025 Ajatuksia autoista Kaksi Volvoa ja menneiden aikojen haikailu johtokunnan neuvotteluhuoneessa – Ajatuksia autoista 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 30.3.2025 Ajatuksia autoista Mitä välivuoden jälkeen Jaguar: haastattelussa toimitusjohtaja Rawdon Glover 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Koeajo Koeajo ja ajatuksia autoista: Škoda Octavia RS – järjellä ja tunteella 16.3.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: armas auto, saisinko ihan oikeasti päättää milloin virrat ovat päällä ja ovet lukossa? 9.3.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: onko uusien autojen pito pian vain luistonestojärjestelmien varassa? 2.3.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: koin elämäni kamalimman taksimatkan Vantaalla Nissan Leafin kyydissä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä