9.5.2022

Ajaton kone: Porsche 911 paras 15-vuotias automalli – Traficom-katsastusraportti 2022

Porsche 911 Traficom 2022 katsastusraportti vika viat tyyppiviat luotettavuus tilasto katsastus

Porsche 911 -urheiluauto on iäkkäiden autojen katsastustilaston kärjessä. Myös Subaru, Toyota ja Ford Mustang menestyivät.

Porsche 911 urheiluauto on Traficomin katsastustilaston kärjessä iäkkäiden eli 15-vuotiaiden autojen ryhmässä. Muskeliautoklassikon vähäinen hylkäysprosentti (9,4 %) selittyy paitsi auton laadukkuudella, myös keskimääräistä merkittävästi vähäisemmällä ajomäärällä (111 000 km).

Erityisen merkittävä on ikääntyneen Toyota Land Cruiserin vähävikaisuus (hylkäysprosentti 20,1 %) vaikka ajomäärä on suuri (keskimäärin 365 000 km). Vertailun vuoksi mainittakoon, että häntäpäähän sijoittuvan kilpailijan Nissan Pathfinderin hylkäysprosentti on 54,6 %.

Mallilistan edellisen raportin paras, Ford Mustang, sijoittuu nyt toiseksi ja Subaru Forester on kolmanneksi paras. Muita kymmenen kärjessä vähävikaisimpia malleja olivat Toyota Corolla, Corolla Verso ja Land Cruiser, Mercedes-Benz SLK, Ford Fusion, Suzuki Grand Vitara ja Mazda 2.

Merkkitilaston kärjessä (kaikki mallit) ovat Porsche, Subaru, Toyota, Lexus ja Audi.

15-vuotiaista henkilöautoista heikoin ja runsasvikaisin oli Dodge Caliber hylkäysprosentilla 61,3 %. Nissan Pathfinder -maasturissa on toiseksi eniten vikoja, hylkäysprosentti 57,1 %. Seuraavaksi runsasvikaisimmat ovat Chevrolet Kalos, Renault Laguna, Opel Zafira ja Mitsubishi Grandis.

Merkkitilaston huonoin on Dodge. Seuraavat häntäpään merkit ovat Renault, Chrysler ja eteläkorealainen Chevrolet, jota myytiin aikaisemmin Daewoo-nimellä.

Traficomin katsastusraportin malli- ja merkkikohtaisessa tuloslistassa ovat mukana ne automallit ja automerkit, joita on katsastettu vuonna 2021 vähintään 100 kappaletta kussakin ikäluokassa. Traficomin katsastustilastossa on ansiokasta, että kunkin mallin keskimääräinen ajokilometrimäärä kussakin ikäryhmässä on mainittu, mikä auttaa suhteuttamaan mallin vikamäärän mallin ajomäärään. 15-vuotiaiden autojen matkamittarilukemien keskiarvo on 236 000 km ja hylkäysprosentti keskimäärin 31,9 %.

Traficom katsastus vika viat Ford Mustang Toyota RAV4 Peugeot 807
Ford Mustang sijoittui toiseksi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

15-vuotiaat henkilöautot, käyttöönottovuosi 2006 TOP 20

20 vähävikaisinta mallia, ajokilometrit, hylkäyskeskiarvo %, yleisin hylkäyssyy

  • Porsche 911 (111 000) (9,4)
  • Ford Mustang (153 000) (13,5)
  • Subaru Forester (231 000) (17,3) (jousitus ja iskunvaimennus)
  • Toyota Corolla Verso (268 000) (18,5) (seisontajarrun dynamometritesti)
  • Toyota Corolla (210 000) (18,5) (seisontajarrun dynamometritesti)
  • Mercedes-Benz SLK (138 000) (18,6) (sisäinen valvontajärjestelmä OBD)
  • Ford Fusion (167 000) (18,7)
  • Suzuki Grand Vitara (227 000) (18,9) (alustan kotelot ja pohjalevy)
  • Toyota Land Cruiser (365 000) (20,1) (etuakselisto)
  • Mazda 2 (157 000) (20,3) (seisontajarrun dynamometritesti)
  • Ford Fiesta (157 000) (20,8) (seisontajarrun dynamometritesti)
  • Hyundai Getz (154 000) (21,5) (käyttöjarrun dynamometritesti)
  • Lexus IS 250 (216 000) (21,7) (seisontajarrun dynamometritesti)
  • Audi A6 (303 000) (22,1) (etuakselisto)
  • Honda CR-V (274 000) (22,2) (etuakselisto)
  • Toyota RAV4 (257 000) (22,3) (taka-akselisto)
  • Mercedes-Benz S-sarja (246 000) (22,4) (etuakselisto)
  • Toyota Prius (255 000) (22,4)
  • Nissan Micra (163 000) (23,4) (etuakselisto)
  • Volvo S40 (209 000) (24,2) (etuakselisto)

10 vähävikaisinta merkkiä (kaikki mallit yhteensä)

Merkki ajokilometrit, hylkäyskeskiarvo %, yleisin hylkäyssyy

  • Porsche (127 000) (12,2)
  • Subaru (225 000) (21,8) (bensiinimoottorin pakokaasumittaus)
  • Toyota (230 000) (22,2) (seisontajarrun dynamometritesti)
  • Lexus (238 000) (23,5) (seisontajarrun dynamometritesti)
  • Audi (275 000) (25,1) (käyttöjarru)
  • Mini (155 000) (25,4) (etuakselisto)
  • Suzuki (188 000) (26,0) (etuakselisto)
  • Jaguar (204 000) (26,3) (taka-akselisto)
  • Smart (146 000) (27,9) (seisontajarrun dynamometritesti)
  • Saab (249 000) (28,0) (taka-akselisto)

15-vuotiaat henkilöautot, käyttöönottovuosi 2006
keskimääräinen hylkäysprosentti 31,9 %
keskimääräiset ajokilometrit 236 000 km

Heikoin mallikohtainen suoritus oli Dodge Caliberilla.

15-vuotiaat henkilöautot, käyttöönottovuosi 2006 FLOP 10

10 runsasvikaisinta mallia, ajokilometrit, hylkäyskeskiarvo %, yleisin hylkäyssyy

  • Dodge Caliber (210 000) (61,3) (taka-akselisto)
  • Nissan Pathfinder (352 000) (54,6) (taka-akselisto)
  • Chevrolet Kalos (134 000) (49,6) (etuakselisto)
  • Renault Laguna (221 000) (48,6) (etuakselisto)
  • Opel Zafira (263 000) (48,5) (seisontajarrun dynamometritesti)
  • Mitsubishi Grandis (307 000) (48,5) (ohjausnivelet ja -tangot)
  • Mazda 5 (240 000) (47,6) (etuakselisto)
  • Mercedes-Benz C-sarja (297 000) (47,2) (etuakselisto)
  • Nissan X-Trail (266 000) (45,7) (etuakselisto)
  • Chevrolet Nubira (185 000) (45,5) (seisontajarrun dynamometritesti)

10 runsasvikaisinta merkkiä (kaikki mallit yhteensä)

  • Dodge (205 000) (57,1) (taka-akselisto)
  • Renault (200 000) (43,0) (etuakselisto)
  • Chrysler (231 000) (42,4) (seisontajarrun dynamometritesti)
  • Chevrolet (163 000) (42,0) (käyttöjarrun dynamometritesti)
  • Alfa Romeo (219 000) (41,7) (etuakselisto)
  • Mazda (222 000) (39,8) (alustan kotelot ja pohjalevy)
  • BMW (280 000) (37,9) (käyttöjarru)
  • Mitsubishi (224 000) (37,0) (taka-akselisto)
  • Citroën (199 000) (37,0) (etuakselisto)
  • Seat (234 000) (36,6) (käyttöjarru)
Nissan Pathfinder Traficom 2022 katsastusraportti vika viat tyyppiviat luotettavuus tilasto katsastus
Myös Nissan Pathfinderin katsastusraportit voisivat olla parempia.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hyvä mieltää: katsastustilastot eivät kerro kaikkea

Katsastustilastot eivät kuitenkaan kerro kaikkea laatueroista. Katsastustilastojen julkistamista arvostellaan siitä, että ne eivät kerro kaikenlaisista vioista. Eivät kerrokaan, mutta katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien turvallisuuteen ja ympäristöön vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut merkittävimmät isot viat liittyvät yleensä akselistoihin, pyöräntuentaan, ohjauslaitteisiin ja niiden nivelten kulumiseen, jarruihin ja pakokaasupäästöihin.

Kilometrien karttuessa ja auton ikääntyessä auton hoidolla, määräaikaishuoltojen teettämisellä, vikojen korjauttamisella, ajo-olosuhteilla ja ajotavalla on ratkaiseva merkitys auton tekniseen kuntoon – automallin laadun ohella.

Tiepalveluraporteissa todetut tielle pysäyttäneet viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat. Tielle pysäyttävistä teknisistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin, erityisesti akun simahtamiseen. Akkuviat ovat yleisiä polttomoottoriautojen käynnistysakuissa. Myös sähköautoissa on ollut akkuvikoja: Nämä viat keskittyvät sähköauton 12 voltin ohjainlaite- ja käynnistysakkuun. Sen sijaan sähköautojen varsinainen sähkötekniikka, kuten korkeajänniteakut, sähkömoottorit ja latausjärjestelmä ovat toistaiseksi osoittautuneet varsin luotettaviksi, mutta kovin pitkäaikaista kokemusta näistä ei vielä ole.

Katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro yhdessäkään kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle.
Nämä viat tulevat tiepalveluraporttiin vain silloin, kun ne keskeyttävät ajamisen yllättäen kesken matkan. Usein tällainen vika ilmaisee itsensä alkuvaiheessa esimerkiksi tehottomuudella, metelillä tai värinällä ja auto ajetaan tai hinautetaan korjaamoon. Vakava moottori- tai vaihteistovika korjautetaan ennen matkalle lähtöä tai määräaikaiskatsastukseen menoa.

Entistä iäkkäämpiä autoja – entistä enemmän vikoja

Katsastettujen henkilöautojen keski-ikä nousi hieman: Vuonna 2021 keski-ikä oli 14,5 vuotta, kun edeltävänä vuonna vastaava luku oli 14,3. Kaikista henkilöautojen määräaikaiskatsastuksista vuonna 2021 hylättiin 27,2 prosenttia, noin prosenttiyksikön verran enemmän kuin edeltävänä vuonna (26,2%).

Traficom julkaisee henkilöautojen merkki- ja mallikohtaiset katsastuksen vikatilastot vuosittain 3 – 15-vuotiaista henkilöautoista. Vuonna 2021 määräaikaiskatsastuksessa 3 - 15-vuotiaista henkilöautoista hylättiin keskimäärin 19,8 %, mikä oli 0,3 prosenttiyksikköä enemmän kuin vuonna 2020. Ensimmäisen kerran katsastukseen tulleista 3-vuotiaista autoista hylättiin 3,1 %, kun edeltävänä vuonna luku oli 2,9 %. Myös 4 - 6-vuotiaita autoja hylättiin hieman edeltävää vuotta enemmän.

Alle 10 vuotta vanhojen henkilöautojen osalta hylättyjen katsastusten määrään nousuun vaikuttaa mm. katsastusaikavälin harventuminen.

– Uudempien autojen katsastustulokset eivät kuitenkaan juuri vaikuta kaikista katsastuksista laskettuun hylkäysprosentiin, koska vanhemmissa autoissa havaitaan vikoja ja niitä myös hylätään katsastuksessa moninkertainen määrä uudempiin verrattuna. Kaikista hylätyistä katsastuksista yli 70% kohdistuu 14 vuotta ja sitä vanhempien ajoneuvojen katsastuksiin, tarkentaa Traficomin tarkastaja Vesa Lampinen.

Takaisinkutsut Traficomin kotisivuilla

Lisäksi tulevat korjauskehotukseen eli takaisinkutsuun johtaneet vikamahdollisuudet, joista tiedotetaan autojen omistajille. Lisäksi takaisinkutsuvikojen lista löytyy Traficomin verkkosivuilta.

Suosittujen automallien tyyppivikatietolista löytyy Moottorin verkkosivuilta. Vikatietolista sisältää yli sadan suositun mallin tyyppiviat. Lista päivitetään kerran vuodessa heinäkuussa. Listaan on katsastus- ja tiepalveluraporttien lisäksi koottu tietoja auton omistajien ilmoittamista vioista sekä takaisinkutsukampanjoista Suomessa ja Saksassa.

Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Traficom -katsastustilasto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisää aiheesta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat