8.12.2024 Ajatuksia autoista Aerodynamiikan vastaisku saa crossoverit näyttämään hölmöiltä – Ajatuksia autoista Teksti Aake Kinnunen Kuva Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Korkeiden automallien asema ylellisyystuotteena korostuu sähköaikana. Audi esitteli hiljattain A6:n, jonka luontainen vastakohta mallistosta on Q6. Samoille peruspalikoille rakentuvat "kutosluokan" sähköautot jakavat perustekniikkansa, mutta crossover ja sedan ovat erilaiset korit. Audi itse luokittelee A6 e-tronin "matalalattiakonseptiksi" ja Q6 e-tronin "korkealattiakonseptiksi". Jo ilmanvastuksessa A6 jyrää Q6:n, sillä Sportbackien kohdalla ilmanvastuskerroin tippuu 0,28:sta 0,21:een. Lopputuloksena on yli 100 lisäkilometriä akullisella. Sähköautojen energiankulutus jakautuu hiukan toisella tavalla polttomoottoriautoihin verrattuna, joten aerodynamiikan osuus kokonaiskulutuksesta nousee karkeasti viidenneksestä lähes kolmannekseen. Tästä johtuen sähköautojen kohdalla nähdään pitkälle meneviä aerodynaamisia toimenpiteitä. Peitetyillä vanteilla saa noin 10 kilometriä akullista kohti (BMW), virtuaalipeileillä Audin mukaan seitsemän kilometriä. Jopa ovenkahvat on uhrattu sileyden alttarille, vaikka niiden merkitys toimintamatkassa tai kulutuksessa tuntuu aiheuttavan päänsärkyä jopa saksalaisille insinööreille. Eikä sovi unohtaa, että tuulitunnelipisteet ovat se syy, miksi niin monet autot näyttävät saippuapaloilta.Oma osuutensa ilmanvastuksesta muodostuu toki maavarasta, jota monet pitävät myös ostoperusteena crossoveria hankittaessa. Huonoja mökkiteitä pidetään loputtomasti perusteena hankkia (ainakin näennäisesti) korkeahelmainen auto, vaikka tiessä ei välttämättä olisi moitittavaa, tai sen voisi joskus huoltaa, tai sukulaisten kanssa omistetulla yhteismökillä käydään kerran vuodessa. Toki valinta on perusteltua, jos kotiosoite on Lapissa tai päivärutiiniin kuuluu kadunvarsipysäköinti talvisessa Helsingissä.Mutta tällaisessa tarpeessa voi kysyä olisiko syytä panostaa aidosti maastokelpoiseen ajoneuvoon? Sähköinen G-sarjan Mercedes ei pyytele anteeksi korkeuttaan, sillä sen vastineeksi saa markkinoiden parhaita maasto-ominaisuuksia. Toki kulutuskin on jotain ihan muuta, sillä auto taistelee noin 300 kilometrin toimintamatkan osapuilleen samasta sähkömäärästä, kuin millä A6 kulkee 750 kilometriä. Yhtäkkiä kaksivetoiset ja näennäisesti korotetut crossoverit näyttäytyvät pöhköinä. Ja kaikkihan on lopulta muoti-ilmiötä. Volvon entinen toimitusjohtaja Håkan Samuelsson veikkasi sedanin paluuta jo vuosia sitten sähköautojen vaatiman aerodynamiikan takia. Nissanilla epäiltiin samaa, sillä qashqaiden takapenkillä kasvaneet lapset ovat jo autoiluiässä ja "aktiivista elämää" viettäville kaupatut muovikorokkeet ovat saaneet seniorimobiilin leiman. Sedanien ohessa farmarit ovat hiipimässä takaisin markkinoille. MG, Opel ja nyt Audi ovat kaikki istuttaneet pätevän täyssähkötekniikan pitkäkaton kuoriin. Tavaratilaa, toimintamatkaa ja parempaa ajettavuutta? Ei pöllömpää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 28.11.2024 Sähköautot Uusi auto alle 20000 eurolla? Vielä se on mahdollista – Ajatuksia autoista 24.11.2024 Ajatuksia autoista Jaguarin paluu ja ruusukultaluksuksen tahmea lumo – Ajatuksia autoista 10.11.2024 Ajatuksia autoista Ääntä kohti myös ajajien sähköautoissa – Ajatuksia autoista 3.11.2024 Ajatuksia autoista Nykyautot ovat oikeastaan vaikeita ajaa ääriolosuhteissa – Ajatuksia autoista 27.10.2024 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: mikä siinä manuaalivaihteistossa viehättää? 20.10.2024 Ajatuksia autoista Valoa tunnelin päässä Pariisin autonäyttelyssä – Ajatuksia autoista 13.10.2024 Ajatuksia autoista Lopeta jo se vinkuminen sähköstä, vedystä ja bensasta – Ajatuksia autoista 6.10.2024 Yleinen Ovatko rallin MM-sarjasta päättävät ikinä itse seuranneet rallia? Ajatuksia Autoista 29.9.2024 Ajatuksia autoista 2025 eli kun autotehtaat löysivät itsensä ruuvipenkistä – Ajatuksia autoista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 9.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Transit Custom PHEV – onpas ripeä pakettiauto 10.12.2024 Ajokortit Ajokorttilait hankaloittavat sähköpakujen käyttöä – kritisoi Auto- ja liikennetoimittajat ry 9.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S250 CDI eli World Green Car of the Year 2012 10.12.2024 Yleinen Talvirengaskauden pituus pidentynyt merkittävästi 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 8.12.2024 Ajatuksia autoista Aerodynamiikan vastaisku saa crossoverit näyttämään hölmöiltä – Ajatuksia autoista 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä