8.12.2024 Ajatuksia autoista Aerodynamiikan vastaisku saa crossoverit näyttämään hölmöiltä – Ajatuksia autoista Teksti Aake Kinnunen Kuva Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Korkeiden automallien asema ylellisyystuotteena korostuu sähköaikana. Audi esitteli hiljattain A6:n, jonka luontainen vastakohta mallistosta on Q6. Samoille peruspalikoille rakentuvat "kutosluokan" sähköautot jakavat perustekniikkansa, mutta crossover ja sedan ovat erilaiset korit. Audi itse luokittelee A6 e-tronin "matalalattiakonseptiksi" ja Q6 e-tronin "korkealattiakonseptiksi". Jo ilmanvastuksessa A6 jyrää Q6:n, sillä Sportbackien kohdalla ilmanvastuskerroin tippuu 0,28:sta 0,21:een. Lopputuloksena on yli 100 lisäkilometriä akullisella. Sähköautojen energiankulutus jakautuu hiukan toisella tavalla polttomoottoriautoihin verrattuna, joten aerodynamiikan osuus kokonaiskulutuksesta nousee karkeasti viidenneksestä lähes kolmannekseen. Tästä johtuen sähköautojen kohdalla nähdään pitkälle meneviä aerodynaamisia toimenpiteitä. Peitetyillä vanteilla saa noin 10 kilometriä akullista kohti (BMW), virtuaalipeileillä Audin mukaan seitsemän kilometriä. Jopa ovenkahvat on uhrattu sileyden alttarille, vaikka niiden merkitys toimintamatkassa tai kulutuksessa tuntuu aiheuttavan päänsärkyä jopa saksalaisille insinööreille. Eikä sovi unohtaa, että tuulitunnelipisteet ovat se syy, miksi niin monet autot näyttävät saippuapaloilta.Oma osuutensa ilmanvastuksesta muodostuu toki maavarasta, jota monet pitävät myös ostoperusteena crossoveria hankittaessa. Huonoja mökkiteitä pidetään loputtomasti perusteena hankkia (ainakin näennäisesti) korkeahelmainen auto, vaikka tiessä ei välttämättä olisi moitittavaa, tai sen voisi joskus huoltaa, tai sukulaisten kanssa omistetulla yhteismökillä käydään kerran vuodessa. Toki valinta on perusteltua, jos kotiosoite on Lapissa tai päivärutiiniin kuuluu kadunvarsipysäköinti talvisessa Helsingissä.Mutta tällaisessa tarpeessa voi kysyä olisiko syytä panostaa aidosti maastokelpoiseen ajoneuvoon? Sähköinen G-sarjan Mercedes ei pyytele anteeksi korkeuttaan, sillä sen vastineeksi saa markkinoiden parhaita maasto-ominaisuuksia. Toki kulutuskin on jotain ihan muuta, sillä auto taistelee noin 300 kilometrin toimintamatkan osapuilleen samasta sähkömäärästä, kuin millä A6 kulkee 750 kilometriä. Yhtäkkiä kaksivetoiset ja näennäisesti korotetut crossoverit näyttäytyvät pöhköinä. Ja kaikkihan on lopulta muoti-ilmiötä. Volvon entinen toimitusjohtaja Håkan Samuelsson veikkasi sedanin paluuta jo vuosia sitten sähköautojen vaatiman aerodynamiikan takia. Nissanilla epäiltiin samaa, sillä qashqaiden takapenkillä kasvaneet lapset ovat jo autoiluiässä ja "aktiivista elämää" viettäville kaupatut muovikorokkeet ovat saaneet seniorimobiilin leiman. Sedanien ohessa farmarit ovat hiipimässä takaisin markkinoille. MG, Opel ja nyt Audi ovat kaikki istuttaneet pätevän täyssähkötekniikan pitkäkaton kuoriin. Tavaratilaa, toimintamatkaa ja parempaa ajettavuutta? Ei pöllömpää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.1.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: onko siihen viereiseen parkkiruutuun pakko änkeä? 10.1.2025 Ajatuksia autoista Myydäänkö tässä autoa vai mielikuvia? – Ajatuksia autoista 29.12.2024 Ajatuksia autoista Kiinalaisten autojen myyminen Suomessa voi olla vaikeaa ja siihen on monta syytä – Ajatuksia autoista 22.12.2024 Yleinen Kysy rohkeasti apua vaan! – Ajatuksia autoista 15.12.2024 Ajatuksia autoista Ylinopeusholhous ja luistamisen ABC – Ajatuksia autoista 28.11.2024 Sähköautot Uusi auto alle 20000 eurolla? Vielä se on mahdollista – Ajatuksia autoista 24.11.2024 Ajatuksia autoista Jaguarin paluu ja ruusukultaluksuksen tahmea lumo – Ajatuksia autoista 10.11.2024 Ajatuksia autoista Ääntä kohti myös ajajien sähköautoissa – Ajatuksia autoista 3.11.2024 Ajatuksia autoista Nykyautot ovat oikeastaan vaikeita ajaa ääriolosuhteissa – Ajatuksia autoista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: onko siihen viereiseen parkkiruutuun pakko änkeä? 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa