8.4.2023 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Akio Toyoda ja vallanvaihdon ichi-ni-san Teksti Aake Kinnunen Kuva Toyota Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä “Nimeni on jokaisessa näistä autoista” sanoi Akio Toyoda Yhdysvaltain kongressin edessä 2010. Nyt hymyilevä automies on luovuttanut autojätin avaimet eteenpäin – mutta pinnan alla on enemmän suunnittelua kuin moni arvaakaan. Akio Toyoda, 66, astui syrjään perheyrityksensä päivittäisestä johdosta 1. huhtikuuta alkaen. Toyoda kuitenkin jatkaa hallituksen puheenjohtajana. Hänen seuraajansa, Koji Sato, 53, on jo kertonut panostavansa merkittävästi Toyotan ja Lexuksen sähköautomallistoon, jotta vuonna 2026 nähtäisiin ensimmäinen aalto uusia autoja. Myös uusi sähköautojen perusrakenne on työn alla.Moni laittoikin Toyodan lähtemisen sähköistymisen syyksi, sillä Toyoda on valtakautensa aikana keskittynyt lyhyellä tähtäimellä hybrideihin ja pitkällä tähtäimellä vetyyn. Myös Saton aikakaudella katse on edelleen pitkällä tähtäimellä vedyssä, mutta siihen ei voida siirtyä enää suoraan hybrideistä.– Olen autontekijä läpikotaisin ja niin olen muokannut Toyotaa. Mutta autontekijä on kaikki mitä olen, se on minun rajani. Presidentti Saton johtamalla tiimillä on tehtävänä muuttaa Toyota liikkuvuusyhtiöksi, Toyoda sanoi kertoessaan vallanvaihdosta.Yksi asia on vielä sähköistymistäkin vääjämättömämpää: aika.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaikki ajallaanMikäli Toyotan johtohuoneen historiaa selaa taaksepäin, on melko selvää, että Toyodan siirtyminen uuteen rooliin tapahtuu tismalleen ajallaan. 13 pääjohtajasta kuuden sukunimi on ollut Toyoda, joten “ulkopuoliset” ovat vuorotelleet perheyrityksen huipulla osapuilleen puolet ajasta. Tyypillisesti roolissa on oltu vajaa kymmenen vuotta.Akio Toyoda johti perheensä imperiumia vuodesta 2009 vuoteen 2023, joten johtokausi on ollut pidemmästä päästä. Vain Toyotan autotehtaan perustaneen Kiichiro Toyodan serkku Eiji Toyoda oli pääjohtajana vielä vuoden pidempään 1970-luvun molemmin puolin. Kuva: Noriaki Mitsuhashi/N-Rak Photo AgencyMyös henkilökohtainen ikä kertoo, että on aika siirtyä eteenpäin. Akio Toyoda otti tehtävän vastaan 53-vuotiaana – siis samanikäisenä kun uusi johtaja Koji Sato on nyt. Tyypillisesti tehtävässä on vasta aloitettu yli kuusikymppisenä ja kaudet ovat jääneet siksikin lyhyiksi, mutta nuorentamistrendi on tervetullut muutos.Ikänsä puolesta Akio Toyoda sai vastata kysymyksiin seuraajasta jo muutaman vuoden ajan. Kesällä 2022 hän kiteytti ettei tiedä vielä seuraajaansa, mutta tällä on oltava “vankkumaton vakaumus siitä, miksi Toyota on olemassa”. Sato on selvästi vastannut kutsuun.Ja aika kaikelleToyodan kausi autoyhtiön huipulla alkoi autojätin ollessa miinuksella 2008 taantuman jäljiltä. 2010 edessä olivat Yhdysvaltain kongressin kuulemiset Toyotan miljoonaluokan takaisinkutsuihin liittyen. Toyoda kuvaili yli kymmenen vuotta myöhemmin kuulemisia lähes traumaattisin sävyin. Tuntikausia kestäneiden kuulemisten vastapainoksi autopomo itki jälkikäteen.– Tunsin itseni yksinäiseksi. En saanut juuri tukea yhtiöltä. Tunsin, että kaiken keskellä tämä on peliä, jotta saisin potkut tai minut sysättäisiin eroamaan, Toyoda kertoi 2021. Traumaattinen kokemus sai hänet kuitenkin tuntemaan ylpeyttä sukunsa työstä. – Nimeni on jokaisessa autossa, Toyoda kertoi kongressille.Japanissa kommenttiin suhtauduttiin varauksella, sillä Kiichiro Toyoda oli tietoisesti muuttanut automerkin nimen Toyotaksi. Muutoksen takana oli nimen yksinkertaistumisen lisäksi pyrkimys erottaa autotehdas sukukytköksestä. Yhdysvaltain reissu kääntyi kuitenkin voitoksi, sillä Larry King Livessä Toyoda kertoi rakastavansa autoja. Kommentin ansiosta Toyotalle virtasi kommentteja, että hienoa, että autojätin huipulla oli jälleen aito autoihminen.Toyodan alkuvuosien kriisit eivät kuitenkaan päättyneet tähän. Japanin maanjäristys 2011 ja siitä seurannut tsunami ja Fukushiman ydinonnettomuus ravistelivat Toyotaa entisestään. Toyodan vastaus oli pistää laajennussuunnitelmat hetkeksi tauolle ja keskittyä perusasioihin. Vastaus oli oikea, sillä Toyota palasi nopeasti voitolliseksi ja yhtiön osakkeen arvo kolminkertaistui Akio Toyodan aikana. Koronakriisi sai kuitenkin Toyodan toteamaan, että hänen valtakaudellaan ei ole ollut yhtään rauhallista vuotta.Olympiatulen kuljetus Tokion kisoihin 2021.Yritysjohtajana Toyoda uudisti. Hän kutisti johtoryhmän kolmasosaan ja pudotti muiden vastuujohtajien osuuden kymmenesosaan. Hän vihasi myötäileviä jeesmiehiä ja suosi sen sijaan suoria keskusteluja luotettujen työtovereiden kanssa. Hän myös uudisti titteleiden ja roolien välistä jakoa johtajistossa, antaen jopa uusia nimityksiä vanhemmille kollegoilleen. Esimerkiksi Mitsuru Kawai sai lisätittelikseen “oyaji” (isä), sillä tämän ikä ja kokemus antavat isällistä viisautta ohi varsinaisen pääjohtaja-varajohtaja-päällikkö-hierarkian ohi. Jäykässä japanilaisessa yrityskulttuurissa Toyoda toki aiheutti myös osansa paheksuntaa. Toyodan alter ego on testikuljettaja Morizo, sillä Toyoda vietti kuusi vuotta Toyotan päätestikuljettajan opissa. Testiradalla ja moottoriurheilussa nähty identiteetti antoi toyotalaisille mahdollisuuden jutella pääjohtajalle muina miehinä. Toisaalta urheilullisten autojen testaaminen ja suunnittelu oli Toyodan sydäntä lähellä. Hänen aikanaan Toyota toi mallistoon Subarun kanssa tehdyn yhteistyömallin GT86/GR86, BMW:n kanssa yhteistyössä tehdyn viidennen sukupolven Supran sekä rallitaipaleilta inspiroituneen GR Yaris/GR Corolla -kaksikon. Jopa huikean Lexus LFA:n tuotanto osui juuri Akion aikakaudelle.Morizo toimi inspiraationa myös uudelle pääjohtajalle Satolle. Sato tuskaili Lexuksella ollessaan mitä hän kertoisi jälleenmyyjille. Toyodan vinkki oli, että ole oma itsesi, arvostan ainutlaatuisuuttasi.– Jos Morizo on joku, joka rakastaa ajamista, minä olen joku, joka rakastaa sellaisten autojen tekemistä, jotka tuovat hymyn huulille, Sato vastasi.Toyoda ei myöskään unohtanut Lexusta. – Nimeni saattaa olla Toyoda, mutta keskimmäinen nimeni on Lexus, hän vitsaili Lexus LC:n esittelytilaisuudessa.– Uskon, että näiden 13 vuoden aikana olen luonut vakaan pohjan antaakseni viestikapulan eteenpäin, Toyoda kommentoi vallanvaihdosilmoituksen yhteydessä.Katse tulevassaEikä Akio Toyoda katoa perheyhtiönsä johdosta tyystin. Hän ottaa hallituksen puheenjohtajan paikan Priuksen isänä pidetyltä Takeshi Uchiyamadalta, joka jää hallitukseen jäsenenä. Toyoda luonnehti Uchiyamadan roolia olla henkilö, joka sanoo hänelle sitä, mitä hän ei halua kuulla. – Ainoa asia, mitä vastaan olen aina ollut, on moottoriurheilu. Pääjohtaja ajaa kilpaa kuljettajana, vaikka hän on korvaamaton yhtiölle, Uchiyamada nauroi.Vasemmalta: Akio Toyoda, Koji Sato ja Takeshi Uchiyamada.Esimerkiksi Eiji Toyoda palveli vielä 12 vuotta hallituksen puheenjohtajana pääjohtajuutensa jälkeen. Tuo aika riittänee siihen, että Toyodan poika, Daisuke Toyoda, kohoaa merkittäviin johtotehtäviin perheensä autobisneksessä.Mutta sitä odotellessa jäämme odottamaan miten lähes 90-vuotias autofirma yhdistää henkilökuntaan ja työmenetelmiin perustuvat vahvuutensa uuteen aikaan. Toyota Production System ja sen "genchi genbutsu" (mene ja näe) ovat olleet koetuksella globalisaation, koronapandemian ja sähköistymisen tuomien uusien mahdollisuuksien myötä. Toisaalta Toyota Production System on aina perustunut jatkuvaan kehittymiseen.Autoalalla Toyodan siirtyminen kulisseihin tarkoittaa kuitenkin jälleen yhden autoihmisen väistymistä pois päivittäisistä johtotehtävistä. Onneksi meillä on vielä Farley, Blume ja Tavares.Koronakriisin iskiessä 2020 Toyoda puhui Japanin autovalmistajien liiton lehdistötilaisuudessa. – Älkää murehtiko liikaa, olkaa vilpittömiä ja auttakaa toisianne.Se on aika hyvä ohje muihinkin aikoihin.Teksti: Aake Kinnunen Lähteet: Automotive News, Jalopnik Kuvat: ToyotaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 22.12.2024 Yleinen Kysy rohkeasti apua vaan! – Ajatuksia autoista 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto 15.12.2024 Ajoneuvot DS N°8 on Pariisin viimeisintä luksussähköautomuotia, ihan nimeään myöten – unohtamatta 750 kilometrin toimintamatkaa 15.12.2024 Ajatuksia autoista Ylinopeusholhous ja luistamisen ABC – Ajatuksia autoista 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 13.12.2024 Ajoneuvot Toyota Urban Cruiser tekee paluun sähköcrossoverina – Intiassa valmistettava Suzuki-yhteistyömalli on omalla tavallaan historiallinen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 21.12.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi lataushybridejä ei voi ladata pikalatauspisteillä? 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 17.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: farkku-Mersu ja laajennetun tavaratilan arvoitus 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”