9.5.2022 Ajoneuvot Ajaton kone: Porsche 911 paras 15-vuotias automalli – Traficom-katsastusraportti 2022 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Porsche 911 -urheiluauto on iäkkäiden autojen katsastustilaston kärjessä. Myös Subaru, Toyota ja Ford Mustang menestyivät. Porsche 911 urheiluauto on Traficomin katsastustilaston kärjessä iäkkäiden eli 15-vuotiaiden autojen ryhmässä. Muskeliautoklassikon vähäinen hylkäysprosentti (9,4 %) selittyy paitsi auton laadukkuudella, myös keskimääräistä merkittävästi vähäisemmällä ajomäärällä (111 000 km).Erityisen merkittävä on ikääntyneen Toyota Land Cruiserin vähävikaisuus (hylkäysprosentti 20,1 %) vaikka ajomäärä on suuri (keskimäärin 365 000 km). Vertailun vuoksi mainittakoon, että häntäpäähän sijoittuvan kilpailijan Nissan Pathfinderin hylkäysprosentti on 54,6 %.Mallilistan edellisen raportin paras, Ford Mustang, sijoittuu nyt toiseksi ja Subaru Forester on kolmanneksi paras. Muita kymmenen kärjessä vähävikaisimpia malleja olivat Toyota Corolla, Corolla Verso ja Land Cruiser, Mercedes-Benz SLK, Ford Fusion, Suzuki Grand Vitara ja Mazda 2.Merkkitilaston kärjessä (kaikki mallit) ovat Porsche, Subaru, Toyota, Lexus ja Audi.15-vuotiaista henkilöautoista heikoin ja runsasvikaisin oli Dodge Caliber hylkäysprosentilla 61,3 %. Nissan Pathfinder -maasturissa on toiseksi eniten vikoja, hylkäysprosentti 57,1 %. Seuraavaksi runsasvikaisimmat ovat Chevrolet Kalos, Renault Laguna, Opel Zafira ja Mitsubishi Grandis.Merkkitilaston huonoin on Dodge. Seuraavat häntäpään merkit ovat Renault, Chrysler ja eteläkorealainen Chevrolet, jota myytiin aikaisemmin Daewoo-nimellä.Traficomin katsastusraportin malli- ja merkkikohtaisessa tuloslistassa ovat mukana ne automallit ja automerkit, joita on katsastettu vuonna 2021 vähintään 100 kappaletta kussakin ikäluokassa. Traficomin katsastustilastossa on ansiokasta, että kunkin mallin keskimääräinen ajokilometrimäärä kussakin ikäryhmässä on mainittu, mikä auttaa suhteuttamaan mallin vikamäärän mallin ajomäärään. 15-vuotiaiden autojen matkamittarilukemien keskiarvo on 236 000 km ja hylkäysprosentti keskimäärin 31,9 %.Ford Mustang sijoittui toiseksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy15-vuotiaat henkilöautot, käyttöönottovuosi 2006 TOP 2020 vähävikaisinta mallia, ajokilometrit, hylkäyskeskiarvo %, yleisin hylkäyssyy Porsche 911 (111 000) (9,4) Ford Mustang (153 000) (13,5) Subaru Forester (231 000) (17,3) (jousitus ja iskunvaimennus) Toyota Corolla Verso (268 000) (18,5) (seisontajarrun dynamometritesti) Toyota Corolla (210 000) (18,5) (seisontajarrun dynamometritesti) Mercedes-Benz SLK (138 000) (18,6) (sisäinen valvontajärjestelmä OBD) Ford Fusion (167 000) (18,7) Suzuki Grand Vitara (227 000) (18,9) (alustan kotelot ja pohjalevy) Toyota Land Cruiser (365 000) (20,1) (etuakselisto) Mazda 2 (157 000) (20,3) (seisontajarrun dynamometritesti) Ford Fiesta (157 000) (20,8) (seisontajarrun dynamometritesti) Hyundai Getz (154 000) (21,5) (käyttöjarrun dynamometritesti) Lexus IS 250 (216 000) (21,7) (seisontajarrun dynamometritesti) Audi A6 (303 000) (22,1) (etuakselisto) Honda CR-V (274 000) (22,2) (etuakselisto) Toyota RAV4 (257 000) (22,3) (taka-akselisto) Mercedes-Benz S-sarja (246 000) (22,4) (etuakselisto) Toyota Prius (255 000) (22,4) Nissan Micra (163 000) (23,4) (etuakselisto) Volvo S40 (209 000) (24,2) (etuakselisto)10 vähävikaisinta merkkiä (kaikki mallit yhteensä)Merkki ajokilometrit, hylkäyskeskiarvo %, yleisin hylkäyssyy Porsche (127 000) (12,2) Subaru (225 000) (21,8) (bensiinimoottorin pakokaasumittaus) Toyota (230 000) (22,2) (seisontajarrun dynamometritesti) Lexus (238 000) (23,5) (seisontajarrun dynamometritesti) Audi (275 000) (25,1) (käyttöjarru) Mini (155 000) (25,4) (etuakselisto) Suzuki (188 000) (26,0) (etuakselisto) Jaguar (204 000) (26,3) (taka-akselisto) Smart (146 000) (27,9) (seisontajarrun dynamometritesti) Saab (249 000) (28,0) (taka-akselisto)15-vuotiaat henkilöautot, käyttöönottovuosi 2006 keskimääräinen hylkäysprosentti 31,9 % keskimääräiset ajokilometrit 236 000 kmHeikoin mallikohtainen suoritus oli Dodge Caliberilla.15-vuotiaat henkilöautot, käyttöönottovuosi 2006 FLOP 1010 runsasvikaisinta mallia, ajokilometrit, hylkäyskeskiarvo %, yleisin hylkäyssyyDodge Caliber (210 000) (61,3) (taka-akselisto) Nissan Pathfinder (352 000) (54,6) (taka-akselisto) Chevrolet Kalos (134 000) (49,6) (etuakselisto) Renault Laguna (221 000) (48,6) (etuakselisto) Opel Zafira (263 000) (48,5) (seisontajarrun dynamometritesti) Mitsubishi Grandis (307 000) (48,5) (ohjausnivelet ja -tangot) Mazda 5 (240 000) (47,6) (etuakselisto) Mercedes-Benz C-sarja (297 000) (47,2) (etuakselisto) Nissan X-Trail (266 000) (45,7) (etuakselisto) Chevrolet Nubira (185 000) (45,5) (seisontajarrun dynamometritesti)10 runsasvikaisinta merkkiä (kaikki mallit yhteensä)Dodge (205 000) (57,1) (taka-akselisto) Renault (200 000) (43,0) (etuakselisto) Chrysler (231 000) (42,4) (seisontajarrun dynamometritesti) Chevrolet (163 000) (42,0) (käyttöjarrun dynamometritesti) Alfa Romeo (219 000) (41,7) (etuakselisto) Mazda (222 000) (39,8) (alustan kotelot ja pohjalevy) BMW (280 000) (37,9) (käyttöjarru) Mitsubishi (224 000) (37,0) (taka-akselisto) Citroën (199 000) (37,0) (etuakselisto) Seat (234 000) (36,6) (käyttöjarru)Myös Nissan Pathfinderin katsastusraportit voisivat olla parempia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hyvä mieltää: katsastustilastot eivät kerro kaikkea Katsastustilastot eivät kuitenkaan kerro kaikkea laatueroista. Katsastustilastojen julkistamista arvostellaan siitä, että ne eivät kerro kaikenlaisista vioista. Eivät kerrokaan, mutta katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien turvallisuuteen ja ympäristöön vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut merkittävimmät isot viat liittyvät yleensä akselistoihin, pyöräntuentaan, ohjauslaitteisiin ja niiden nivelten kulumiseen, jarruihin ja pakokaasupäästöihin. Kilometrien karttuessa ja auton ikääntyessä auton hoidolla, määräaikaishuoltojen teettämisellä, vikojen korjauttamisella, ajo-olosuhteilla ja ajotavalla on ratkaiseva merkitys auton tekniseen kuntoon – automallin laadun ohella. Tiepalveluraporteissa todetut tielle pysäyttäneet viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat. Tielle pysäyttävistä teknisistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin, erityisesti akun simahtamiseen. Akkuviat ovat yleisiä polttomoottoriautojen käynnistysakuissa. Myös sähköautoissa on ollut akkuvikoja: Nämä viat keskittyvät sähköauton 12 voltin ohjainlaite- ja käynnistysakkuun. Sen sijaan sähköautojen varsinainen sähkötekniikka, kuten korkeajänniteakut, sähkömoottorit ja latausjärjestelmä ovat toistaiseksi osoittautuneet varsin luotettaviksi, mutta kovin pitkäaikaista kokemusta näistä ei vielä ole. Katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro yhdessäkään kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä viat tulevat tiepalveluraporttiin vain silloin, kun ne keskeyttävät ajamisen yllättäen kesken matkan. Usein tällainen vika ilmaisee itsensä alkuvaiheessa esimerkiksi tehottomuudella, metelillä tai värinällä ja auto ajetaan tai hinautetaan korjaamoon. Vakava moottori- tai vaihteistovika korjautetaan ennen matkalle lähtöä tai määräaikaiskatsastukseen menoa. Entistä iäkkäämpiä autoja – entistä enemmän vikojaKatsastettujen henkilöautojen keski-ikä nousi hieman: Vuonna 2021 keski-ikä oli 14,5 vuotta, kun edeltävänä vuonna vastaava luku oli 14,3. Kaikista henkilöautojen määräaikaiskatsastuksista vuonna 2021 hylättiin 27,2 prosenttia, noin prosenttiyksikön verran enemmän kuin edeltävänä vuonna (26,2%).Traficom julkaisee henkilöautojen merkki- ja mallikohtaiset katsastuksen vikatilastot vuosittain 3 – 15-vuotiaista henkilöautoista. Vuonna 2021 määräaikaiskatsastuksessa 3 - 15-vuotiaista henkilöautoista hylättiin keskimäärin 19,8 %, mikä oli 0,3 prosenttiyksikköä enemmän kuin vuonna 2020. Ensimmäisen kerran katsastukseen tulleista 3-vuotiaista autoista hylättiin 3,1 %, kun edeltävänä vuonna luku oli 2,9 %. Myös 4 - 6-vuotiaita autoja hylättiin hieman edeltävää vuotta enemmän.Alle 10 vuotta vanhojen henkilöautojen osalta hylättyjen katsastusten määrään nousuun vaikuttaa mm. katsastusaikavälin harventuminen.– Uudempien autojen katsastustulokset eivät kuitenkaan juuri vaikuta kaikista katsastuksista laskettuun hylkäysprosentiin, koska vanhemmissa autoissa havaitaan vikoja ja niitä myös hylätään katsastuksessa moninkertainen määrä uudempiin verrattuna. Kaikista hylätyistä katsastuksista yli 70% kohdistuu 14 vuotta ja sitä vanhempien ajoneuvojen katsastuksiin, tarkentaa Traficomin tarkastaja Vesa Lampinen. Takaisinkutsut Traficomin kotisivuilla Lisäksi tulevat korjauskehotukseen eli takaisinkutsuun johtaneet vikamahdollisuudet, joista tiedotetaan autojen omistajille. Lisäksi takaisinkutsuvikojen lista löytyy Traficomin verkkosivuilta. Suosittujen automallien tyyppivikatietolista löytyy Moottorin verkkosivuilta. Vikatietolista sisältää yli sadan suositun mallin tyyppiviat. Lista päivitetään kerran vuodessa heinäkuussa. Listaan on katsastus- ja tiepalveluraporttien lisäksi koottu tietoja auton omistajien ilmoittamista vioista sekä takaisinkutsukampanjoista Suomessa ja Saksassa. Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Traficom -katsastustilastoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaSaab 9-5 kummittelee menestyjissä – Traficom-katsastusraportti 2022 Audin vitoset ja Volvo S60 kärjessä seitsenvuotiaissa automalleissa – Traficom-katsastusraportti 2022 Golf Sportsvan, SX4 ja Q5 kärkeen viisivuotiaissa – Traficom-katsastusraportti 2022 Japanilaisten ylivoimaa kolmivuotiaissa – Traficom-katsastusraportti 2022 Ikä ja viat kulkevat käsi kädessä Traficomin katsastustilastossa Lue lisää Kaikki artikkelit 7.11.2024 Ajoneuvot SEMA Show 2024: Advntr, Wkndr, Zeus, Thetis ja Gaia – Kia vie tulevaisuuden maastoon 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 6.11.2024 Vuoden Auto Suomessa Vuoden Auto Suomessa: 46 uutuusmallia, vain yksi voi voittaa 5.11.2024 Ajoneuvot SEMA Show 2024: Nissanilla sangen perinnerakkaat setit 5.11.2024 Ajoneuvot SEMA Show 2024: Toyota saattaa tuoda jotain Land Cruiser ROX:in kaltaista tuotantoon, jos oikein pidämme siitä 5.11.2024 Autonäyttely Pariisin autonäyttely 2024 – elo ja ilo ovat palanneet autonäyttelyihin 4.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Initium ennakoi jo ensi vuodelle uuden sukupolven vety-Hyundaita – toimintamatkaa yli 650 kilometriä 3.11.2024 Uutinen Haastattelu: BMW M-osaston toimitusjohtaja van Meel – emme tule tarjoamaan manuaalivaihteistoa sähköautoon 3.11.2024 Ajoneuvot Nämä ovat Alfa Romeo Juniorin lopulliset hinnat – 280-hevosvoimainen Veloce on erityisen houkuttelevasti hinnoiteltu Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 6.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tässä on upouusi Suzuki eVitara - kuoriiko odotettu Toyota-sisarmalli kermat sen kakun päältä? 7.11.2024 Käyttötesti Miltä Volvo EX30 tuntuu paatuneen volvoilijan mielestä? 7.11.2024 Moottoripyörät Kevyt seikkailupyörä Suzukilta – DR-Z4S valloittaa metsätiet 7.11.2024 Koeajo Koeajo: Fiat Ducato – vieläkin nykyaikaisempi, mutta onko riittävästi? 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa 3.11.2024 Ajatuksia autoista Nykyautot ovat oikeastaan vaikeita ajaa ääriolosuhteissa – Ajatuksia autoista 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 6.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tässä on upouusi Suzuki eVitara - kuoriiko odotettu Toyota-sisarmalli kermat sen kakun päältä? 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa 3.11.2024 Ajatuksia autoista Nykyautot ovat oikeastaan vaikeita ajaa ääriolosuhteissa – Ajatuksia autoista